" /> درمان دردهای عصبی عضلانی | استراحت برای دیسک کمر| سپیده ترامشلوپور - کایروپراکتیک
درمان دیسک کمر بدون جراحی
آگوست 25, 2019
دیسک کمر
آگوست 31, 2019

درمان دردهای عصبی عضلانی

درمان دردهای عصبی عضلانی :درد مزمن عضلات یا همان فیبرومیالژیا سندرمی است که بر بافت‌ها و عضلات نرم تاثیر می‌گذارد. این اختلال دارای برخی علائم قابل‌توجه است از جمله درد مزمن عضلات، مشکلات خواب، خستگی، نقاط دردناک و نقاط ماشه. این علائم را می‌توان با استفاده از برخی داروها، مدیریت استرس و تغییر دادن سبک زندگی از بین برد.

درمان دردهای عصبی عضلانی

فیبرومیالژیا اختلالی است که با درد گسترده اسکلتی عضلانی، خستگی، اختلال خواب و مشکلات مربوط به خلق و خوی همراه است. نشانه‌ها اغلب موارد بعد از یک آسیب بدنی، جراحی، عفونت و یا استرس روانی در بدن شروع می‌شوند. گاهی اوقات این بیماری بدون داشتن  هیچ علامتی شروع می‌شود.

علل بروز فیبرومیالژیا چیست

درد ها و آسیب های عصبی یک تعریف گسترده برای شرایطی است که بازوها، پاها و صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیاتیک، سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی، درد و ضعف احتمالی از جمله آن هاست. اعصاب ساختار شکننده ای دارند که ممکن است به علت فشار، کشش یا پارگی آسیب ببینند.

دردها و آسیب های عصبی زمانی پدیدار می شوند که بافت ها و عصب های اطراف آن فشرده می شوند.در صورتی که این آسیب ها برای مدت طولانی ادامه پیدا کند و عصب های شما تحت تاثیر فشار روزمره مداوم قرار بگیرد می تواند باعث دردهای شدید عصبی و یا آسیب های عصبی دائمی شود.

عضلات ضعیف، تحرک کم، آرتروز، استرس های مداوم و یک سری از ورزش های خاص می توانند علتی برای فشار بر سیستم عصبی شما در هر یک از نواحی عضلانی بدن باشند.اخیرا برخی از عواملی که موجب بروز فیبرومیالژیا می‌شود، کشف شده‌اند:

* عفونت :

اختلالات اولیه می‌توانند باعث بروز درد مزمن عضلات شوند یا نشانه‌های این بیماری را بدتر کنند.

* ژنتیک :

اغلب فیبرومیالژیا از راه وراثت منتقل می‌شود. اگر یکی از اعضای خانواده‌تان این اختلال را داشته باشد، احتمال این‌که شما هم به آن مبتلا شوید، وجود دارد. بسیاری از محققان نشان می‌دهند که برخی جهش‌های ژنتیکی در این مسئله نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. این ژن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند.

*تروما :

افراد مبتلا به آسیب فیزیکی و عاطفی ممکن است به فیبرومیالژیا  مبتلا شوند. این بیماری با اختلال استرس پس از ضایعه‌ی روانی ارتباط دارد.

* استرس :

استرس هم مانند تروما می‌تواند اثرات طولانی مدت بر بدن شما ایجاد کند. این مشکل با اختلالات هورمونی که می‌تواند در بروز فیبرومیالژیا نقش داشته باشند، ارتباط دارد.

آیا درمان قطعی برای درمان درد های عصبی عضلانی وجود دارد

به طور کلی، درمان دردهای عصبی عضلانی شامل هم دارو هم مراقبت شخصی است. تاکید درمان بر به حداقل رساندن علائم و بهبود کلی سلامت است و هیچ گونه درمانی برای تمام علائم موثر نیست.

درمان‌ دردهای عصبی و عضلانی با طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روش‌های خانگی رایج برای تسکین فیبرومیالژیا است. مشخص شده است که در هر ۵ فرد مبتلا به فیبرومیالژیا یک نفر در ۲ سالی که این بیماری در او تشخیص داده شده از این درمان استفاده می‌کند و به نتایج خوبی دست یافته‌است به این ترتیب که حساسیت و دردش بهبود یافته‌است. تعداد جلسات توصیه‌شده بستگی به شدت و علائم دارد. اما برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که طب سوزنی ساختگی ممکن است درد و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان آسیب های عصبی با فیزیوتراپی

درمان دردهای عصبی عضلانی  به دست فیزیوتراپیست های ماهر   می‌تواند اثر فشرده شدن ریشه عصب توسط یک آسیب بافتی که این آسیب بافتی به علت جا به جایی دیسک اتفاق افتاده است را از بین ببرد.

هم چنین می‌تواند درد هایی که مربوط به فشارهای بقیه ساختار ها به عصب سیاتیک هستند را درمان کند.متخصصین فیزیوتراپی می بایست که از بروز درد های سیاتیک در آینده جلوگیری کنند. این امر به وسیله آموزش تکنیک های حرکتی و ایستایی مختلف و تمرین هایی برای تصحیح عضلات پشت کمر برای حفظ حالت S شکل ستون فقرات است.

یک نوع دیگر از آسیب های عصبی شامل آسیب های وارده به مجموعه اعصاب دست یا تغییر اندازه پاها است. بر اساس شدت آسیب به اعصاب، عصب ممکن است دچار بازیابی شود یا در حالتی که عصب پاره شده است، ممکن است برای مدتی عضو مورد نظر از کار بیفتد.اعصاب افراد بزرگسال در هر ماه حدودا یک اینچ (حدود ۲.۵ سانتیمتر) رشد می‌کنند. فشار به اعصاب در درد های ناحیه گردن و کمر بسیار متداول است.

درمان‌ دردهای عصبی عضلانی با ماساژ

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در اسپانیا انجام شد، نشان داد که شرکت‌کنندگان مبتلا به فیبرومیالژیا که ۲۰ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای ماساژی به نام میوفاسیال را گرفتند، کاهش اضطراب و درد را تجربه کردند. فاسیا (نیام)، که بافت همبندی در اطراف اندام‌ها و عضلات است، در کسانی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند، سفت می‌شود و به این ترتیب درد افزایش می‌یابد؛ با این حال، ماساژ فرد با مالش ملایم و اعمال فشار کم، می‌تواند باند‌های نیام را سفت کند و به این ترتیب سبب نرم شدن آن بافت‌ها شود.

ماساژ می‌تواند عضلات شما را تسکین دهد و همچنین حرکات مفاصل شما را بهبود بخشد. نوعی از ماساژ درمانی تحت عنوان تخلیه‌ی لنفاوی دستی برای این بیماری مفید است. این نوع ماساژ می‌تواند انسداد لنفاوی را که ممکن است عامل بروز درد باشد، از بین ببرد.برای به‌دست آوردن بهترین نتایج، باید یک ماساژ درمانگر این نوع ماساژ را برای‌تان انجام بدهد.

دارو های تجویزی برای فیبرومیالژیا

ممکن است نیاز شود که داروهای متفاوتی را برای کنترل علائم فیبرومیالژیا مصرف کنید که هر یک از این گروه دارو ها در ادامه شرح داده شده اند:

1- داروهای مسکن

مسکن های ساده مانند استامینوفن یا بروفن گاهی می توانند به کاهش درد ناشی از دردهای عصبی عضلانی  کمک کنند. با این وجود، این مسکن های ساده برای همه افراد مناسب نیستند.
در صورتی که درد  شدیدتر باشد،متخصص برای بیمار مسکن هایی مانند ترامادول یا کدئین را تجویز خواهد کرد. البته مصرف این مسکن ها بدون تجویز و نظارت پزشک معالج اصلا توصیه نمی شوند چون می توانند اعتیادآور باشند. همچنین مصرف مسکن به طور مرتب اثر آن را در طی زمان کم می کند و ممکن است لازم شود که دوز مصرفی خود را بالا ببرید و در صورت کنار گذاشتن آنها دچار علائم ترک اعتیاد شوید. به همین دلیل حتما باید تحت نظردمتر معالج مصرف شوند. اما به طور کلی این مسکن ها می توانند در موارد زیر مفید باشند:

*کاهش التهاب
*به حداقل رساندن درد عضلانی
* بهبود کیفیت خواب

2-داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی نیز می توانند به کاهش درد برای برخی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کنند. این دارو موجب افزایش مواد شیمیایی خاصی می شوند که پیام های عصبی را به مغز یا اندام ها منتقل می کنند که به این مواد پیام رسان عصبی گفته می شود. کاهش پیام رسان های عصبی می تواند عاملی در ابتلا به فیبرومیالژیا باشد و افزایش میزان آنها می تواند موجب کاهش درد منتشر ناشی از این بیماری شود.
انواع متفاوتی داروهای ضد افسردگی وجود دارد. انتخابی دارو به میزان زیادی بستگی به شدت علائم شما و عوارضی جانبی دارو ها بر روی شما دارد.

آیا استراحت برای دیسک کمر خوب است

درمان دردهای عصبی عضلانی

متاسفانه این تصور اشتباه وجود دارد که فردی که به دیسک کمر مبتلا می شود تنها با جراحی درمان می شود در صورتی که آمار ها نشان می دهد که درصد زیادی از این درد ها بدون جراحی قابل درمان است .

در ابتدا فرد مبتلا به دیسک کمر می تواند با استراحت درد خود را بهبود دهد. البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق ۳ روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص به بیمار آموزش می دهد.

در مرحله بعدی فرد با انجام ورزش های دیسک کمر می تواند بهبود بیاید البته این ورزش ها حتما باید زیر نظر متخصص به بیمار آموزش داده شوند زیرا در صورت انجام اشتباه تمرینات ورزشی ممکن است آسیب بیشتر و گاها جبران ناپذیری به فرد وارد شود. هدف درمان های بدون جراحی دیسک کمر، کاهش ناراحتی عصب و دیسک و همچنین بهبود شرایط فیزیکی بیمار برای حفاظت از ستون فقرات و افزایش عملکرد کلی آن می باشد.

مواد غذایی و ویتامین‌های مفید در  درمان فیبرومیالژیا

این ها را باید تحت نظر پزشک مصرف کنید:

**GABA (انتقال دهنده عصبی) :

برای بهتر خوابیدن

**اسید مالیک (در سیب وجود دارد):

خستگی و درد عضلانی را از بین می‌برد

**منیزیوم :

برای تولید انرژی و از بین برنده خستگی

**ویتامین D :

برای تقویت عضلات و کاهش درد عضلات

**ویتامین B3 :

برای بهبود گردش خون و کاهش درد

**ویتامین B12 :

خستگی را از بین می‌برد

**

کوآنزیم Q10 :

بهبود عملکرد سیستم ایمنی و رساندن اکسیژن به بافت‌ها و کاهش درد

**گرد فلفل قرمز :

برای بهبود جریان خون و کاهش درد

درمان های تکمیلی برای فیبرومیالژیا

درمان های تکمیلی متفاوتی می توانند به کاهش اثر فیبرومیالژیا بر بدن و زندگی شما کمک کنند. این درمانهای کمکی این توانایی را دارند که بیماری شما را کاملا تحت نظر گرفته و جلوی پیشرفت آن را بگیرند. بعلاوه علائم و دردهای ناشی از فیبرومیالژیا را هم بسیار کاهش داده و شخص را به زندگی عادی برمی گردانند.

این درمان های تکمیلی شامل موارد زیر هستند:

** فیزیوتراپی

هدف فیزیوتراپی بهبود دامنه حرکت و تقویت عضلات است. این کار همچنین می تواند به کاهش درد ناشی از فیبرومیالژیا کمک کند. فیزیوتراپیست برنامه مناسبی را برای کمک به مدیریت علائم شما تنظیم می کند و همچنین می تواند تکنیک هایی را به شما یاد دهد که در خانه آنها را انجام دهید و خستگی و درد خود را بهبود ببخشید.

**ماساژ درمانی

ماساژ می تواند موجب شل شدن عضلات، بهبود دامنه حرکت مفاصل و افزایش مسکن های طبیعی بدن می شود. همچنین ماساژ درمانی اغلب موجب کاهش استرس و اضطراب نیز می شود.

** درای نیدلینگ یا طب سوزنی

عمل طب سوزنی می تواند در کاهش درد موثر باشد و موجب بهبود گردش خون، تغییر میزان پیام رسان های عصبی در مغز و درمان مشکلاتی از جمله درد مزمن می شود.