" /> درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی |درمان قطعی دیسک کمر بدون جراحی | سپیده ترامشلوپور
دیسک کمر
آگوست 31, 2019
Cervical disc surgery without surgery
درمان دیسک گردن بدون جراحی
سپتامبر 7, 2019

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی :دیسک بین مهره‌ای مثل لاستیک قابلیت ارتجاعی و تغییر شکل دارد، آنها در واقع ضربه گیر ستون فقرات هستند و ضربات و فشارها به ستون مهره وارد می‌شود و در دیسک‌ها جذب و مستهلک می‌شود.

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی

**دیسک از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت محیطی به شکل حلقه محکم ولی قابل انعطاف است.قسمت مرکزی  داری ساختاری نرم و ژله‌ای است، خاصیت اصلی دیسک یعنی جذب شوک و ضربه وظیفه این ناحیه است.

پارگی دیسک کمر زمانی ایجاد می تواند بشود که دیسک های بین مهره ای ستون فقرات بر اثر عواملی به طور مثال ضربه شدید تحت فشار قرار بگیرند و از محل درونی دیسک بیرون بزنند و بر روی اعصاب خروجی نخاع فشاری وارد کند و ان ها را تحت فشار قرار بدهد.

علائم پارگی دیسک کمر چیست

علائم پارگی دیسک کمر ممکن است ، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی ، شامل درد شدید، درد سیاتیک، ضعیف شدن پا یا از دست دادن عملکرد آن باشد. عطسه یا  سرفه کردن یا همچنین خم شدن معمولا درد را تشدید می کند. از دست دادن کنترل مثانه و روده به ندرت اتفاق می افتد، اما اگر اتفاق افتاد، فورا به دنبال درمان باشید

درد سیاتیک یکی از نشانه ی رایج مرتبط با پارگی دیسک کمر است. وارد آمدن فشار بر یک یا چند عصب که  مرتبط با عصب سیاتیک می تواند سبب درد، سوزش، مورمور و بی حسی شود که از باسن تا به درون پا و گاهی کف پا کشیده می شود. در پارگی دیسک کمر معمولا یک سمت (چپ یا راست) باعث ایجاد درگیری می شود.

چگونه یک دیسک پاره می شود

یک پارگی ممکن است به صورت ناگهانی یا در طول هفته ها یا ماه ها رخ دهد. چهار سطح پاره شدن دیسک عبارتند از:

**انحطاط دیسک

تغییرات شیمیایی مرتبط با افزایش یافتن سن باعث ضعیف شدن دیسک بدون پارگی آن می شود.

** افتادگی دیسک

شکل و موقعیت دیسک ها  با برخی برخوردهای حتی بسیار ، در کانال نخاعی یا اعصاب نخاعی تغییر پیدا می کند. این حالت بیرون زدگی دیسک  یا برآمدگی دیسک نیز گفته می شود.

** اکستروژن

هسته ی ژل مانند از دیواره ای که شبیه به لاستیک می ماند خارج می شود اما در درون دیسک باقی می ماند.

** جدا شدگی دیسک یا دیسک جدا شده

هسته ی ژل مانند از دیواره ی لاستیک مانند خارج می شود و می تواند پس از آن به بیرون از دیسک بین مهره ای راه پیدا کند.

آیا درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی امکان دارد

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی

پس از آسیب اولیه، پزشک ممکن است سرما درمانی و  دارو را توصیه کند. در طول مدت 24 الی 48 ساعت اولیه، درمان توسط سرما درمانی به کاهش تورم، اسپاسم عضلانی و درد، از طریق کاهش یافتن جریان خون کمک می کند. به هیچ وجه سرما یا یخ را مستقیما با پوست تماس ندهید. بسته ی یخ یا ماده ی سرد را در یک دستمال حوله ای یا حوله بپیچید و بیشتر از 15 دقیقه از آن هرگز استفاده نکنید.

داروها ممکن است شامل یک ضد التهاب برای کاهش تورم، یک شل کننده ی عضلات برای آرام کردن اسپاسم و یک مسکن برای کم کردن درد شدید و کوتاه مدت (حاد) باشند. درد خفیف تا متوسط ممکن است با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی درمان شود. این داروها با تسکین دادن محل  درد و تورم عمل می کنند.

درمان پارگی دیسک کمربه روش جراحی

درمان دیسک کمر در گذشته بیشتر با روش جراحی معمولی انجام می شد یعنی روش جراحی که می توان با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد. برای انجام دادن این نوع عمل معمولا بیمار به شکم خوابانده می شود و در قسمت پشت کمر، برش کوچکی را ایجاد می کنند. در این نوع جراحی دیسک کمر، عضلات زوائد خلفی باز می شوند که تا مهره ها دیده شوند. در این زمان  لایه ای که  احاطه کننده اعصاب نخاعی و ریشه عصبی هستند قابل دیدن هستند و می توان قسمت در رفته دیسک را همراه با قسمت مرکزی دیسک بیرون کشید و بعد ار اینکه از آزاد شدن ریشه عصبی اطمینان پیدا کردیم ، محل عمل به طور لایه به لایه تا سطح پوست دوخته می شود.

درمان قطعی دیسک کمر بدون جراحی  با لیزر

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی

لیزردرمانی کردن دیسک کمر که معمولا در فیزیوتراپی استفاده می شود و روش درمانی بدون جراحی دیسک کمر است. لیزر فیزیوتراپی می تواند با اشکال  دیگر درمانی، مانند طب سوزنی، فیزیوتراپی، الکتروتراپی  و تغذیه‌درمانی ترکیب شوند و مورد استفاده قرار بگیریند .

درمان کردن بیماران مبتلا به دیسک کمر، در بیشتر مواقع و کیس ها منجر به انجام هزینه های سنگین می شود، بنابراین استفاده از روشهای جدید که با کمترین عوارض، بهترین نتیجه را در کوتاهترین بازه ی زمانی ممکن داشته باشند، در درمان دیسک کمر عنوان می شود که یکی از این روشهای جدید، عمل کردن دیسک کمر با لیزر است.

روش درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی با لیزر چگونه است

اما در روش دیگری که امروزه در کنار روش های پیشین اهمیت یافته است و به عمل جراحی لیزری دیسک کمر معروف است، بیمار مبتلا به دیسک کمر، بدون بی هوشی تحت عمل قرار می‌گیرد. سوزن باریکی از کنار ستون فقرات به دیسک وارد می شود و پس از آن هسته ی دیسک با استفاده از امواج RF و یا لیزر سوزانده و تبخیر می شود. لیزر دیسک کمر فشار داخلی بر دیسک را کاهش می دهد و باعث از بین رفتن ورم دیسک می شود. البته از این روش جراحی کمر با لیزر هنگامی می توانیم استفاده کنیم که در دیسک کمر ورم ایجاد شده باشد و نمی تواند برای کسانی که مبتلا به پارگی دیسک کمر هستند استفاده شود.

جراحی نوکلئوپلاستی دیسک کمر با لیزر

عمل لیزر نوکلئوپلاستی دیسک کمر، یک روش کم تهاجمی برای درمان دیسک کمر و گردن می باشد که البته برای مواردی که بیرون زدگی دیسک کمر کم است  و نه مواقعی که دیسک به طور کامل بیرون زده است استفاده می شود. اغلب یک بیرون زدگی کوچک در  دیسک کمر، دردهای نسبتا شدیدی را ایجاد می کند. قبل از اینکه درمان دیسک کمر با روش لیزر نوکلئوپلاستی ابداع شود، فقط از روش های درمانی غیر جراحی مثل دارویی و فیزیوتراپی، برای درمان این گونه بیماران استفاده می شد و عمل جراحی باز، نتیجه امیدوارکننده ای نداشته باشد. هم اکنون، تعدادی از بیماران که پاسخ خوبی به روش های درمانی غیرجراحی نمی دهند و آخرین راه باقیمانده برای آنها جراحی است استفاده از روش جراحی لیزر نوکلئوپلاستی نتیجه خوبی برای آنها به دنبال دارد. این بیماران افرادی هستند که بعد از 3 یا 4 هفته استفاده از روشهای درمانی غیرجراحی، بهبود پیدا نمی کنند.

البته این هم قابل بیان است که جراحی نوکلئوپلاستی دیسک کمر با لیزر، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. افرادی که برایشان مقدور نیست  تحت این نوع جراحی با لیزر قرار بگیرند عبارتند از:

** اشخاصی  که دیسک کمر آنها بیش از 50% کاهش ارتفاع دارد تا افرادی که دیسک کمر آنها به صورت کامل بیرون زده باشد

** افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی، عفونت و تومور ستون فقرات و ضایعه طناب مرکزی