" /> راههای درمان دیسک کمر | راه های درمان دیسک کمر|دکتر سپیده ترامشلوپور
پارگی دیسک کمر
آگوست 17, 2019

راههای درمان دیسک کمر

راههای درمان دیسک کمر:مشکلات دیسک کمر معمولا بدون هیچ دلیل خاصی به‌وجود می‌آیند. احتمال بروز این مشکل به‌واسطه حمل اجسام سنگین یا پیچ‌خوردگی ناحیه تحتانی کمر یا حرکاتی است که به دیسک فشار وارد می‌کنند. مشکلات دیسک کمر بسیار شایع هستند و بیشتر در افراد ۳۵ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهند.

علایم دیسک کمر

**درد موضعي در ناحيه كمرکه در بسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد!
**درد انتشاری در ناحیه هر دو  پا به عنوان یکی از مهمترین نشانه های  دیسک کمر   است که باید به آن دقت کرد

** احساس گرفتگی و  ناتوانی  و ضعف  در  هر دو پا ، خصوصا درد پشت زانو ها

** احساس بی حسی و ضعف عضلانی شدید

**خواب رفتگی  و ا حساس مور مور و  گزگز  در ناحیه  پاها

**احساس سوزش عضلانی

باید اشاره کرد که طبق گفته متخصصان  علائم اولیه   در دیسک در اغلب بیماران  ضعف عضلات ناحیه شکم و کمر  است.گاهی دیسک ضعیف به  شدت   ضعیف شده  و بدنبال یک حادثه جابجا میشود که همین مسئله فشار به اعصاب  می اورد  که موجب بروز دردکمر  و درد  در ناحیه ساق پا، ران و … شوند.

اکثر بیمارانی که احساس گزگز و مور مور در پا ها میکنند  در  ابتدا به بیمارهایی مثل  ام اس شک می کنند . در حالیکه خواب رفتگی پا ها اکثرا  به دلیل  تحریک در  ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری مثل  ام اس. در  بیماری ام اس بسیاری از نشانه ها  از جمله ضعف شدید  و دو بینی و… بسیار بارز تر هستند

دیسک  در ناحیه کمر ممکن است موجب درد بسیار شدید در ناحیه کمر  شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد کناره پا و ساق   ایجاد کند.اکثر  بیماران سابقه  کمر را دارند ولی  گاهی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک کمر و درد ساق و کف پا خود ارتباط دهند.

راههای درمان  غیر جراحی دیسک کمر

۱- نحوه استراحت کردن بیماران   برای درمان دیسک کمر

۲- درمان با  دارو برای درمان  دیسک کمر

۳- ورزشهای دیسک کمر

۴-  درمان دیسک کمر با آب درمانی

۵- درمان  دیسک کمر با  طب سوزنی

۶-  درمان طب سنتی برای بهبود  دیسک کمر

۷-درمان   دیسک کمر با طب اسلامی

۸- جا اندازی دیسک کمر

راههای درمان دیسک کمر با کمک جراحی

۱- درمان به وسیله  جراحی باز

۲- درمان جراحی اندوسکوپیک

۳- درمان با استفاده از  لیزر برای دیسک کمر

درمانهای نوین دیسک کمر

۱- تزریق ازون

۲- درمان از طریق  تزریق کورتون

۳-  درمان بوسیله تزریق دیسکوژل

۴- پالس کورتون

درمان‌های کانسرواتیو برای پارگی دیسک کمر چیست

برای  درمان و کاهش درد ناشی از پارگی در  دیسک کمر امروزه  می‌توان از درمان‌های که کانسرواتیو  گفته میشود  استفاده کرد  در میتوان از این روش  به‌صورت تکی یا تلفیقی در طول دوره  ۴ تا ۶ هفته بهره برد:

** انجام تمرینات فیزیوتراپی، ورزش مخصوص  و حرکات کششی ارام برای کاهش فشار از روی ریشه عصب

**استفاده از  یخ یا گرما برای کاهش درد

**درمان‌های  به صورت دستی یا  به عبارتی درمان مانیپولاسیون و یا  همان کایروپراکتیک  مانند: طب سوزنی

**استفاده از داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهاب  مثل ناپروکسِن  ایبوپروفن،  یا مهارکننده انتخابی مثل  کوکس۲ برای کاهش درد شدید

**استفاده از مُسکن‌های قوی  برای کاهش درد شدید

**استفاده از  استروئیدهای خوراکی برای کاهش التهاب ناشی از درد

** میتوان از تزریق استروئید اپیدورال که دارویی برای کاهش دردهای موضعی است  بهره برد که معمولا  از آن برای کاهش التهاب ناشی از درد استفاده می‌شود.

راههای درمان دیسک کمر با درمان دارویی

راههای درمان دیسک کمر

درمان دارویی در درمان  درد  دیسک کمر دارای اهمیت فراوان است. امروزه  چند دسته دارو برای درمان  درد دیسک کمر استفاده می شود که به اختصار و ساده توضیح خواهیم داد :

۱-داروهای شل کننده عضلانی :

این دسته از داروها را  می توان به  متوکاربامول ،باکلوفن دیازپام ، تیزانیدین و غیره اشاره کرد ، به منظور  در این مرحله برای شل کردن عضلات که  دچار اسپاسم  شده اند توسط متخصص تجویز میشوند که نقش بسیار زیادی در کاهش درد عضله  های منقبض شده  و همین چنین  کاهش فشار روی دیسک اسیب دیده دارند.

وقتی دیسک آسیب  جدی می بیند بدلیل فشاری که به عصب وارد میشود  باعث تحریک عصب  شده و به تبع آن انقباض عضله  را موجب میشود. این انقباض های  باعث تشدید فشار روی عصب شده  و ایجاد سیکل معیوب انقباض عضله را ایجاد میکند . به همین دلیل شل کردن عضله ها  با شکستن این حلقه باعث درمان  درد دیسک کمر میشود.

۲-داروهای تعدیل کننده عصبی :

از مهمترین داروهای این دسته برای درمان دیسک کمر میتوان به گاباپنتین اشاره کرد. گاباپنتین یک داروی موثر روی اعصاب بوده و موارد مصرف بسیار متعدد دارد. گاباپنتین به شکل کپسول با دوز ۱۰۰ و ۳۰۰ میلی گرم در بازار دارویی ایران وجود دارد که بسته به علایم بیمار و تشخیص پزشک روزانه یک الی سه عدد تجویز میشود.

از جمله عوارض شایع گاباپنتین میتوان به سرگیجه ، تهوع ، احساس کرختی ، تاری دید اشاره کرد که در صورت بروز هرکدام از این عوارض دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. داروی گاباپنتین در کل داروی بسیار امن و بی خطری است و در صورت مصرف مرتب با کاهش علایم دیسک کمر همراه است.

۳-داروهای ضد التهاب:

داروهای ضد التهاب جزع اصلی درمان دیسک کمر به حساب می آیند. از جمله این داروها میتوان به کورتون ، سکلسیب ، ناپروکسن ، بروفن ، ایندومتاسین و انواع بسیار متعدد دیگر اشاره کرد که بسته به تشخیص پزشک برای شما تجویز میشود.

چند نکته در این داروها بسیار مهم است. نکته اول اینکه این داروها جنبه درمانی داشته و برای تسکین صرف تجویز نمیشود. اثرات درمانی این داروها بدلیل کاهش التهاب دیسک آسیب دیده و به تبع کاهش اثرات فشاری این دیسک بر روی نخاع و در نتیجه کاهش درد می باشد. پس هدف از این داروها تسکین درد به صورت اولیه نمیباشد. بسیاری از مراجعین با تصور اینکه این داروها مسکن بوده از مصرف آن خودداری میکنند که میتواند با خطرات عمده همراه باشد.

ازون تراپی برای درمان درد دیسک کمر

اوزون یا ازن تراپی  به روشی  گفته میشود که  تزریق اوزون انجام می شود و با افزایش گردش جریان  در خون درمفصل ها  و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های  که آسیب جدی دیده است  باعث درمان  انها می شود.. اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود .اوزن تراپی روش درمانی نسبتا  جدید است و در  کشور ایران نیز برای بیماران استفاده می شود. هزینه و قیمت ازن تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد.اوزون درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست

راه های درمان دیسک کمر باماساژدرمانی

از راه های درمان دیسک کمر : ماساژ درمانی است که هم با افزایش گردش خون باعث کاهش کمردرد و آرامش ماهیچه‌ها می‌شود. ضمن اینکه ماساژ به ترشح مسکن طبیعی بدن یعنی اندروفین هم می‌انجامد.

انتخاب درمان مناسب برای پارگی دیسک کمر به شدت و مدت درد و بروز علائم وابسته است. نشانه‌های ویژه‌ای مانند بی‌حسی و ضعف و سن بیمار هم در گزینش فرایند درمان اثرگذار است

جراحی دیسک کمر برای کاهش فشار روی نخاع

بهبودی بعد از جراحی تنگی نخاع کمری به تناسب اندام بیمار و میزان فعالیت او قبل از جراحی بستگی دارد.  در این مواقع به بیمار توصیه خواهد شد که روز بعد از عمل در اطراف راه برود و حرکت کند و  بدانید که ممکن است 1 تا 4 روز بعد، از بیمارستان مرخص شوید. ممکن است 4 تا 6 هفته زمان ببرد تا به میزان فعالیت و تحرک مورد نظرتان برسید

وقتی بیمار بعد از جراحی تنگی نخاع کمری از بستر خارج شوید، ممکن است کمرتان احساس سوزش داشته باشید و احتمالا یک یا چند لوله به شما متصل شده باشد.

این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

**سرم وریدی برای اطمینان از این که بدن بیمار کم آب نشود.
**لوله ای برای تخلیه هرگونه مایع از زخم بیمار وصل میشود.
**در مواردی که بیمار  مشکل تخلیه ادرار داشته باشد؛ یک لوله نازک و انعطاف پذیر به درون مثانه وارد می شود
** از پمپی برای تزریق مستقیم مسکن ها به درون ورید بیمار استفاده میشود
** باید بدانید که این لوله ها  ممکن است فقط برای مدت کوتاهی بعد از عمل به شما متصل بماند

درمان کایروپرکتیک برای دیسک کمر

استفاده از درمان‌های دستی ستون فقرات می‌تواند باعث بروز یک عکس‌العمل توسط سیستم عصبی شود که تسکین درد و بازیابی توان حرکتی طبیعی در ناحیه آسیب‌دیده را به دنبال خواهد داشت. این روش همچنین از شدت التهاب عصب سیاتیک می‌کاهد و محیط مناسبی را برای فعالیت بیشتر سازوکارهای بهبودی طبیعی خود بدن فراهم می‌کند.

ممکن است پزشک متخصص  از بیمار  بخواهد که روی تخت مخصوصی دراز بکشد تا او وضعیت ستون فقرات بیمار  را ارزیابی کند تا درمان دستی را انجام دهد.

پرکاربردترین روش درمانی در کایروپراکتیک ، روش مانیپولاسیون یا جااندازی مفاصل است. در این روش مفاصل ستون فقرات شما تا حد نهایی دامنه‌ی حرکتی که دارند، حرکت داده می‌شوند. این کار معمولا با یک فشار محکم انجام می‌شود که به این کار “جااندازی مفصل” گفته می‌شود. این کار موجب می‌شود که مفصل مجددا در راستای صحیح قرار بگیرد.

متخصص طب فیزیکی ممکن است روش‌های درمان دستی دیگری مانند ماساژ و کشش بافت‌های نرم را انجام دهد.برخی از بیماران تا چند روز بعد از انجام درمان دستی، احساس درد، خستگی و خشکی در مفاصل خود می‌کنند. این حالت به خاطر این است که مفاصل بدن آن‌ها در راستای جدیدی قرار گرفته است. شما نباید در هنگام جااندازی مفاصل درد شدیدی حس کنید.

کایروپراکتورها از طیف وسیعی از درمان‌های دستی استفاده می‌کنند. ازجمله:

**فشار ناگهانی و شدید بر روی ستون فقرات :باهدف کاهش محدودیت در مفاصل و بهبود دامنه‌ی حرکتی

**حرکت دادن آرام مفاصل در موقعیت‌های مختلف :باهدف کاهش گرفتگی مفصل

**کشیدن و یا فشار دادن عضلات در جهت‌های خاص : باهدف تقویت عضلات و بهبود دامنه‌ی حرکتی آن‌ها

درمان کایروپراکتیک معمولاً بدون درد بوده ولی درصورتی‌که کایروپراکتور به درمان یک عارضه‌ی دردناک و ملتهب بپردازد، ممکن است اندکی ناراحتی و درد خفیف احساس شود. درصورتی‌که در طی جلسه‌ی درمانی کایروپراکتیک خود هرگونه درد و ناراحتی را تجربه کردید، بلافاصله با کایروپراکتور خود در میان بگذارید.

در طول منیپولاسیون ستون فقرات، ممکن است درون ستون مهره‌ی خود احساس فرسایش کرده و صداهایی به گوش شما برسد. باور بر این است که این امر به دلیل وجود حباب‌های گاز در مایع احاطه‌کننده‌ی مفصل می‌باشد – این، بخشی طبیعی از منیپولاسیون ستون فقرات و دیگر درمان‌های دستی می‌باشد.