" /> علاج دیسک کمر |راه درمان دیسک کمر|دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
ترمیم دیسک کمر
آگوست 5, 2019
راههای درمان دیسک کمر
آگوست 11, 2019

علاج دیسک کمر

علاج دیسک کمر :یکی از شایع‌ترین بیماری‌هايي که بسياري از افراد جامعه با آن دست به گریبانند، درد کمر است. گسترش روزافزون فناوری، تغییر شیوه زندگی، کم تحرکی، نشستن و ایستادن در وضعیت‌های نامناسب و…باعث ضعف ماهیچه‌های بدن به ویژه نواحی اطراف ستون فقرات شده و می‌تواند اثرات جانبی زیادی برسلامت جسمی و روان افراد بگذارد.علاج دیسک کمر

دیسک های کمری در واقع لایه‌های بین مهره‌های کمر هستند که فشار بین مهره‌ها را جذب و حرکت بدن در جهات مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند. این در حالی است که آسیب یا پارگی دیسک کمری موجب ناراحتی و تحریک اعصاب در قسمت پایینی پا می‌شود. درمان دیسک کمر بسته به نوع و میزان آسیب و همین‌طور ناحیه آسیب دیده متفاوت است

انواع راه درمان دیسک کمر

برای علاج دیسک‌ کمر ،بین مهره‌ای در وهله اول دارودرمانی و استراحت تجویز می‌شود. استراحت از سه روز تا یک هفته به فرد توصیه می‌شود. استراحت زیاد موجب ضعیف شدن عضلات می‌شود و تضعیف عضلات اطراف ستون فقرات فشاری زیادی بر روی دیسک‌ بین‌مهره‌ای و مهره‌ها می‌آورد. اگر بیماری با استراحت و دارودرمانی، بهبود نیافت، به سراغ روش‌های بسته جراحی‌های دیسک یا تنگی کانال به صورت بسته می‌رویم. این نوع درمان معمولا موفقیت آمیز است و در ۸۰ درصد موارد یا بیشتر شانس موفقیت دارند. موفقیت این درمان نیز به انتخاب بیمار و نوع کمر درد او بستگی دارد.

علاج رفتاری-شناختی دیسک کمر

درمان رفتاری-شناختی برای رفع درد سیاتیک مناسب است. در این روش به فرد کمک می‌شود تا با احساس شکست درونی خود مقابله کند. در درمان رفتاری-شناختی که به‌صورت رو در رو یا آنلاین انجام می‌شود، از تکنیک‌هایی مانند تجسم کردن یا مدیتیشن برای تمرین در لحظه زیستن هم برای کاهش درد کمک می‌گیرند.

علاج دیسک کمر با جراحی

عمل جراحی دیسک کمر تنها زمانی توصیه می شود که درمان های غیر جراحی کمکی به بهبودی فرد نکند.هدف از عمل جراحی دیسک کمر بهبود علائمی مانند درد مداوم و بی حسی پاها ناشی از فشار در اعصاب ستون فقرات است. معمولا در این موارد پس از جراحی، مشکلات فرد تا حدودی برطرف می شود.

علاج دیسک کمر

در عمل جراحی دیسک کمر معمولا این موارد انجام می شود:

* تنگی ستون فقرات و محدود کردن بخشی از ستون فقرات که دچار فشار عصب در آن ناحیه شده است.

* ترمیم دیسک و سیاتیک یعنی جایی که دیسک آسیب دیده ستون فقرات بر روی عصب فشار وارد می آورد.

* ترمیم آسیب های ستون فقرات مانند شکستگی یا تورم بافت

* فشرده سازی نخاعی متاستاز یعنی جایی که سرطان در یک قسمت از بدن، مانند ریه ها، به ستون فقرات گسترش می یابد و بر روی نخاع یا اعصاب فشار می آورد.

چه موقع بيمار علاج دیسک کمر ش  نياز به جراحي داردعلاج دیسک کمر

در ابتدا اگر ديسك کمر فقط درد داشته باشد،  بايد درمان طبي  انجام شود. اگر درد  در ناحیه كمر و درد سياتيكي دارد ولی نقص عصب به‌وجود نياورده، همچنان بايد درمان طبي شود. درمان طبي هم شامل استراحت، داروي ضد التهاب، ضد درد و صبر است. ممكن است  در بیماری يك هفته استراحت مطلق کند  و ببيند هشتاد درصد  از شدت دردش از بين رفته، بعد از آن باید احتياط کند كه زیاد خم نشود و وسيله سنگين ز یاد بلند نكند تا درد دوباره تشديد نشود. سپس با ورزشی مثل شنا بتوانند عضلات را تقویت كنند تا ستون فقرات را محكم نگه دارد.

اما زمانی كه در فتگي ديسك كمر باعث شد كه در اندامهاي تحتاني شما

اگر درد در ناحیه كمر و درد سياتيكي دارد ولی نقص عصب به‌وجود نياورده، باز هم بايد درمان طبي شود.

، گزگز و كرختي، بعد بي‌حسي ايجاد شد و قدرت عضله كاهش پيدا كرد، سريعاً بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد و تكه دیسک را دربیاورند. خوشبختانه سلول‌هاي ديسكي که باقي مي‌مانند قدرت بازساخت دارند، در نتيجه اگر ديسك تخليه شود و مقداري سلول باقي بماند، مقداري از ديسك را باز‌سازي مي‌كند ولي هيچ وقت، ارتفاع اين ديسك با ارتفاع دیسک‌های بالا و پايين، یکی نخواهد بود و كمتر مي‌شود.

عمل جراحی دیسک چه زمانی باز و چه موقع بسته انجام مي‌شود

ما يك سري ديسك‌ داريم كه اينها به دليل تحليل رفتگي درد كمر ايجاد مي‌كنند، اين ديسك‌ها را که در آن نسوج تحلیل رفته و تخريب شده می‌توان با ليزر تبخير كرد. دراکثر  موارد اين مؤثر است، ولي اين كه مطرح میکنند که  ديسك را با استفاده از ليزر درمي‌آورند، این یک  دروغ بزرگ  به جامعه  خود است.

برای درمان با روش جراحی بسته، کاندیدای مناسب فردی است که درد کمر به پاهای او انتشار می‌یابد با سیاتیک همراه است و این درد با گزگز و سری همراه است به شرطی که فرد دچار ضعف عضلانی نشده باشد و در ام‌آرای حلقه دیسک قابل ترمیم باشد

تکنیکها و روشهای مختلفی برای انجام عمل بسته دیسک وجود دارد

علاج دیسک کمر

که بطور کلی به سه گروه تقسیم میشوند عبارتند از :

1- تخلیه دیسک بروش مکانیکی که در آن یک وسیله میکروسرجری تحت بیحسی به داخل دیسک فرستاده میشود و توسط یک میکرو موتور قسمتی از حجم داخل دیسک به خارج بدن تخلیه می گردد.

2- استفاده از گرما جهت کاهش فشار داخل دیسک که انجام عمل با لیزر یا آر اف با این مکانیسم کار خود را انجام می دهد.

3- روش شیمیایی که در آن تزریق ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک با تغییری که در ساختار مولکولی داخل دیسک ایجاد میکند سبب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک میشود. تزریق ازون  و دیسکوژل و  دو نمونه از این روش درمانی می باشد که اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته اند.

دیسکوژل شامل ترکیبی از الکل – سلولز و تنگستن است که بصورت ژل در آمده و تزریق آن به داخل دیسک سبب ایجاد تغییرات مولکولی در داخل  دیسک میشود . الکلی که  موجود در این ترکیب است  بعنوان یکی از قدیمی ترین روش های درمان دیسک مطرح گردیده است.

روش های قدیمی که در آنها از الکل مایع استفاده می شد بعلت آسیبی که  درنشت ، احتمالی الکل به داخل نخاع بر بافت های عصبی وارد میکرد منسوخ شده  و استفاده از الکل در  مایع دیسکوژل بصورت ترکیب ژله ای سبب مهار  شدن خروج این ماده از فضای دیسک  پس از تزریق میشود. خصوصیات  شیمیایی الکل تزریق شده به داخل دیسک سبب تغییر در ساختار مولکولی موجود در این ماده  که داخل دیسک تزریق شده باعث   کاهش آب داخل دیسک شده و فشار داخل  آن دیسک را  کاهش می دهد.

طب سوزني و ماساژ درماني  چقدر میتواند  در كاهش دردکمر نقش دارد

طب سوزني، يك جنبه رواني هم  دارد و  درد ديسك كمر  هم يك جنبه روانی ديگر. خيلي ساده است. من می‌توانم بگويم كمرم درد می‌کند و از يك سری فعاليت‌ها معذور شوم، نمي‌تواني ثابت كني كه من كمردرد دارم يا نه. بنابراين اگر مريض فكر مي‌كند كه با طب سوزني بهتر مي‌شود برود انجام دهد.

با طب امروزه نمي‌توان به او قول داد که هر كمردردي را بهبود مي‌بخشیم، ما تعداد زيادي‌ را با این امكانات درماني، دارويي، جراحي و… مي‌توانيم تسكين دهيم، ولي عده‌اي مي‌مانند كه درد دارند. اگر اين فرد فكر مي‌كند طب سوزني در او اثر دارد، برود انجام دهد. از نظر روحي رواني به او كمك مي‌كند و هيچ بحثي در آن نيست.

مزایا و خطرات درمان دستی چیست؟

دست کاری ستون فقرات و اقدامات انجام شده در درمان دستی معمولاً یک روش بی‌خطر و موثر برای رفع درد ناگهانی در ناحیه پایین کمر است و در عمل می‌تواند برای درمان انواع آسیب‌دیدگی‌های ناگهانی در نتیجه حرکت دادن اثاثیه یا سایر فعالیت‌های مانند آن مناسب باشد. توجه داشته باشید درد ناگهانی در ناحیه کمر  بیش از شش هفته ادامه ندارد و معمولاً بدون درمان خاص از بین می‌رود.

علاج دیسک کمر

بر اساس  تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد درمان دستی می‌تواند نقش موثری در درمان کردن  درد گردن و سردرد داشته باشد. علاوه بر این، بیماران مبتلا به آرتروز و فیبرومیالژیا نیز ممکن است به فشار ملایم وارد شده به بافت‌ها در هنگام استفاده از ماساژدرمانی واکنش مناسب نشان دهند. همواره باید توجه داشته باشید افراد مبتلا به پوکی استخوان،  التهاب در ناحیه کمر ، تنگی کانال نخاعی، یا و آرتروز گردن یا افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، نباید از روش‌های دستکاری ستون فقرات استفاده کنند. علاوه بر این، بیمارانی که دارای سابقه ابتلا به سرطان هستند، لازم است قبل از استفاده از این درمان با پزشک معالج خود صحبت نمایند.

انواع راههای درمانی کایروپراکتیک برای علاج دیسک کمر

روش های متنوعی توسط متخصصان کایروپراکتیک برای درمان بیماری ها به کار گرفته می شود. از این روش ها که به نام تنظیمات کایروپرکتیک نامیده می شوند، حدود 55 روش درمانی استاندارد ارایه شده است که عمدتاً شامل استفاده متخصصین ماهر از دست برای برطرف کردن حالات غیر طبیعی استخوان هاست.

برخی از این روشها شامل :

**به کمک رادیوگرافی

تجزیه و تحلیل جزییات رادیوگرافی اشعه X از مهره ها برای تعیین مهره آسیب دیده نیز از جلمه کارهایی است که توسط متخصصین این رشته انجام می شود.

**متحرک کردن

متحرک کردن شامل حرکاتی است که توسط متخصص درون فضای مفصل به کار گرفته می شود. تا دامنه کلی حرکت عضو آسیب دیده بهبود یابد.

**روش B.E.S.T

روش دیگر که اختصاراً به نام B.E.S.T نامیده می شود، تکنیکی بدون درد است که با استفاده از فشار دستان متخصص بر نقاط مورد معالجه انسداد انرژی در عصب مربوطه می شود.ده ها روش برای تنظیم مهره ها مورد استفاده واقع می شود و متخصص با توجه به سن، وضعیت بیماری و شرایط بیمار مبتلا به کمردرد یک یا چند مورد را به کار می گیرد.

علاج دیسک کمر

سایر روش‌های درمانی مورد استفاده برای بیماران  در کایروپراکتیک  به شرح زیر هستند:

**طب سوزنی

**الکترودرمانی

**درمان با امواج شوکی

**امواج مافوق صوت

**عمل بسته

**آب‌درمانی

**تمرین‌های حرکتی

برخی از فایده‌ی استفاده از درمان‌های کایروپراکتیک برای علاج درد

درحالی‌که بسیاری از روش‌های درمانی می‌توانند علائم عارضه را کاهش دهند، روش‌های درمانی کایروپراکتیک یک روش مناسب برای میلیون‌ها نفر در  دنیا می‌باشد. چونکه این روش‌ها نه‌تنها غیرتهاجمی و مقرون‌به‌صرفه‌اند، بلکه عملکرد بالایی نیز دارند.

برخی از این موارد شامل :

1_ تسکین درد را تسریع می‌کند

کایروپراکتورها معمولاً می‌توانند به‌سرعت مشکلات مکانیکی که علت ایجاد درد مربوط به ستون فقرات فردند را تشخیص داده و با انجام روش‌های کایروپراکتیک به‌سرعت درد را تسکین دهند. بیماران معمولاً در حالی از جلسه‌های درمانی کایروپراکتیک خارج می‌شوند که به‌وضوح احساس بهتری داشته و می‌گویند علائم آن‌ها سریع‌تر از زمان انجام دیگر روش‌های درمانی از بین می‌روند.

2_ تحرک پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد

علاج دیسک کمر

یکی از علل کارآمد بودن روش‌های درمانی کایروپراکتیک، توانایی آن‌ها در بازگرداندن تحرک به مفاصل “قفل‌شده” می‌باشد که ممکن است در حال فشار آوردن به اعصاب باشند. زمانی که کایروپراکتور روش‌های درمان دستی را انجام می‌دهد، درواقع در حال متقاعد کردن عضلات اطراف مفاصل دچار گرفتگی، برای شل شدن می‌باشد. این کار برای بازگرداندن تحرک به حالت طبیعی ضروری است.

3_ توانایی‌های بدن را به حداکثر میزان می‌رساند

روش‌های درمانی کایروپراکتیک تنها برای درمان درد موضعی نیستند. با کمک به بازیابی عملکرد و تحرک پذیری کامل در تمامی مناطق بدن، این روش‌ها می‌توانند بر روی توانایی‌های کلی بدن تأثیرگذار باشند.

4_ به کاهش استرس کمک کرده و حال فرد را بهتر می‌کنند

زمانی که بیمار درد داشته و نتوانید فعالیت‌های روزمره و موردعلاقه‌ی خود را انجام دهد، این امر می‌تواند بر روی بدن و ذهنفرد بیمار  اثر منفی بگذارد. برای مثال استرس برای عدم توانایی انجام کارهایش، می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود. ناراحتی می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. لازم به ذکر نیست که شاید نتواند برنامه‌ی ورزشی منظم اش را انجام دهد. این تکنیکها می‌توانند با کمک به تسریع فرایند بهبودی، در سلامت عمومی شما مؤثر باشند.

5_ این روش‌ها برای درمان آسیب‌های قدیمی و جدید مؤثرند

فرقی نمی‌کند که شما اخیراً به گردن یا کمر خود آسیب رسانده‌اید و یا چند وقتی هست که با درد مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک می‌توانند به‌سرعت و با کارایی بالا شمارا از شر این علائم خلاص کنند. این تکنیک ها همچنین می‌توانند به شما در بازیابی تحرک شانه، آرنج، مچ دست، مفصل ران، زانو و کف پا کمک کنند. بنابراین اگر شانه یا مچ پای شما دچار پیچ‌خوردگی شده، از سندرم تونل کارپال رنج می‌برید و یا با مشکلات دیگری در دست و پاهای خود سروکله می‌زنید، راههای  درمانی کایروپراکتیک را به‌عنوان راهی غیرتهاجمی برای کاهش درد و بازگشت هر چه سریع‌تر به قدرت قبلی خود در نظر بگیرید.