" /> ماساژ دیسک کمر |ماساژ درمانی برای دیسک کمر| دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
درمان بیرون زدگی دیسک کمر
جولای 28, 2019
روش درمان دیسک کمر
آگوست 3, 2019

ماساژ دیسک کمر

ماساژ دیسک کمر :دیسک کمر یکی از بیماری‌های شایع در بین مردم دنیا می‌باشد.دیسک کمر با درد بسیار زیاد در این ناحیه همراه است که بیماران مجبور هستند این درد را تحمل کنند

ماساژ دیسک کمر

برآمدگی دیسک یک آسیب نسبتا معمول و رایج  برای افراد می‌باشد که می‌تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد. ماساژ برای دیسک کمر یا فتق و همچنین تسکین علائم آن نظیرِ درد و اسپاسم عضلانی می‌تواند موثر و مفید باشد. بدن انسان قادر است به مدت شش یا حتی کمتر با دیسک کمر مقابله داشته باشد اما بعد از آن باید به فکر درمان بود. ماساژ برای دیسک کمر می‌تواند یک جایگزین نسبتا ایمن برای داروها و مسکن‌های اعتیاد آور برای تسکین درد باشد.

ماساژ درمانی و کاهش درد دیسک کمر

ماساژ درمانی از تکنیک‌های مختلفی تشکیل شده است. معمولاً فرد متخصص مانند فیزیوتراپ،  و متحصصین کایروپراکتیک عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن را فشار داده، مالش می‌دهد، و یا با دست وضعیت قرارگیری آن‌ها را تغییر می‌دهد در بسیاری از مواقع برای ماساژ از دست‌ها و انگشت تان استفاده می‌شود، اما امکان استفاده از بازو و آرنج نیز برای این کار  هم وجود دارد.

در مورد تاثیر ماساژ درمانی برای دیسک کمر ابتدا باید دید دیسک کمر در چه شرایطی، دیسک حاد یا مزمن، قرار دارد. در آسیب دیسک کمر به ستون مهره ها فشار وارد می آید. بدن نیز در مقابل، عضلات ناحیه فیله ها و پشت کمری را بصورت یک ستون دچار اسپاسم می کند. این یک اسپاسم جبرانی و به عبارتی محافظتی است و با وجود اینکه دردناک است ولی تا حدودی می تواند فشار روی دیسک را بردارد .

اگر در این شرایط ماساژ بدهیم یعنی اسپاسم محافظتی را برطرف کرده ایم و عملاً فشار بر دیسک را افزایش می دهیم. بنابراین ماساژ در دیسک کمر حاد  به هیچ وجه توصیه نمی شود. ولی در دیسک کمر مزمن با ماساژ و گردش خون بیشتر می توان شرایط را بهتر کرد البته باید توجه داشت که ماساژ باید علمی و درست باشد و در این امر نباید به هر فرد غیرمتخصصی اعتماد کرد.

چه نوع ماساژی باید به عنوان ماساژ درمانی دیسک کمر انتخاب شود

متخصصان  برای افزایش گردش خون و همچنین تسکین کلی درد‌ها بیشتر ماساژ سوئدی را به بیماران خود توصیه می‌کنند. این ماساژ برای افرادی که امکان سکته مغزی و حتی مشکل حرکات زانو دارند نیز بسیار مفید است

متخصصان  برای درمان درد در نقاط خاص، مانند فشار در عضله کمر و غیره ماساژ عصبی عضلانی را پیشنهاد می‌کنند. در این نوع ماساژ درمانگر فشار‌های متمرکز ۳۰ ثانیه‌ای را در مناطق اسپاسم عضلانی اعمال می‌کند. معمولا بیماران در هنگام انجام این نوع ماساژ درد زیادی را مجبور هستند که تحمل کنند اما بعد از اتمام ماساژ درد آن‌ها بسیار کاهش یافته و مقدار درد کمتر از میزان قبل از ماساژ خواهد شد.

البته به صورت کلی کاهش درد بعد از یک تا سه روز خواهد بود. بیمارانی که این نوع ماساژ را انجام داده‌اند بعد از یک تا دو هفته کاهش شدید درد در دیسک کمر خود را گزارش داده‌اند.

کاربردها ماساژ درمانی برای دیسک کمر

کمرافراد دارای عضلات و رباط‌های پر کاربردی است که به سادگی دچار درد گرفتگی  در نواحی مختلف در تمام دوران زندگی می‌شود. در اصل  امکان بهبود مشکلات  ، مختلف کمر از جمله دیسک کمر با استفاده از ماساژ وجود دارد.

ماساژ دیسک کمر

مشکلات کمر که با ماساژ درمانی بهتر میشود  به شرح زیر هستند :

**گرفتگی عضلات در قسمت پایین یا بالای کمر اکثر موارد درد در قسمت پایین کمر به خاطر گرفتگی عضلات در نتیجه بلند کردن اجسام سنگین، حرکت سریع یا افتادن از بلندی ایجاد می‌شود.

**درد در قسمت پایین کمر می‌تواند بسیار جدی بوده و برای چند ساعت، چند روز یا حتی چند هفته ادامه داشته باشد.

**زمانیکه عضلات کمر دچار گرفتگی یا پارگی شوند، ناحیه اطراف عضله ها  ممکن است ملتهب شود.

**در صورت ایجاد این التهاب، عضلات کمر دچار اسپاسم شده و درد شدید در قسمت پایین کمر فرد ایجاد می‌شود. به این شکل  ممکن است حرکت دادن کمر بسیار سخت گردد. علاوه بر این امکان ایجاد حساسیت در عضلات بالای کمر نیز وجود دارد که دلیل آن می‌تواند به خاطر ضعیف شدن یا آسیب‌های وارد شده به خاطر استفاده بیش از حد از این عضلات باشد.

**درد در قسمت بالای کمر همچنین می‌تواند به خاطر شرایط خاص همچون گرفتگی عضلات، آسیب‌های ورزشی، یا تصادف با اتومبیل نیز ایجاد شود. در این حالت می‌توان از ماساژ درمانی برای بر طرف کردن اسپاسم/ التهاب ایجاد شده و بهبود دامنه حرکت عضلات استفاده کرد.

درمان آرتروز ستون فقرات با ماساژ درمانی

آرتریت ستون فقرات  به یک شکستگی در غضروف بین مفاصل فاست در قسمت پشت ستون فقرات گفته میشود . در این وضعیت  مفاصل فاست ملتهب میشود  و افزایش  مشکل باعث ایجاد درد در نتیجه اصطکاک ایجاد شده در زمانیکه استخوانها بهم برخورد کرده و بهم نزدیک می‌شود. ماسا ژ  می‌تواند به کاهش درد استئو  آرتریت با کاهش فشار و گردش خون  و گرفتگی عضلات کمک کند. به هر حال، مهم است که برای این کار از خدمات یک فرد حرفه‌ای که به طور خاص دارای آموزش و تجربه لازم در حوزه آرتریت است، استفاده شود.

تاثیر ماساژ در فیبرومیالژیا چیست

این بیماری تاثیر متفاوتی  بر افراد مختلف  دارد، اما این تاثیر اکثرا  با درد، کوفتگی ، خشکی،  و یا مشکلات خواب همراه است. در این وضعیت بیمار یهسور معمول  هر دوی موارد درد تیر کشنده و درد در یک نقطه خاص را در معاینات جسمی  احساس می‌کند. به این شکل ماساژ درمانی می‌تواند  هر دو درد را هدف گرفته و خشکی مفاصل را کاهش دهد. هر چند ماساژ یک فعالیت به نسبت بی خطر است، در اکثر مواقع برای بیمارانی توصیه می‌شود که در ابتدا قبل از شروع ماساژ یا هر نوع روش درمانی دیگر وضعیت خود را با متخصص یا فیزیوتراپ  و یا متخصص کایروپراکتیک در میان گذاشته‌اند.

ماساژ درمانی برای  درد سیاتیک

عصب سیاتیک بلندترین عصب در بدن است و حتی فرد ممکن است به خاطر آن با درد در ناحیه پایین کمر مواجه شود که این درد تا پاها می‌تواند وجود داشته باشد. درد سیاتیک معمولاً به خودی خود در طول دو ماه کاهش پیدا می‌کند، اما امکان تسکین آن در فاصله زمانی کوتاه‌تر نیز با استفاده از روش‌های خاص وجود دارد.

ماساژ اثر قابل توجه بر درمان درد عصب سیاتیک دارد. نتایج مطالعات انجام شده در این حوزه نیز نشان دهنده ماساژ درمانی باعث کاهش درد و ناراحتی بیمار می شود.بطور مثال یک مطالعه انجام شده بر روی 400 نفر که ماساژ درمانی را به طور منظم هفته ای یکبار یا هر گاه که تمایل به انجام ماساژ داشتند، انجام دادند نشان می‌دهد با گذشته ده هفته، دریافت کنندگان ماساژ عملکرد بهتر عضلات کمر و کاهش درد را گزارش کرده‌اند.

ریلکس شدن و بهبودی

ماساژ درمانی علاوه بر کاهش درد،  می‌تواند مزایای دیگری را نیز برای افراد  داشته باشد. ماساژ درمانی با سنگ داغ یک نقش کنش گرا در بهبود سلامت کلی فرد دارد، زیرا ماساژ منظم می‌تواند به حفظ سطح بالاتر آرامش در عضلات بدن کمک کند. اینکار می‌تواند به کاهش فشار،  و بهبود حالت خواب و افزایش اندورفین ها که به عنوان عوامل بالا برنده احساس خوشایند در افراد عمل می‌کنند، کمک موثر کند.

بدن فردمی‌تواند پس از ماساژ عملکرد بهتری داشته باشد، زیرا این روش باعث بهبود در وضعیت  گردش خون می شود و به این ترتیب خون سرشار از اکسیژن نو را به عضلات رسانده و ضایعات متابولیک را از اندام‌های داخلی بدن خارج کند. ماساژ درمانی کمر همچنین می‌تواند انعطاف پذیری بیشتری را در عضلات ایجاد کرده و باعث شود عضلات ریلکس شده و دامنه حرکت مفاصل افزایش پیدا کند.

تسکین درد و ناراحتی

ماساژ  می‌تواند اسپاسم عضلانی را با آزاد کردن عضلات و  در مفاصل  را کاهش داده  و به این ترتیب کمک موثر به عملکرد بهتر مفاصل میکند. با استفاده از ماساژ درمانی حتی امکان افزایش دامنه حرکت مفصل ساکروایلیاک یا استخوان دنبالچه وجود دارد و برای این کار عضلات سرینی ماساژ داده شده و گرفتگی بافت‌های اطراف آن کاهش پیدا می‌کند.

در سایر انواع روش‌های درمانی، ماساژ  کمر می‌تواند تسکین زیادی را در درد  موارد حاد  یا مزمن بیمار به همراه  باشد. در این وضعیت صرف نظر از درد مزمن به خاطر ایجاد محدودیت حرکتی در مفاصل ستون فقرات،، و یا  لگن ،مفاصل دنده‌ها باشد یا اینکه درد به خاطر متراکم شدن اعصاب به خاطر اسپاسم عضلانی، بیماری یا عملکرد نامناسب ایجاد شده باشد، استفاده از خدمات ماساژ یک فرد با تجربه در حوزه ماساژ ناحیه کمر می‌تواند به کاهش مشکلات مشاهده شده کمک کند.

ماساژ دیسک کمر

ماساژنقاط ماشه‌ای (نقاط دردناک عضلانی)

اگر دچار سیاتیک هستید، انتظار این را نداشته باشید که ماساژ آب گرم دردتان را تسکین دهد. در این موقعیت درمان نقاط ماشه‌ای (تریگرپوینت) بهترین گزینه است. عصب سیاتیک در زیر ماهیچه‌ای به نام پیریفورمیس (ماهیچه گلابی شکل) جای گرفته است که در زیر عضله گلوتئال است. وقتی ماهیچه پیریفورمیس سفت می‌شود، عصب سیاتیک را نیز در تنگنا قرار می‌دهد و ایجاد حسی ناخوشایند و احساس بی‌حسی در پایین پا را سبب می‌شود.

درمانگر متخصص، فشار را، به منظور تحریک و تورم ناحیه مورد نظر، (تریگرپوینت)، در ماهیچه پیریفورمیس و همچنین در ماهیچه‌ی زیر کمر و گلوتئال، اعمال می‌کند. به طور معمول درمان در 7 تا 10 روز اجرا می‌شود. اگر بیمار در چهارمین ویزیت، پیشرفتی ملاحظه نکرد، باید روش دیگری از درمان را امتحان کند.

مراقبت کایروپراکتیک چگونه است

کایروپراکتیک یا درمان دستی، علم شناخت مفاصل و ستون فقرات و هماهنگ کردن آن‌هاست. 60 درصد از مردم مبتلا به درد سیاتیک که از سایر روش‌های درمانی نتیجه‌ای نگرفته‌اند و سپس به تجربه دستکاری ستون فقرات و مراقبت کایروپراکتیک روی آورده‌اند در مقایسه با آن بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند نتیجه‌ی مشابهی را کسب کرده و همان‌قدر از درد رهانیده شده‌اند.

در مطالعه‌ای حدود 120 نفر به مدت 4 هفته و هفته‌ای 3 بار توسط یک کایروپراکتر ویزیت می‌شدند و بعد از آن نیز به ملاقات‌های هفتگی خود ادامه می‌دادند و با اتمام درمان، احساس بهتری داشتند.در افرادی که به مراقبت کایروپراکتیک پاسخ دادند، مزایا به مدت یک سال ادامه داشت.

ماساژ دیسک کمر

دستکاری ستون فقرات ممکن است در سیستم عصبی پاسخی ایجاد کند که درد را کاهش می‌دهد و مجدداً حرکت طبیعی را به ناحیه آسیب دیده بازگرداند. همچنین التهاب را کاهش می‌دهد و شرایطی ایجاد می‌کند که مکانیسم‌های طبیعی بدن را بهبود می‌بخشد.

جراحی دیسک چه زمانی لازم می‌شود؟

اگر بیرون‌زدگی دیسک کمر باعث تنگی کانال نخاع، درگیری شدید سیستم عصبی عضلات و تحلیل و ضعف کامل عضلانی شده باشد، فرد نیاز به جراحی پیدا می‌کند. البته در این موارد نیز توصیه می‌شود قبل از اقدام به جراحی، فرد توسط متخصص کایروپراکتیک ویزیت شود بلکه شاید بتوان با روش‌های غیرتهاجمی ‌این مشکل را به تدریج بهبود بخشید.