" /> نرمش برای دیسک گردن | نرمش های دیسک کمر| دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
ورزش مناسب دیسک کمر
جولای 27, 2019
درمان بیرون زدگی دیسک کمر
جولای 28, 2019

نرمش برای دیسک گردن

نرمش برای دیسک گردن :روش‌های مختلفی از جمله تمرینات فیزیوتراپی در بهبود دیسک گردن موثر است انجام ورزش‌های گردن از اهمیت بالایی برخوردار است، در صورتی که این ورزش‌ها به شیوه‌ی صحیح انجام داده شوند، می‌توانند دامنه‌ی حرکتی، انعطاف و قدرت ستون فقرات گردنی را افزایش دهند.

علت فتق دیسک گردن چیست

بیرون زدگی دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که ماده ژله مانند موجود در مرکز دیسک گردن ضعیف و شکننده شده و از دیواره سخت خارجی، بیرون بزند؛ این عارضه که در افراد بین سی تا شصت سال بروز می‌کند با اعمال فشار برعصب ستون فقرات باعث ایجاد درد گردن یا بازو، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن ‌این نواحی می‌شود.

دلایل نرمش برای دیسک گردن  انجام دهید چیست

*درمان درد گردن
**درمان خشکی و گرفتگی گردن
**درمان آسیب شلاقی گردن مثل ضربه ناگهانی به گردن در هنگام تصادف
**درمان ارتروز گردن
**درمان گیر‌افتادگی یا تحت فشار بودن یکی از شاخه‌های عصبی در گردن
**قوی کردن گردن با تقویت عضلات گردنی
**افزایش حجم عضلات گردنی
**درمان کشیدگی یا آسیب رباط‌ها در گردن
**درمان کشیدگی یا آسیب تاندون‌ها در گردن
**بهبود وضعیت قرارگیری سر و گردن
**افزایش انعطاف‌پذیری گردن
**داشتن گردنی با ظاهر جوانتر
**بیدار شدن از خواب بدون داشتن گردن درد

انواع نرمش برای دیسک گردن

1-نرمش برای دیسک گردن با انقباض کتف و جمع کردن شانه ها

به آرامی بایستید و یا بر روی زمین بنشینید، پشت و گردن خود را کاملا صاف نگهدارید و شانه های خود را مطابق تصویر اندکی به سمت عقب بدهید. در این حالت باید سر را کاملا ثابت نگهدارید و به صورت خیره به جلو نگاه کنید، حالا چانه خود را به داخل جمع کرده به شکلی که یک کشش ضعیف را در عضلات گردن خود بدون درد حس کنید. این ورزش را باید هر بار حدود ۵ ثانیه و روزی ده بار انجام دهید. برای انقباض کتف ها نیز باید به مدت ۵ ثانیه در همان حالت کتف های خود را تا جایی که می توانید به یکدیگر فشار دهید بدون آنکه دردی حس کنید.

نرمش برای دیسک گردن

2-نرمش برای دیسک گردن و آرتروز گردن :

خم کردن گردن به جلو است ( نزدیک کردن چانه به قفسه‌ی سینه). در ابتدا سر خود را پایین بیاورید و سعی کنید چانه‌ی خود را تا جای ممکن به قفسه‌ی سینه‌ی خود نزدیک کنید. سپس به آرامی‌سر خود را بلند کنید و به طرف بالا ببرید و به سقف نگاه کنید و سعی کنید گردن خود را تا جای ممکن خم کنید. این تمرین را 5 بار تکرار کنید. تمرین خم کردن گردن به جلو و عقب برای افرادی که از کشیدگی عضلات کناری ستون فقرات گردن رنج می‌برند، بسیار مفید است. درد ناشی از کشیدگی این عضلات در پشت گردن احساس می‌شود.

3-نرمش برای دیسک گردن با ورزش موبیلیزاسیون عصب شعاعی

بازوی خود را مطابق تصویر کنار بدن نگهداشته و آن را به داخل بپیچانید؛ حال مچ دست خود را خم کرده و سپس بازو را به عقب ببرید. ۵ ثانیه در این حالت مانده و سپس دست خود را رها کنید. این حرکت باید ۴ بار دیگر انجام شود.

نرمش برای دیسک گردن

4- خم کردن گردن به طرفین است. سعی کنید گوش راست خود را تا جای ممکن، به شانه‌ی سمت راست خود نزدیک کنید. هنگام انجام دادن این حرکت نباید سر یا گردن خود را بچرخانید. سپس سر خود را بالا بیاورید و حرکت را در سمت دیگر انجام دهید، یعنی سعی کنید گوش چپ خود را به شانه‌ی چپ خود نزدیک کنید. این حرکت را 5 بار تکرار کنید.

5-ورزش خم کردن و گردش گردن

گردن را با احتیاط به جلو خم کنید. به گردن فشار نیاورید و گردن را بیش از حد خم نکنید. عضلات را شل کنید و گردن را صاف کنید. حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید. سرتان را به آرامی به یک سمت بچرخانید، در منتهی الیه دامنه حرکتی به گردن فشار نیاورید. سرتان را به سمت دیگر بچرخانید و عضلات را شل کنید. حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

6-فلکسورهای عمقی گردن

همان طور که گردن‌بند طبی را بسته‌اید، سر را صاف نگه دارید و چانه را رو به داخل جمع کنید. این موقعیت را حفظ کنید و سر را به آرامی ده بار پایین ببرید. سپس عضلات را شل کنید.

نکته مهم

به یاد  داشته باشید که تمرینات کششی گردن باید همیشه به آرامی ‌ انجام شو د. خصوصا افرادی که از گردن درد حاد ناشی از گرفتگی عضلات گردن یا گیر افتادگی شاخه‌های عصبی در گردن، رنج می‌برند باید توجه داشته باشند که تمامی ‌حرکات ورزش آرتروز گردن را به آرامی ‌انجام دهند. در هنگام انجام تمرینات، هر زمان که احساس درد یا تیر کشیدن ناگهانی در گردن خود کردید، انجام تمرین را متوقف کنید و به پزشک متخصص خود مراجعه کنید

چه زمانی  جراحی گردن ضروری است

جراحی ستون فقرات گردنی ممکن است هنگامی پیشنهاد شود که درد و علائم در طول درمان غیر جراحی به طور پیشرونده ای شدیدتر شوند. اگر فتق دیسک اتفاق افتاده منجر به فشرده شدن دیسک درون ستون فقرات شود میلوپاتی، جراحی ممکن است ضروری باشد.

هدف از جراحی کاهش فشردگی اعصابی است که توسط دیسک فشرده شده است. رایج ترین فرآیند دیسکتومی نامیده می شود که به طور جزئی یا کلی دیسک آسیب دیده را خارج می کند. این جراحی معمولا از ناحیه جلو گردن که دیسکتومی جلوی گردنی نامیده می شود انجام می شود. گاهی نیاز است که از طریق ناحیه پشتی گردن و با برداشتن بخشی از لامینا، یک صفحه استخوانی پوشاننده کانال نخاعی، به دیسک فتق یافته دسترسی پیدا کرد. نام این فرآیند لامینوکتومی نامیده می شود. اغلب، هر مرحله ای می تواند به صورت جراحی بسیار کوچک با حداقل تهاجم به بافتهای بدن انجام شده و گاهی در مرکز جراحی بیماران سرپایی نخاعی.

نرمش های دیسک کمر  چگونه می‌تواند به درد دیسک کمر کمک کند؟

۸۰ درصد افراد در طول زندگی دچار کمر درد می‌شوند. برخی اوقات دلیل این درد کمر، دیسک کمر است. که می‌توان با انجام بعضی  از حرکات ورزشی درصدی کمردرد را کاهش داد.

فرد ممکن است به استراحت کردن تمایل داشته باشید، اما باید بدانید این کار تنها راه حل مناسب برای تسکین درد نیست. برای ورزش کردن در هنگام کمر درد باید پشت، معده و عضلات پا تقویت شوند. این کار ستون فقرات شما را تقویت می‌کند و سبب تسکین دیسک کمر می‌شود. ورزش می‌تواند برای بازگرداندن قدرت به قسمت پایینی کمر بیمار  بسیار مفید باشد و موجب کاهش کمر درد فرد شود. قبل از انجام تمرین برای دیسک کمر، توصیه می‌شود با مشورت پزشک متخصص  ارتوپد خود، یک فیزیوتراپ  و یا کابروپراکتیک انتخاب کنید و جلسات منظمی را برای نرمش و بهبود وضعیت کمر خود اختصاص دهید.

تمرینات مضر برای افراد مبتلا به دیسک کمر

**از خم شدن و دست زدن به انگشت پا خودداری کنید.
**گرچه ممکن است تصور کنید که نشستن، عضلات شکمی را تقویت می‌کند، اما نشستن، روی دیسک‌های ستون فقرات فشار زیادی وارد می‌کند.
**هنگامی که در حالت درازکش هستید، از بلند کردن پا اجتناب کنید.
**بعضی از ورزش‌ها برای تقویت ماهیچه‌های شکمی پیشنهاد می‌شود. در حالت خوابیده گردن خود را به کمک دستان خود به سمت بالا حرکت دهید. این کار می‌تواند عضلات کمر و شکم شما را تقویت کند، اما بلند کردن هر دو پا با هم در حالی که روی زمین دراز کشیده‌اید، وضعیت دیسک کمر را بدتر می‌کند.

کایروپراکتیک چگونه به درمان گردن درد کمک می کند؟

نرمش برای دیسک گردن
هدف اصلی اکثرا  روشهای کایروپراکتیک در درمان گردن درد بازیابی یا تقویت عمل کرد مفصل با اهداف برطرف کردن التهاب مفصل و کاهش  درد گردن  است. در بعضی از روشهای کایروپرکتیک از کمی فشار استفاده می شود درمان دستی ستون فقرات، در حالی که روش های دیگر، خفیفتر هستند،

درمان دستی ستون فقرات :

زمانیکه متخصصین  کایروپراکتیک برای اعمال یک فشار کنترل شده ناگهانی برروی  مفصل در زمان  قرار گرفتن بدن  افراد در یک وضعیت خاص از دست های خود استفاده می کنند، درمان  های دستی منجر به صدا دادن گردن می شود.

تحرک ستون فقرات ویا  روشهای کایروپرکتیک کم فشار یا خفیف :

بعضی از بیماریها مثل پوکی استخوان ، آسیب، قد و وزن بیمار، راحتی بیمار یا اولویت بیمارمجبور به  انجام یک تکنیک درمان دستی خفیفتری که  تحرک ستون فقرات نامیده میشود، می باشد.علاوه بر این، بیمار یا متخصص کایروپرکتیک روش های تحرک ستون فقرات خفیف را ترجیح می دهد که شامل چرخاندن بدن یا فشار زیاد نبا شد.

نرمش برای دیسک گردن

مزایا و خطرات درمان دستی(کایروپراکتیک)

دستکاری ستون فقرات و اقدامات انجام شده در درمان به روش کایروپراکتیک معمولاً یک روش بی‌خطر و موثر برای رفع درد ناگهانی در ناحیه پایین کمر است و در عمل می‌تواند برای درمان انواع آسیب‌دیدگی‌های ناگهانی در نتیجه حرکت دادن اثاثیه یا سایر فعالیت‌های مانند آن مناسب باشد. توجه داشته باشید درد ناگهانی در ناحیه کمر که بیشتر از درد مزمن در افراد مشاهده می‌شود بیش از شش هفته ادامه ندارد و معمولاً بدون درمان خاص از بین می‌رود.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد این نوع درمان می‌تواند نقش موثر در درمان درد گردن و سردرد داشته باشد. علاوه بر این، بیماران مبتلا به آرتروز و فیبرومیالژیا نیز ممکن است به فشار ملایم وارد شده به بافت‌ها در هنگام استفاده از ماساژدرمانی واکنش مناسب نشان دهند. همواره توجه داشته باشید افراد مبتلا به پوکی استخوان، تنگی کانال نخاعی، یا التهاب در ناحیه کمر و آرتروز گردن یا افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، نباید از روش‌های دستکاری ستون فقرات استفاده کنند. علاوه بر این، بیمارانی که دارای سابقه ابتلا به سرطان هستند، لازم است قبل از استفاده از این درمان با پزشک معالج خود صحبت نمایند.

به چند جلسه درمانی به روش کایروپراکتیک نیاز است

معمولا برای حل مشکل به بیش از یک جلسه‌ی درمانی نیاز می‌باشد. دوره درمانی معمولا چند هفته طول می‌کشد. ممکن است متخص طب فیزیکی برای هفته‌ی اول درمان انجام ۲ تا ۳ جلسه‌ی کوتاه را تجویز کند. هر کدام از این جلسات درمانی ممکن است تنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشند.

زمانی که بیمار  رو به بهبودی هستید، درمان بیمار به صورت تنها هفته‌ای یک جلسه دنبال می‌شود. بیمار در این زمان با توجه به اهدافی که در ابتدا برای دوره‌ی درمانی آن تعیین شده است ، با متخصص خود تعامل خواهید داشت و روند درمان را ارزیابی می‌کنید.

امکان دارد درمانگرهای کایروپراکتیک به صورت ترکیبی از چند روش درمانی استفاده کنند؛ مانند:

**استفاده از گرما و یخ

**تحریک الکتریکی