" /> پارگی دیسک کمر | راههای کاهش درد دیسک کمر |دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
راههای درمان دیسک کمر
آگوست 11, 2019
درمان دیسک گردن
آگوست 19, 2019

پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر:یک علت شایع درد پا و قسمت پایینی کمر، فتق یا پارگی دیسک کمر است تغییر سبک زندگی باعث شده مشکلات مربوط به ستون فقرات مانند بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک افزایش پیدا کنند. برای تشخیص از روش ام‌آرآی و برای درمان از روش‌های مختلفی مانند توانبخشی، لیزر از راه پوست و در انتها عمل جراحی استفاده می‌شود.

پارگی دیسک کمر یعنی چه

پارگی دیسک کمر، مربوط به مشکل مخزن لاستیکی بین استخوان های فقرات  است که به دسته ستون فقرات شما بستگی دارد. دیسک ستون فقرات مانند ژله است، با هسته ای نرمتر. گاهی اوقات، به عنوان دیسک تضعیف شده یا دیسک شکسته هم نامیده می شود.پارگی دیسک ممکن است اعصاب نزدیک را تحریک کند و در نتیجه درد، بی حسی یا ضعف در یک دست یا پا، ایجاد شود. از سوی دیگر، در بسیاری از افراد، علائم ناشی از دیسک فتق وجود ندارد. اکثر افراد مبتلا به دیسک فتق یا پارگی دیسک  ، نیازی به جراحی برای اصلاح مشکل خود دارند.

عواملی که خطر ابتلا به دیسک فتق و پارگی دیسک کمر را افزایش می دهند عبارتند از :

**وزن :

وزن بیش از حد بدن باعث ایجاد استرس اضافی در دیسک های پشتی شما می شود.

**شغل :

افرادی که مشاغل سخت را دارند، خطر ابتلا به مشکلات کمر نیز در آن ها مشاهده می شود. بلند شدن، تکان دادن،فشار دادن، خم شدن به سمت جلو و چرخاندن نیز ممکن است خطر ابتلا به دیسک فتق را افزایش دهد.

علائم پارگی دیسک کمر

علائم پارگی دیسک کمر ممکن است شامل درد شدید، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی، درد سیاتیک، ضعیف شدن پا یا از دست دادن عملکرد پا باشد. عطسه کردن، سرفه کردن یا خم شدن معمولا درد را تشدید می کند. از دست دادن کنترل مثانه و روده به ندرت اتفاق می افتد، اما اگر اتفاق افتاد، فورا جویای درمان باشید.

درد سیاتیک یک نشانه ی متداول مرتبط با پارگی دیسک کمر است. وارد آمدن فشار بر روی یک یا چند عصب مرتبط با عصب سیاتیک می تواند سبب درد، سوزش، مورمور و بی حسی شود که از باسن تا به درون پا و گاهی کف پا کشیده می شود. در پارگی دیسک کمر معمولا یک سمت (چپ یا راست) درگیر می شود.

عوامل خطر در ایجاد پارگی دیسک کمر

عوامل متعددی خطر پارگی دیسک کمر را افزایش می دهند، از جمله:

* *طرز ایستادن نامناسب هنگامی که با حرکات نامناسب بدنی همراه باشد بر روی ستون فقرات فشار وارد می کند و توانایی طبیعی آن برای حمل قسمت اعظم وزن بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

** همزمان با افزایش سن، تغییرات بیوشیمیایی طبیعی سبب می شود که دیسک ها به تدریج خشک شوند. خشکی دیسک ها می تواند بر استقامت و انعطاف پذیری دیسک ها اثر گذار باشد. به عبارت دیگر، فرایند افزایش سن می تواند سبب شود که دیسک های کمر کمتر توانایی جذب ضربه حاصل از حرکات (که یکی از وظایف اصلی آنهاست) را داشته باشند.

**استفاده از تنباکو، ورزش نکردن و کافی نبودن مواد غذایی ای که در سلامتی دیسک شرکت دارند، می توانند خط ابتلا به پارگی دیسک کمر را افزایش دهند.

**از ترکیب این عوامل و فرسودگی ناشی از کارهای روزانه، صدمه، بلند کردن نامناسب اجسام یا چرخیدن های نامناسب به آسانی می توان فهمید چرا یک دیسک ممکن است پاره شود.

چگونه یک دیسک پاره می شود

یک پارگی ممکن است به صورت ناگهانی یا در طول هفته ها یا ماه ها رخ دهد. چهار سطح پاره شدن دیسک عبارتند از:

**انحطاط دیسک

تغییرات شیمیایی مرتبط با افزایش سن سبب ضعیف شدن دیسک بدون پارگی آن می شود.

** افتادگی دیسک

شکل و موقعیت دیسک با برخی برخوردهای جزئی، در کانال نخاعی یا اعصاب نخاعی تغییر پیدا می کند. این حالت بیرون زدگی یا برآمدگی دیسک نیز گفته می شود.

** جدا شدگی دیسک یا دیسک جدا شده

هسته ی ژل مانند از دیواره ی لاستیک مانند خارج می شود و می تواند پس از آن به بیرون از دیسک بین مهره ای راه پیدا کند.

** اکستروژن

هسته ی ژل مانند از دیواره ی لاستیک مانند خارج می شود اما در درون دیسک باقی می ماند.

علائم درمان پارگی دیسک کمر

گاهی اوقات ممکن است با وجود پارگی دیسک کمر، علائم زیادی مشاهده نشود. با این حال، اگر فشرده سازی عصبی یا تحریک ناشی از پارگی دیسک وجود داشته باشد، علائم زیر ممکن است دیده شود:

**درد موضعی
**درد و یا سوزش در عصب
**ضعف عضلانی
**عدم توانایی در حرکت

آیا پارگی دیسک کمر ترمیم می شود

همه افراد از طریق مراقبت شخصی، مراقبت حرفه ای و درمان های پیشرفته، قادر به ایجاد راه حل های مناسب و رفع و ترمیم دیسک های آسیب دیده و سایر مشکلات دردناکی هستند که که در ستون فقرات ایجاد می شود. اگر در معرض علائم پارگی دیسک هستید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. او قادر خواهد بود علت درد و بهترین درمان های ممکن را تعیین کند.

هنگام تشخیص پارگی دیسک، ارائه کننده مراقبت های بهداشتی افراد، احتمالا یک امتحان فیزیکی را انجام می دهد و ممکن است برای تایید و تشخیص، ازاشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI استفاده کند.

گزینه های درمان محافظه کارانه می تواند شامل داروهای بدون نسخه، داروهای تجویزی، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی باشد.برخی از بیماران ممکن است نیاز بیشتری به درمان های محافظه کارانه برای تسکین علائم خود داشته باشند؛ به عنوان یک جایگزین امن و موثر برای عمل جراحی، روش های سرپایی برای ترمیم و درمان پارگی دیسک، استفاده می شود.

راههای کاهش درد دیسک کمر

**فیزیوتراپی

علاوه بر این، فیزیوتراپی می تواند عضلاتی را که از ستون فقرات پشتیبانی می کنند، تقویت کند. پس از درمان جراحی هدفمند، بسیاری ازپارگی های دیسک ،خودبخود برطرف می شود.

حرکات فیزیوتراپی کمر در منزل

زمانی که فرد به علت عمل جراحی و یا مشکلات زمینه ای و فیزیکی مجبور به استراحت مطلق طولانی در منزل است ، مستعد ایجاد آسیب در ستون فقرات می شود. یکی از اقدامات مهم در این هنگام انجام فیزیوتراپی به ویژه فیزیوتراپی کمر می باشد.

در ابتدا با ارزیابی صحیح و شناخت دقیق مشکلات بیمار، متخصص فیزیوتراپی  شروع به استفاده از مدالیته های ضد درد و التهاب و نیز آموزش تمرینات کاهش بر روی ستون فقرات و تمرینات ثباتی می کند.زمانی که عضلات ناحیه دچار گرفتگی و نقاط ماشه ای شده باشند، متخصص فیزیوتراپی با درمان دستی و ماساژهای مناسب، اقدام به رفع گرفتگی ها می کند.مرحله ی بعدی ، انجام تمرینات به صورت روزانه و اصلاح سبک زندگی و کار توسط خود فرد است.در این مرحله آموزش رفع گرفتگی های عضلانی و تمرینات کاهش فشار بر روس ستون فقرات نیز انجام می شود.

**ورزش درمانی

با آماده سازی بدن به روش های استراتژیک، پزشکان فیزیوتراپی، اغلب می توانند میزان درد و التهاب بیمار را به میزان زیادی کاهش دهند.

**درمان های گرمایشی و خنک کننده

با گرم کردن و خنک کردن بدن به روش های استراتژیک قادر به تنظیم گردش خون و روند طبیعی بهبود بدن هستید.

**دارو

پارگی دیسک کمر

داروهای ضد التهابی و تسکین دهنده درد می تواند از ناراحتی مربوط به پارگی دیسک، جلوگیری کنند، به این ترتیب بیماران می توانند راحت تربهبود یابند. همچنین ، استفاده از تزریق های موضعی، تکنولوژی فرا صوت و حتی تحریک الکتریکی برای به حداکثر رساندن تاثیر این داروها، متداول است.

اصلاح شیوه زندگی :

با استفاده از وسایلی مانند کفش های ارتوپدی مناسب، اجتناب از قرار گیری در موقعیت های سخت و تنظیمات جزئی دیگر، می توانید علائم پارگی دیسک را به شدت کاهش دهید.

**درمان پارگی دیسک کمر با لیزر

درمان از طریق لیزر بسیارمفید است و میزان خطرپذیری آن کم است. در واقع، استفاده از لیزر، برای برخی از بیماری ها و مناطق خاصی از بدن بسیار مفید هستند.

به عنوان مثال، در عمل جراحی لیپومنیکسل، جراحی که بافت غیرطبیعی و بی خطر را با فشار دادن یا کشیدن بر نخاع از بین می برد، لیزر یک ابزار بسیار ارزشمند است. به عبارت دیگر، جراحی لیزری، سبب کاهش خونریزی و زخم می شود. پزشکانی که از عمل جراحی لیپوساکشن نخاعی حمایت می کنند، مزیت آن را کارایی، تاثیر بیشتر و درمانی ملایم تر، عنوان می کنند.حقیقت این است که در اکثر موارد ، می توان از جراحی ستون فقرات به صورت کم تهاجمی یا MISS، استفاده کرد که پیشرفته ترین روش همان PLDD است.

شاک ویو عضلات کمر چیست

امواج صوتی شاک ویو با انرژی بالا نیروی مکانیکی را بر بافت‌های عضلانی کمر اعمال کرده و در درمان بیماری های اسکلتی_عضلانی بسیاری کاربرد دارد.امواج شاک ویو سبب افزایش جریان خون در قسمت های آسیب دیده، تحریک بازسازی سلول ها، عروق و تسریع بهبودی و تسکین درد می شود.شاک ویو تراپی به نسبت سایر روش های درمانی متداول اثرات درمانی بهتری داشته و نتایج درمانی آن ماندگارتر است.

آیا جراحی برای پارگی دیسک کمر ضروری است

جواب خیر است ، جراحی برای تمامی بیمارانی که مشکل پارگی دیسک کمر دارند ضروری نیست. در حقیقت بیشتر افراد بدون انجام عمل جراحی موفق به رهایی از درد کمر خود می شوند.

متخصصان درد حرفه ای و خوب همیشه در قدم اول درمان های خانگی و استراحت کردن را برای حل مشکل درد مربوط به پارگی دیسک کمر پیشنهاد می کنند.

علاوه بر این ممکن است انجام تزریقات کمتر تهاجمی یا درمان هایی که در بالا به آن ها اشاره شد مد نظر قرار گیرد. با این حال اگر هنوز هم درد شدیدی را حتی جهت تلاش برای انجام این درمان ها دارید ، عمل جراحی تنها و بهترین گزینه  برای شما خواهد بود.

جراحی پارگی دیسک کمر، دیسککتومی نام دارد که در آن بافت آسیب دیده جدا می شود تا دیگر فشاری بر روی بافت و رشته های عصبی کنار خود نداشته باشد. این پروسه درمانی بسیار رایج بوده است این روش درمانی آنچنان تهاجمی نبوده و برداشتن مواد دیسک پاره شده در کاهش درد و التهاب موفق است.  طبق مشاهدات محققان در هفته های اول پس از عمل، بسیاری از بیماران دیگر مشکل درد کمر را نخواهند داشت.

دیسککتومی به هر حال یک عمل جراحی است و ریسک های خاص خود را به همراه دارد. پزشک متخصص شما در این زمینه بسیار محتاط عمل کرده و تمامی فاکتور های ریسکی احتمالی و تاثیرگذار بر روی موفقیت جراحی را مد نظر قرار  خواهد داد. همچنین پزشک متخصص  از این موضوع که شما قبل از عمل جراحی، دیگر روش های درمانی را طی کرده باشید اطمینان حاصل می کند.