" /> کایروپراکتیک چیست | کایروپراکتیک تهران| دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
آیا دیسک کمر خوب میشود
جولای 14, 2019
آب درمانی دیسک کمر
جولای 20, 2019

کایروپراکتیک چیست

کایروپراکتیک چیست :کایروپراکتیک یا  همان درمان دستی یک روش درمانی مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات دستگاه اسکلتی عضلانی و تأثیر این اختلالات بر روی دستگاه عصبی و سلامت عمومی، می‌باشد

کایروپراکتیک چیست

در جواب سوال اینکه کایروپراکتیک چیست باید گفت کایروپراکتیک یک روش پزشکی مکمل است که با مشکلات دستگاه عضلانی اسکلتی برخورد می‌کند و تمرکز اصلی آن، مراقبت از ستون فقرات است. سیستم اسکلتی عضلانی از عضلات، استخوان‌ها، مفاصل، غضروف و تاندون‌ها تشکیل شده است که این سیستم بیمار را پشتیبانی می‌کند، از سیستم‌ها و اورگان‌های بدن فرد محافظت کرده و به او اجازه می‌دهد تا حرکت کند.

کار متخصص کایروپراکتیک  تهران

کایروپراکتورها از دست‌های خود برای درمان اختلالات مربوط به استخوان‌ها، عضلات و مفاصل استفاده می‌کنند. روش‌های درمانی که در طی آن‌ها این‌گونه از دست‌ها استفاده می‌شود، درمان دستی نام دارند. استئو پاتی متدی دیگر برای ارزیابی، درمان و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی است. پزشک متخصص استئوپاتی، از ترکیبی از استئوپاتی و تکنیک‌های درمان دستی بر روی عضلات و مفاصل استفاده می‌کند تا عملکرد آن‌ها را بهبود دهد، درد بیمار را تسکین دهد و همچنین روند بهبودی را تسریع بخشد.دیگر کار کایروپراکتورها عبارتند از :

1-حرکاتی را روی بدن بیمار انجام میدهند
2-نرمش هایی را به وی یاد میدهند
3-به وی یاد میدهند که چگونه در انجام دادن کارهای روزمره از اندامهای خود درست استفاده کند تا از مشکلات اسکلتی پیشگیری کند
4-از دارو استفاده نمیکند
5-ممکن است مشاوره تغذیه ای هم بدهد

هدف درمان کایروپراکتیک تهران  چیست

هدف درمان کایروپراکتیک افزایش تحرک در مفصل و شل‌سازی عضلات است. بعضی از متخصصان کایروپراکتیک از حرارت، محرک الکتریکی، یا سونوگرافی برای کمک به شل سازی عضلات قبل از انجام دستکاری ستون فقرات استفاده می‌کنند ازجمله عارضه‌هایی که توسط  این متخصصین قابل پیگیری است  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-کمردرد
2-درد گردن
3-مشکلات و درد شانه
4-لغزندگی دیسک‌های کمر
5-پادرد و سیاتیک
6-درد و مشکلات مربوط به مفاصل ران، زانو، مچ پا و کف پا
7-درد و مشکلات مربوط به آرنج، مچ دست و مفاصل کف دست
8-فیبرومیالژیا

کایروپراکتیک چیست

البته برخی از کایروپراکتورها ادعا می‌کنند که می‌توانند طیف وسیعی از عارضه‌های نامربوط به عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را نیز درمان کنند. ازجمله:

-آسم
-حساسیت‌ها
-قاعدگی‌های دردناک
قولنج در نوزادان
-سردرد و میگرن
-فشارخون بالا
-عارضه‌های سلامت روانی – مانند افسردگی، فوبیا و اضطراب
-اختلالات گوارشی (روده و معده) همچنین ممکن است از درمان‌های کایروپراکتیک برای بهبود وضعیت سلامت عمومی استفاده شود.

تاریخچه  کایروپراکتیک چیست

کلمه کایروپراکتیک از واژه‌های یونانی cheir (دست) و praxis (عمل) آمده است و به طور کلی به معنی درمان موثر دستی می‌باشد. همانطور که از اسم آن پیداست، یک درمان دستی رویکردی از طریق ستون فقرات است. کایروپراکتیک استفاده از فشار به ستون فقرات یا سایر قسمت‌های بدن توسط پزشک یا درمانگر است. این فشار به کایروپراکتور اجازه می‌دهد تا جهت درست و دقیق را تنظیم کند. دستکاری کایروپراکتیک با هدف کاهش درد و بهبود عملکرد مکانیکی و یا نحوه حرکت یک فرد است.

تنظیم ستون فقرات به چه شکل است

آشنا ترین نوع دستکاری ستون فقرات روش دستی است: شما روی یک میز دراز می‌کشید و متخصص کایروپرکتیک از دست‌هایش یا یک وسیله برای اعمال فشار بر ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی ستون فقرات‌تان استفاده می‌کند. بعضی از افراد به این کار ترک خوردن کمر می‌گویند چون گاهی از آن یک صدای ترکیدن ناگهانی بلند می‌شود. این صدا وقتی بلند می‌شود که بافت‌های مفصل ستون فقرات مورد نظر کش می‌آیند.

دستکاری ستون فقرات در حالت عادی درد ندارد. اگر بیمار  از قبل کمر درد داشته باشد، ممکن است به خاطر حرکتی که اتفاق می‌افتد کمکی احساس درد و آسیب دیدگی بکند. اما هدف از دستکاری ستون فقرات این است که بیمار احساس بهتری پیدا کند.

بعضی از متخصصان کایروپراکتیک تهران از یک تخت متحرک استفاده می‌کنند. وقتی متخصص کایروپراکتیک روی پشت بیمار فشار وارد می‌کند بخش‌هایی از تخت رو به پایین حرکت می‌کنند. این تخت کمی سر و صدا دارد، اما روش استفاده شده در واقع بسیار آرام است.

موارد احتياط در کایروپراکتیک چیست

اگر براي بیمار تشخيص رماتيسم ، اختلال سياتيك و پوکی استخوان داده شده باشد ، از کايروپراکتور خود حتما  بخواهيد تا قبل از شروع درمان شما با پزشک معالج شما مشورت کند. زیرا انواع خاص دستکاری ستون فقرات مي تواند این شرايط را بدتر کند . اگر پشت درد بیمار به همراه تب است باید با پزشک معالج خود مشورت کند يا اينکه از کايروپراکتور خود بخواهيد اين کار را انجام دهد

فایده‌ی استفاده از درمانهای کایروپراکتیک

درحالیکه بسیاری از روشهای درمانی می‌توانند علائم عارضه را کاهش دهند، روش‌های درمانی کایروپراکتیک  می تواند یک روش مناسب برای میلیون‌ها نفر در دور دنیا باشد. چونکه این روشها نه‌تنها غیرتهاجمی و مقرون‌به‌صرفه‌اند، بلکه عملکرد بالایی نیز دارند

1)تحرک پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد

یکی از علل کارآمد بودن روش‌های درمانی کایروپراکتیک، توانایی آن‌ها در بازگرداندن تحرک به مفاصل “قفل‌شده” می‌باشد که ممکن است در حال فشار آوردن به اعصاب باشند. زمانی که کایروپراکتور روش‌های درمان دستی را انجام می‌دهد، درواقع در حال متقاعد کردن عضلات اطراف مفاصل دچار گرفتگی، برای شل شدن می‌باشد. این کار برای بازگرداندن تحرک به حالت طبیعی ضروری است.

2) تسکین درد را تسریع می‌کند

کایروپراکتورها معمولاً می‌توانند به‌سرعت مشکلات مکانیکی که علت ایجاد درد مربوط به ستون فقرات فردند را تشخیص داده و با انجام روش‌های کایروپراکتیک به‌سرعت درد را تسکین دهند. بیماران معمولاً در حالی از جلسه‌های درمانی کایروپراکتیک خارج می‌شوند که به‌وضوح احساس بهتری داشته و می‌گویند علائم آن‌ها سریع‌تر از زمان انجام دیگر روش‌های درمانی از بین می‌روند

3) به کاهش استرس کمک کرده و حال فرد را بهتر می‌کنند

زمانی که شما درد داشته و نتوانید فعالیت‌های روزمره و موردعلاقه‌ی خود را انجام دهید، این امر می‌تواند بر روی بدن و ذهن شما اثر منفی بگذارد. برای مثال استرس برای عدم توانایی انجام کارهای خود، می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود. ناراحتی می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. لازم به ذکر نیست که شاید نتوانید برنامه‌ی ورزشی منظم خود را انجام دهید. این روش‌ها می‌توانند با کمک به تسریع فرایند بهبودی، در سلامت عمومی شما مؤثر باشند.

4)توانایی‌های بدن را به حداکثر میزان می‌رساند

روش‌های درمانی کایروپراکتیک تنها برای درمان درد موضعی نیستند. با کمک به بازیابی عملکرد و تحرک پذیری کامل در تمامی مناطق بدن، این روش‌ها می‌توانند بر روی توانایی‌های کلی بدن تأثیرگذار باشند.

5) این روش‌ها برای درمان آسیب‌های قدیمی و جدید مؤثرند

فرقی نمی‌کند که شما اخیراً به گردن یا کمر خود آسیب رسانده‌اید و یا چند وقتی هست که با درد مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک می‌توانند به‌سرعت و با کارایی بالا شمارا از شر این علائم خلاص کنند.

این روشها همچنین می‌توانند به شما در بازیابی تحرک شانه، آرنج، مچ دست، مفصل ران، زانو و کف پا کمک کنند. بنابراین اگر شانه یا مچ پای بیمار دچار پیچ‌خوردگی شده باشد ، از سندرم تونل کارپال رنج می‌برید و یا با مشکلات دیگری در دست و پاهای خود سروکله می‌زند، روشهای درمانی کایروپراکتیک را به‌عنوان راهی غیرتهاجمی برای کاهش درد و بازگشت هر چه سریعتر به قدرت قبلی خود در نظر بگیرید.

عوارض کایروپراکتیک

این روش که شامل دستکاری ستون فقرات است ممکن است موجب اثرات جانبی ملایمی نظیرِ افزایش درد، ناراحتی، سفتی و انقباض ماهیچه‌ها، سردرد و خستگی شود.

براساس تحقیقات که به بررسی تاثیر کراپراکتیک برای درد گردن پرداخت. این مطالعات نشان می‌دهد که اگر چه عوارض به وجود آمده خفیف و معمولی بودند اما به ندرت و با گذشت زمان جدی‌ر و بلند مدتتر می‌شوند. اما به طور قطع می‌توان گفت مزایای این روش برای درمان گردن درد بیشتر از خطرات و عوارض آن می‌باشد.

کایروپراکتیک برای درمان کمر درد یک روش امن و موثر است به طوریکه تاکنون هیچ عوارضی برای این روش در درمان کمر درد گزارش یا ثبت نشده است.

درمان میگرن با کایروپراکتیک به کمک رها کردن عصب‌ها

در واقع، مکانیسم عملکرد کایروپراکتیک این‌گونه است که سیستم عصبی رها می‌کند تا بدن به‌صورت درمانگر، خود را درمان کند.البته تا وقتی که این روش روی بدن بیمار انجام نشود، نمی‌توان گفت که نتیجه می‌دهد یا خیر.

کایروپراکتیک چیست

فرضیه کایروپراکتیک این است که اگر ستون فقرات در قسمت گردن تحت فشار باشد یا به اصطلاح، مهره سَرِ جای اصلی‌اش قرار نگرفته باشد و به سیستم های عصبی گردن فشار وارد کند، در این صورت سیستم عصبی در بروز سردردهای میگرنی تحریک‌کننده است.

متخصص کایروپراکتیک با تنظیم ستون فقرات و برداشتن فشار به‌شکل تدریجی و به مرور زمان از روی سیستم عصبی و مهره‌ها باعث می شود

اطلاع‌رسانی در بدن بهتر انجام شود، در نتیجه، فضایی ایجاد می‌شود که بدن بتواند خود را مانند یک زخم ترمیم کند. این روش می‌تواند با کم کردن درد بیمار یا راحت‌تر کردن گردن تاثیرگذار باشد.

متخصص با کمک کایروپراکتیک، بدون تجویز دارو و جراحی و فقط با انجام مانورهایی با دست روی بدن بیمار براساس تکنیک‌های مختلف کایروپراکتیک، برای درمان بیماری تلاش می‌کند.

چقدر طول می کشد تا دیسک گردن وکمر من بهتر شود یا خوب شود

کایروپراکتیک چیست

با اولین تنظیم روی ستون فقرات شما، بدن شما به سمت بهبود می رود. ولی، فاکتورهایی مثل استرس های روحی و روانی، استرس های شیمیایی (ناشی از استفاده از داروهای بیش از حد، سیگار، مواد مخدر، و غیره ….) ، و استرس های فیزیکی چه از درون یا بیرون بدن که بر ستون فقرات و سیستم اعصاب شما وارد می شود، باعث می شود که پروسه درمان شما به همان نسبت طولانی شود.

ثبات پیدا کردن تغییرات مثبت توسط تنظیمات کایروپراکتیک در ستون فقرات و کل بدن شما چند روزی زمان می برد، به طور معمول از شروع درمان تا اولین تغییر مثبت بدن شما 10 روز طول می کشد شیوه پیشرفت بدن شما به سمت بهبودی در اکثر بیماری ها و آسیب دیدگی ها به همین شکل است بعد از گذشت 10 روز اول، بدن شما 21 روز زمان نیاز دارد تا تغییرات مثبت ایجاد شده را به ثبات برساند، و تا این لحظه درمان شما 1 ماه به طول انجامیده است.

از اینجا به بعد 2 هفته زمان می برد تا تمامی علایم و دردها از بین برود. برای اکثر شما بین 6 تا 8 هفته طول می کشد تا به سلامتی برگردید. برای بعضی از شما کایروپراکتیک روشی است تا آخر عمر به منظور بالا بردن سطح سلامت کلی بدن. مهمترین چیز این هست که پس از رسیدن به سلامتی، برای حفظ آن در سطح مطلوب بدن، شما نیاز به چکاپ در فواصل زمانی مشخص که توسط دکتر تعیین می شود دارید..

کایروپراکتیک چیست آیا برای انجام آن سن خاصی دارد

کایروپراکتیک را در هر سنی میتوان انجام داد ، چون براساس فرضیه ،بایو مکانیک بدن ، یعنی استفاده از اصول مکانیک در سیستمهای بیولوژیکی مانند جانوران  ،انسان ، ، گیاه ، اندام ، یسلول است. متخصصین  کایروپرکتیک اعتقاد دارندکه سیستم مکانیکی بدن که درباره میگرن، ستون فقرات در ناحیه  گردن است ، درست عمل نمی کند و مانند لولای در میشود  که ثابت است و متخصص کایروپرکتیک آن را آزاد می کند. البته اگر بیمار مشکلات دیگری مانند پوکی استخوان داشته باشد، اجرای این روش به تشخیص متخصص بستگی دارد.