" /> آب درمانی دیسک کمر | آب درمانی برای دیسک کمر |  دکتر سپیده ترامشلوپور
درد دیسک کمر
جولای 21, 2019

آب درمانی دیسک کمر

آب درمانی دیسک کمر : هیدروتراپی از دوران باستان و از زمان‌های بسیار دور مورد توجه بوده و در آن از خاصیت شفابخشی آب استفاده می‌شده است. هیدروتراپی که به عنوان آب‌درمانی هم شناخته می‌شود، به کار گیری آب در طب فیزیکی و توانبخشی است.

آب درمانی دیسک کمر

آب‌ درمانی یک روش درمانی است که سلامت و تندرستی افراد را بهبود می‌بخشد. آب درمانی یک ابزار ضروری توان‌بخشی برای مدیریت دردهای مزمن و آسیب‌دیدگی‌ها محسوب می‌شود. به جای استفاده از تمرینات متداول ورزشی، با بهره‌گیری از تمرینات خاص مبتنی بر آب‌ درمانی، بسیاری از بیماری‌های حاد و مزمن پزشکی را می‌توان با این روش مدیریت نمود.

کاربرد آب برای طب فیزیکی و توان‌بخشی از صدها سال پیش مرسوم و قسمتی از سیستم پزشکی سنتی بوده است. آب درمانی شامل استفاده از سرما، یخ، گرما یا بخار آب برای کاهش درد و بهبود شرایط فیزیکی بیمار است. استفاده از ماساژ با گیاهان معطر، وان، بخار و برای داشتن حس خوب، از قرن اول مورد توجه و پذیرش بوده است.

انواع آب درمانی برای دیسک کمر

۱- آب درمانی عمومی :

که تمام اندام بدن بیمار مبتلا به دردکمر در آب قرار می گیرد.

۲- آب درمانی موضعی :

تنها عضو  آسیب دیده  بدن و یا بخش از بدن در آب قرار می گیرد .در آب درمانی  های عمومی برای درمان کمردرد معمولا از استخر و یا وان های پبه شکل پروانه  ای  استفاده می گردد، در حالی که در هیدروتراپی موضعی از وانهای کوچک و یا وان گردابی  استفاده می شود.

دستگاه مورد استفاده در آب درمانی دیسک کمر

بعضی از دستگاه های هیدروتراپی به گونه ای طراحی شده اند که میتوانند  آب را با فشار  خیلی زیاد به اندام ها بپاشند،  و یا  بهحالت  گردابی در آن ایجاد کنند . در اینحالت  علاوه بر استفاده از اثرات حرارتی آب،  از اثرات مکانیکی آنها نیز می توان بهره جست حالت ، گردابی آب همچون ماساژ عمل خواهد کرد  و از طریق تحریک اعصاب حسی، سبب تسکین  دردکمر و بهبود گردش خون می شود. از آنجاییکه آب سبب تسهیل  کننده حرکات می گردد، می توان تمرینات ورزش کمردرد برای درمان درد کمر ، از حرکات ساده  ای ی نرمش ی گرفته تا ورزش هایی نظیر پیاده روی ، دویدن ، حرکات کششی  ،و… را در آب انجام داد بدون آنکه فشار زیادی بر مفاصل، رباطها، عضلات و مهره های آسیب دیده کمر وارد شود.  البته بیماران مبتلا به کدرد مرباید قبل از انجام حرکات درمانی در آب حتما با پزشک خود مشورت نمایند .

خواص آب درمانی دیسک کمر چیست

آب درمانی دیسک کمر  امکان گسترش یک رژیم ورزشی را فراهم می کند رژیمی که مقدار وزنی که روی ستون فقرات قرار می گیرد و خطر آسیب دیدگی ناشی از تمریتات ناخواسته در زمان ورزش را به حداقل می رساند.

مثلا، بیماران دچار آرتروز گردن و شانه می توانند برای بهبود قدرت و دامنه حرکت خود تمرین چرخش دست یا شانه را در آب انجام دهند.  آنجاییکه آب ،  از طریق خاصیت شناوری خود هم  میتواند مقاوت خفیفی ایجاد می کند و،  هموزن بدن را تحمل می کنند به احتمال زیاد فرد دردی که به وقتیکه پایین افتادن ناگهانی دست در پایان حرکات  ورزشی که روی زمین انجام میشوند بوجود می آید را تجربه نمی کند.

علاوه برآن ممکن است در نتیجه عوامل بسیار مرتبط با آب درمانی احساس درد کاهش یابدعواملی مانند صدای آرامش بخش و همینطور گرمی آب که باعث می شوند آب درمانی دیسک کمر  تجربه ای متفاوت و غالبا بسیار خوشایند باشد. غالبا آغاز یک برنامه حرکات  ورزشی در درون آب آسانتر از امتحان کردن آن بر روی زمین است.

به عنوان مثال ، امتحان کردن تمرینات کششی دامنه حرکت برای  فلکسور ها و ابداکتورهای ، لگنی در ابتدا در آب عموما بسیار آسان تر است،  چون وقتی شخص  نحوه قرارگیری صحیح را میآموزد از پای او تا حدی در آب محافظت میشود. با استفاده از تکنیک شناور شدن  ، در آب و  خاصیت شناوری ،  آب میتواند در هنگام انجام تمرینات آب درمانی افزایش یابد. همچنین روش آبدرمان برای دیسک سیاتیک  و کمر  نیز مفید است.

چرا آب‌ درمانی دیسک کمر

آب‌ درمانی دیسک کمر با استفاده از خاصیت شناوری طبیعی بدن همراه با چگالی نسبی آب باعث کاهش فشار بر مهره‌های ستون فقرات می‌شود، درنتیجه می‌تواند شرایط بیمار را بهبود بخشد.خواص فیزیکی و مکانیکی آب، برای درمان کمردرد و دیگر آسیب‌های اسکلتی – عضلانی بسیار مطلوب است برخی از خواص مهم آب، که درمان را آسان‌تر می‌کند عبارت‌اند از:

1-شناوری :

آب نیروی گرانش را خنثی می‌کند، درنتیجه هنگامی‌که بیمار در آب غوطه‌ور‌است وزن بیمار بر اندام‌ها کاهش یافته و کنترل خوبی را به بیمار می‌دهد. این عامل می‌تواند تعادل و قدرت اندام‌ها را افزایش دهد. به دلیل حذف مجازی نیروی گرانش،‌ شناور بودن در آب باعث می‌شود بیمار بتواند طیف وسیعی از حرکات درمانی را اجرا نماید، بخصوص تمریناتی که نیازمند بلند کردن پا می‌باشدبرای اکثر افراد پا سنگین‌ترین اندام محسوب می‌گردد.

آب درمانی دیسک کمر

2-ویسکوزیته یا گرانروی آب :

به دلیل وجود اصطکاک ملایم، آب در برابر بدن یک مقاومت ایجاد می‌کند، این امر می‌تواند تعادل و استقامت اندام آسیب‌دیده را افزایش دهد. همچنین احتمال آسیب‌دیدگی در اثر از دست دادن تعادل نیز کاهش می‌یابد.

3-فشار هیدرو استاتیک :

فشار هیدرو استاتیک موجود در آب باعث می‌شود آب‌درمانی عملکرد قلب و ریه را بهبود ببخشد، آب‌درمانی یک راه بسیار مفید برای حفظ و ارتقاء عملکرد قلبی و ریوی محسوب می‌گردد. همچنین این اثر فشار باعث بهبود جریان خون عضلات نیز می‌گردد.

محدودیت ها ی روش آب درمانی

در اکثرا از بیمارا ن دچار کمر درد ورزش در آب باید تنها با راهنمایی یک متخصص مجرب  شرایط انجام شود. در صورتیکه بیمار دچار هر یک از موارد زیر باشد، معمولا باید از تمرینات آب درمانی خودداری کرد:

1-تب

2-نارسایی قلبی شدید

3-بی اختیاری ادرار

4-عفونت

تاثیر افزایش آب گرم چگونه است

دمای آب گرمتر از آن باشد که بتوان آن را با برخی بیماریها  مطابقت   داد. آبدرمانی درحوض های دارای آبی که دمای آن بین 90 تا   94 درجه  یعنی تقریبا به گرمی آب حمام است ،انجام می شود، بنابراین گردش خون افزایش مییابد.

آب درمانی دیسک کمر

در نتیجه ، بیماران دچار هر یک از بیماری هایی که در بالا آمدند باید از تمرینات آبدرمانی اجتناب کنند یا این تمرینات را محدود کرده اطمینان حاصلکنند که دمای آب استخرها  یا حوضی که برای آب درمانی مورد استفاده قرار میگیرد خنک تر است به طوری که بیماری آن ها تشدید نمیشود. امکان دارد افراد با قدرت تحمل یا دامنه حرکت به شدت محدود براحتی قادر نباشند که برای شرکت در یک برنامه تمرینات آب درمانی به حرکت دادن  در کف کاشی کاری و لغزنده استخر بپردازند. برای کم کردن  این خطر،  غالبا از (حصیرهای پلاستیکی )استفاده میشود تا کشش سطحی زیاد شود .

تاثیر درک اشیا

درک اشیاء مانند مربی ایی که در حال نشان دادن تمرینات ورزشی استهم در آب تحت تاثیر شکست نور/ انکسار قرار می گیرد که این منجر به ایجاد اشکال در یادگیری مهارتهای حرکتی خاص  ،برای اشخاصی  می شود که دارای قدرت بیناییشان  محدود یا بواسطه سکته مغزی یا آسیب دیدگی ها دیگر،، دچار ناتوانی در احساس محل قرارگیری بدنشان  یا حفظ تعادل بدن هستند.

در اخر ، برای بیماران دچار تراکم استخوانی کم یا پوکی استخوان امکان دارد خاصیت شناوری ایجاد شده بوسیله آب به اندازه تمرینات تحمل  وزن که روی زمین انجام می شوند برای استخوان سازی سودمند نباشد. بااین حال ، ممکن است قدرت و تعادل مازادی که از طریق برنامه ورزش های آبی بدست میاید، بازگشت بی خطر به ورزشهایی که روی زمین انجام میشوند و برای مستحکم ساختن استخوان مفیدتر ، هستند را تسهیل نمایند.

مزایای آب‌ درمانی  دیسک کمر چیست

اگر برنامه آب‌درمانی بر اساس شرایط بیمار به‌صورت جداگانه طرح‌ریزی‌شده باشد، می‌تواند مزایای زیر را برای فرد به ارمغان داشته باشد:

1-آرام‌سازی عضلاتی که بیش‌ازحد از آن‌ها استفاده شده است.
2-کاهش فشار در مفاصل دردناک
3-کاهش استرس
4-بهبود جریان خون
5-افزایش گردش خون و هضم
6-کاهش حساسیت بدن نسبت به درد

نکته مهم : برای دستیابی به نتیجه مطلوب در برخی از شرایط دمای آب باید زیاد باشد. به‌طورکلی آب‌ درمانی در استخر یا مخزن آبی اجرا می‌شود که دمای آن حدوداً بین 32 تا 34 درجه سانتی‌گراد باشد، شرایطی همانند حمام آب گرم، بنابراین جریان خون افزایش خواهد یافت. پس بهتر است بیماران مبتلا به هر یک از شرایط ذکرشده ، تمرینات آب‌ درمانی خود را محدود کرده و یا از دمایی استفاده کنند که موجب تشدید بیماری و شرایط آن‌ها نشود.

آب درمانی دیسک کمر

عواملی ایجاد کمر درد در افراد  که با آب درمانی قابل درمان اند عبارتند از :

۲- کمر درد هایی که ناشی از افزایش و یا کاهش قوس ستون فقرات بوجود می آینداین نوع کمردرد ها را می توان با درمانهای فیزیوتراپی و آب درمانی، مخصوصا حرکات اصلاحی ورزشی درمان نمود.

۳- کوتاه ی عضلات همسترینگ ،عضلات پشت ران درمان این نوع کمر درد نیز به وسیله ورزش ،  حرکات فیزیوتراپی ، آبدرمانی و حرکات اصلاحی ورزشی  صورت میگیرد

آب درمانی دیسک کمر

۴- فتق دیسک کمر که در تصویر برداری یا همان  ام آر آی مشخص شده باشد. این نوع درد  کمر  را تحت هیچ شرایطی نباید با تحرک بی رویه و یا سایر روش های پر خطر دست کاری نمود بلکه می بایست ،  روند درمانی آن بوسیله متخصص ستون فقرات ،  درمان شود بهترین درمان، استراحت می باشد. البته  میتوان گفت آب درمانی در موارد خفیف تر درمان بسیار خوبی می باشد.

۵- دردهایی که ناشی از ،  تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک در طول مسیر عبور خود به اندام تحتانی بدن  میباشند، پس از تشخیص بوسیله روش های مدرن تصویربرداری ، و تجویز روش های استراحت توسط دکتر  معالج، آب درمانی نیز کمک کننده می باشد.

ماساژ درمانی در آب

آب درمانی دیسک کمر

حباب هوای ایجاد شده توسط دستگاه واتر جت** و جریان پرتلاطم آب، میتواند ناحیه پشت بدنرا ، ماساژ دهد. دستگاه واتر جت می‌تواند شرایط یک ماساژ قوی را برای شما شبیه‌سازی نماید، شما می‌توانید برای بافت‌هایی که به ماساژ عمقی و قدرتمند نیازمند هستند، از این تکنولوژی بهره ببرید. به‌عنوان‌مثال کمردرد و یا سایر نقاط دردناک بدن می‌توانند از مزایای این ماساژ بهره‌مند شوند. اما توجه داشته باشید، استفاده از شدت بالای این دستگاه و یا استفاده طولانی‌مدت می‌تواند موجب تحریک بافت‌های ظریف شده و نتیجه معکوسی داشته باشد.

آیا استفاده از جکوزی در درمان درد های مفاصل و کمر مفید است

غوطه‌ور بودن در آب برای تسکین تمام دردهای مفصلی و دردهای استخوانی مفید است.جکوزی، استخر، شنا و راه رفتن در آب می‌تواند در بهبود دردهای استخوانی تأثیرگذار باشد.

افرادی که مبتلا به کمردرد حاد هستند باید از شنا و حرکت کرال بپرهیزند؛ چرا که بهترین نوع آب درمانی برای این افراد، راه رفتن در آب است. این افراد باید در آب گرمی که سطح آن حداقل تا بالای سینه باشد به طور ملایم راه بروند.اینگونه افراد بعد از اینکه کمردردشان بهتر شد، می‌توانند برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات کمری،حرکات شنا را نیز انجام دهند.