" /> آیا دیسک کمر خوب میشود | علائم دیسک کمر |  دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
درمان کمر درد
جولای 13, 2019
کایروپراکتیک چیست
جولای 15, 2019

آیا دیسک کمر خوب میشود

آیا دیسک کمر خوب میشود : درد کمر ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، یکی از رایج ترین درد های کمر دیسک کمر می باشد. دیسککمر یک بالشتکهای لاستیکی بین استخوانهای مهره بوده که دور نخاع هستند .آیا دیسک کمر خوب میشود

دیسک کمر بطور طبیعی در حد فاصل مهره های کمر وجود دارد. زمانی دچار  بیرون زدگی دیسک می شود بیمار دچار علائمی مثل کمر درد یامثل درد تیرکشنده از کمر به اندام های تحتانی می شود بطوریکه با فعالیت زیادتر شده و با استراحت بهبود نسبی پیدا می کند.

بیماری های ستون فقرات علل مختلفی دارد ، که عضلات ستون فقرات یکی ازآنها است، به علاوه استفاده نامناسب، مسائل ژنتیکی فتق دیسک   و آرتروز از دیگر علت‌ها است که توجه و مراقبت از عضلات ستون فقرات منجر به پیشگیری از وقوع آسیب‌های این ستون می‌شود.

علائم دیسک کمر

1-درد موضعي در ناحيه كمرکه در بسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد
2-درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین علل دیسک کمر مطرح می باشد.
3-بی حسی و ضعف عضلانی
4-احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها
5-احساس سوزش عضلانی

باید اشاره کرد که  علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. بدنبال آن دیسک ضعیف شده و بدنبال یک حادثه جابهجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران  ها  شوند.
بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پاها می باشند ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالیکه خواب رفتگی پا بیشتر به دلیل تحریک ریشه عصب به علت  دیسک کمر میباشد تا بیماری ام اس. دربیماری  ام اس بسیاری از نشانه ها  از جمله ضعف ، و دو بینی  بسیار بارزترند .

آیا دیسک کمر خوب میشود

دیسک کمر ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پاها  ایجاد کند. بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولیامکان دارد  این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آنها را نتوانند به دیسک و درد ساق پا  و کف پا خود ارتباط دهند.

درمان های غیر جراحی دیسک کمر

۱- نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر
۲- درمان دارویی برای دیسک کمر
۳- ورزشهای دیسک کمر
۴- آب درمانی برای دیسک کمر
۵- طب سوزنی برای دیسک کمر
۶- طب سنتی برای دیسک کمر
۷- طب اسلامی برای دیسک کمر
۸- جا اندازی دیسک کمر

درمان جراحی برای دیسک کمر

۱- درمان جراحی باز
۲- درمان جراحی اندوسکوپیک
۳- درمان لیزر برای دیسک کمر

درمانهای نوین دیسک کمر

۱- تزریق ازون
۲- تزریق کورتون
۳- تزریق دیسکوژل
۴- پالس کورتون

آیا دیسک کمر خوب میشود با دارو

دیسک کمر اغلب ریشه های عصبی را تحت فشار قرار می دهند و باعث درد و یا تورم می شوند. شدت علایم تعیین کننده نوع داروی مورد نیاز می باشد و داروهای مختلفی برای این منظور در دسترس می باشند. اما باید توجه کنید که تمام داروها دیسک کمر را به خوبی درمان نخواهند کرد. و تنها ممکن است درد همراه با دیسک کمر را تسکین دهد. قبل از انتخاب داروی مورد نیاز برای شروع درمان باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر هنوز درد را احساس می کنید و به تسکین نیاز دارید تزریق به ستون فقرات می تواند راه حل خوبی باشد.

داروهایی که در این مرحله ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند عبارتند از: استامینیوفن، داروهای ضد تورمی غیر استروئیدی، شل کننده های عضلانی، استروئید خوراکی، داروهای ضد افسردگی و تزریق نخاعی برای دیسک کمر

درمان دیسک کمر با ورزش

قدم اول برای در درمان دیسک کمر با ورزش ، تقویت عضله ورزش استاتیک می باشد که همه می توانند انجام دهند اما افرادی که کمردرد و خصوصا دیسک کمر دارند و یا درد های سیاتی کی با انتشار به پا ها دارند باید ورزش را زیر نظر دکتر متخصص آموزش ببینند چه بسا بعضی از ورزش ها مشکل فتق و سیاتیک   را تشدید می کنند.

آیا دیسک کمر خوب میشود

به کلیه بیماران تاکیدمیشود ورزش باید در مرحله کاهش درد شروع شود. ورزش در زمانی که درد زیاد دارید موجب تشدید علایم دیسک کمر می میشود .خیلی بیماران هستند  که در مرحله حاد دیسک کمر به استخر مراجعه می کنند و با تشدید درد به کلینیک مراجعه می کنند.

بعد از کم شدن درد یکی از مهمترین ورزش های ایزومتریک در بیماران مبتلا به درد  کمر ورزش تیلتینگ می باشد. ورزش تیلتینگ اولین ورزشی است که متخصص به بیماران خود توصیه می کند.  این ورزش را بتوان ورزش کلیدی در پیشگیری  و درمان  از دیسک کمر عنوان کرد. در این تمرین بیمار دراز میکشد و پاهای خود را جمع می کند و کمر خود را به پایین فشار میدهد و برای 10 ، ثانیه این ورزش را انجام می دهد.

دیسک کمر خفیف نیاز به درمان دارد

اکثر بزرگسالان کمردرد را در طول زندگی خود تجربه می کنند. برای اکثر این دردها نیازی به مراجعه به پزشک نیست. بسیاری  کمردرد بدون درمان یا بدون استفاده  دارو و  با یک دوره کوتاه مدت استراحت حل می شود.  اینحال، هر فردی با علائم هشدار دهنده باید توسط متخصص
بابد  توجه کرد  دیسک کمر های شدید بیماری کمر محسوب می شود ، و اغلب  از دیسک کمر شدید ابتدا خفیف بوده اند. توصیه می شود درد  کمر خفیف را مانند دیسک کمر شدید درمان کنید.

ایا دیسک کمر با استراحت خوب می شود

متاسفانه این تصور اشتباه وجود دارد که فردی که به دیسک کمر مبتلا می شود تنها با جراحی درمان می شود در صورتی که آمار ها نشان می دهد که درصد زیادی از این درد ها بدون جراحی قابل درمان است .

در ابتدا فرد مبتلا به دیسک کمر می تواند با استراحت درد خود را بهبود دهد. البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق ۳ روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص به بیمار آموزش می دهد.

در مرحله بعدی فرد با انجام ورزش های دیسک کمر می تواند بهبود بیاید البته این ورزش ها حتما باید زیر نظر متخصص به بیمار آموزش داده شوند زیرا در صورت انجام اشتباه تمرینات ورزشی ممکن است آسیب بیشتر و گاها جبران ناپذیری به فرد وارد شود. هدف درمان های بدون جراحی دیسک کمر، کاهش ناراحتی عصب و دیسک و همچنین بهبود شرایط فیزیکی بیمار برای حفاظت از ستون فقرات و افزایش عملکرد کلی آن می باشد.

چگونه دیسک های بیرون زده کمر می‌توانند به خودی خود بهتر شوند

سه روش اصلی برای بهبود و کاهش عوارض و دردهای ناشی از دیسک های بیرون زده کمر پیشنهاد شده است :

1-پاسخ‌های ایمنی بدن :

پس از نشت محتویات دیسک که حاوی پروتئین است، این پروتئین‌ها بوسیله سیستم ایمنی به عنوان مواد خارجی تشخیص داده شده و مورد حمله قرار می‌گیرند که این فرآیند منجر به کم شدن حجم محتویات دیسک و حذف پروتئین‌های تشدید کننده التهاب می‌شود.

2-حرکات مکانیکی طبیعی دیسک :

تمریتات کششی دیسک ممکن است سبب حرکت محتویات بیرون زده به  و به سمت داخل میرود  و آنها را از پیرامون اعصاب دور می‌کند.

3-جذب آب :

محتویات بیرون زده دیسک حاوی آب است. با گذشت زمان این آب توسط بدن جذب شده و این حجم محتویات را کاهش داده و از اثر آن بر اعصاب پیرامون می‌کاهد.

هر یک از فرآیندهای فوق سبب کاهش اندازه و حجم محتویات بیرون زده دیسک شده و به این طریق از فشار وارده بر اعصاب یا از التهابات ناشی از آن‌ها می‌کاهد به گونه‌ای که درد ناشی از آن فروکش می‌کند. اما درهر ، یک از حالات ذکر شده همچنان پارگی دیسک پابرجاست و درمان صورت نگرفته  است. لذا در مورد دیسکهای بیرون زده کمر مهم تر از درمان خودبخودی،  نحوه ، تمرکز بر روی تیمار و کنترل عوارض است.

آیا دیسک کمر خوب میشود به روش کایروپراکتیک

آیا دیسک کمر خوب میشود

در کایروپراکتیک کمر  از دست کاری ستون فقرات با فشار دست و سایر روش‌های مانند آن استفاده می‌شود. بر اساس نظریه‌های موجود برای این روش درمانی، هماهنگی مناسب ساختار اسکلتی عضلانی بدن به‌طور خاص در ناحیه ستون فقرات ،می‌تواند باعث شود بدون نیاز به عمل جراحی یا مصرف دارو، بدن وضعیت آسیب‌دیدگی خود را ترمیم کند. در، واقع از درمان دستی برای بازیابی قابلیت حرکتی مفاصل استفاده، میشود. به این ترتیب درمان دستی عمدتاً می‌تواند برای کاهش درد عضلات، مفاصل، استخوان‌ها، و بافت‌های پیوندی مثل غضروف‌ها، رباط‌ها، و تاندون‌ها مورد استفاده قرار گیرد. گاهی اوقات به منظور دستیابی به بهترین نتایج ممکن از این روش به همراه سایر روش‌های درمان سنتی استفاده می‌شود. البته باید اشاره کرد که درمان‌های کایروپراکتیک  بیش از همه برای موارد زیر موثر هستند:

**درد‌های نسبتا حاد کمر معمولا دردی که برای مدت زمان ۳ ماه یا کمتر ادامه داشته باشد

**حملات و عود مجدد کمر دردهای مزمن

درمان با کایروپراکتیک چگونه انجام می‌شود

ممکن است متخصص  از شما بخواهد که روی تخت مخصوصی دراز بکشید تا او وضعیت ستون فقرات شما را ارزیابی کند و درمان دستی را انجام دهد.

پرکاربردترین روش درمانی در کایروپراکتیک ، روش مانیپولاسیون یا جااندازی مفاصل است. در این روش مفاصل ستون فقرات بیمار  تا حد نهایی دامنه‌ی حرکتی که دارند، حرکت داده می‌شوند. این کار معمولا با یک فشار محکم انجام می‌شود که به این کار “جااندازی مفصل” گفته می‌شود. این کار موجب می‌شود که مفصل مجددا در راستای صحیح قرار بگیرد.

آیا دیسک کمر خوب میشود

متخصص طب فیزیکی یا  متخصصین کایروپراکتیک ممکن است روش‌های درمان دستی دیگری مانند ماساژ و کشش بافت‌های نرم را انجام دهد.برخی ازافراد تا چند روز بعد از انجام درمان دستی، احساس درد، خستگی و خشکی در مفاصل خود می‌کنند. این حالت به خاطر این است که مفاصل بدن آن‌ها در راستای جدیدی قرار گرفته است. بیمار  نباید در هنگام جااندازی مفاصل درد شدیدی حس کنید.

برای انجام مانورهای کایروپراکتیک ممکن است فقط از دست درمان گر و یا از، وسایل ی  خاص استفاده شود. ممکن است در حین انجام حرکات توسط درمانگر، صداهایی در ستون مهره شنیده شود که به علت حرکت سطوح مفصلی و آزاد شدن حباب های گاز در مفاصل ستون مهره است. درست مانند وقتی که با فشار دادن به مفاصل انگشت از آنها صدا خارج میشود.

مانورهای کایروپرکتیک معمولا دردناک نیست با این حال ممکن است بعد از بعضی حرکات آن، بیمار تا چند ساعت دردی موضعی در محل داشته باشد.