" /> ترمیم دیسک کمر |درمان درد دیسک کمر |دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
درمان دیسک کمر خفیف
آگوست 4, 2019
علاج دیسک کمر
آگوست 10, 2019

ترمیم دیسک کمر

ترمیم دیسک کمر :دیسک های کمری در واقع لایه‌های بین مهره‌های کمر هستند که فشار بین مهره‌ها را جذب و حرکت بدن در جهات مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند. این در حالی است که آسیب یا پارگی دیسک کمری موجب ناراحتی و تحریک اعصاب در قسمت پایینی پا می‌شود. درمان دیسک کمر بسته به نوع و میزان آسیب و همین‌طور ناحیه آسیب دیده متفاوت است

ترمیم دیسک کمر

فتق دیسک زمانی ایجاد می‌شود که مادهٔ ژلاتینی مانند وسط دیسک از ناحیه‌ای از دیواره‌ٔ سخت بیرونی دیسک که ضعیف شده است، بیرون بزند، چنانچه مادهٔ دیسک با عصب ستون فقرات تماس پیدا کند یا به آن فشار بیاورد، بیمار دچار بی‌حسی، گزگز یا کمر درد می‌شود. درمان فتق دیسک با استراحت، مصرف مسکن، تزریق در ستون فقرات و طب فیزیکی شروع می‌شود. اکثر بیماران ظرف شش هفته بهبود می‌یابند و می‌توانندفعالیت‌های معمول خود را دنبال کنند. اما اگر علائم ادامه داشته باشد، جراحی توصیه می‌شود.

علائم درمان پارگی دیسک کمر

گاهی ممکن است با وجود پارگی دیسک کمر، علائم زیادی دیده نشود. ولی  اگر فشرده سازی عصبی یا تحریک ناشی از پارگی دیسک وجود دیده شده  باشد، نشانه های  زیر ممکن است مشاهده شود:

*درد موضعی
*درد و یا سوزش در عصب
*ضعف عضلانی
*عدم توانایی در حرکت

علائم دیسک کمر در پاها

۱- درد
۲- احساس سوزش
۳- احساس سردی
۴- احساس گرمی
۵-احساس گرفتگی و سفت شدن
۶- احساس ضعف و فلج اندام
۷- احساس بی حسی
۸-احساس خارش
۹ – لاغری ران و ساق
۱۰- صافی کف پا

روش های ترمیم دیسک کمر بدون جراحی

ترمیم دیسک کمر

متخصص هنگام تشخیص پارگی دیسک، ارائه کننده مراقبت های بهداشتی فرد، احتمالا یک امتحان فیزیکی را انجام می دهد و ممکن است برای تایید و تشخیص، ازاشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI استفاده کند.گزینه های درمان محافظه کارانه می تواند شامل داروهای بدون نسخه، داروهای تجویزی، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی باشد.

برخی از بیماران ممکن است نیاز بیشتری به درمان های محافظه کارانه برای تسکین علائم خود داشته باشند؛ به عنوان یک جایگزین امن و موثر برای عمل جراحی، روش های سرپایی برای ترمیم دیسک کمر، استفاده می شود.

**استفاده از فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر

طب فیزیکی و کایروپراکتیک و نیز فیزیوتراپی در بهبود و ترمیم دیسک کمر بسیار موثر است. احتمال دارد در حین معالجه و درمان دیسک کمر بدون جراحی،  دکتر متخصص جلساتی از فیزیوتراپی برای فرد بیمار در نظر بگیرد.

پس از معرفی بیمار برای درمان دیسک کمر بدون جراحی به فیزیوتراپی، او بر اساس دستورات پزشک متخصص، برنامه خاص درمان دیسک کمر را برای بیمار آغاز می نماید. در این برنامه درمانی، اهداف درمان و شرایط کنونی بیمار تحت معالجه نیز در نظر گرفته می شود. در اساس افزایش آمادگی جسمی فرد آسیب دیده و نیازهای وی، برنامه درمانی نیز تغییر می یابد.برنامه فیزیوتراپی به منظور درمان و ترمیم دیسک کمر بدون جراحی احتمالا یک یا تمامی درمانهای زیر را در بر می گیرد:

**شاکویوتراپی روشی برای درمان دیسک کمر

شاکویوتراپی یک روش درمانی غیرجراحی است که به بافت های آسیب دیده، تکانه‌های انرژی ارسال میکند و موجب افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود که تسریع در روند بازسازی سلولی و بهبودی را سبب می‌شود. همچنین افزایش جریان خون موجب کاهش عوامل درد و التهاب میگردد. تکمیل فرایند بهبودی، چند هفته یا چند ماه زمان می‌برد، هر چند تسکین درد معمولا پیش از تکمیل فرایند التیام اتفاق می افتد.

*درمان غیر فعال

در این مرحله بیمار در درمان بدون مشارکت یا با مشارکت اندک است. در این مرحله متخصص فیزیوتراپی اقدام به ماساژ درمانی دیسک کمر،   اولتراسوند و کشش برای بیمار در جهت درمان  درد دیسک  میکند

*درمان فعال

در این مرحله از بیمار خواسته می شود که تمرینات درمانی خاصی جهت افزایش انعطاف، قدرت، هماهنگی و تعادل را انجام دهد تا بتواند در درمان بدون جراحی خود موثر واقع شود.

*زیست مکانیک

در این مرحله به بیمار اصلاح وضعیت اندامی و نیز آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکت دادن بدن انجام می شود تا او بتواند در درمان دیسک کمر خود کمک کننده باشد.

**درمان های گرمایشی و خنک کننده

با گرم کردن و خنک کردن بدن به روش های استراتژیک قادر به تنظیم گردش خون و روند طبیعی بهبود بدن هستیدو  بااصلاح شیوه زندگی مثلا  با استفاده از وسایلی مثل  کفش های ارتوپدی مناسب، اجتناب از قرار گرفتن  در موقعیت های سخت و تنظیمات جزئی دیگر ، می توانید نشانه پارگی در  دیسک را به شدت کاهش دهید.

**ترمیم دیسک کمر با لیزر

درمان از طریق لیزربسیارمفید است و میزان خطرپذیری آن کم است. در واقع، استفاده از لیزر، برای برخی از بیماری ها و مناطق خاصی از بدن بسیار مفید هستند. به طور مثال، در عمل جراحی لیپومنیکسل، جراحی که بافت  غیرطبیعی   را با فشار دادن یا کشیدن بر نخاع از بین می برد، لیزر یک ابزار بسیار ارزشمند است. باید گفت که ، جراحی لیزری، سبب کم شدن خونریزی و زخم می شود. متخصصانی که از عمل جراحی لیپوساکشن نخاعی حمایت می کنند، مزیت آن را کارایی، تاثیر بیشتر و درمانی ملایم تر، عنوان می کنند.

**تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) برای ترمیم دیسک کمر

دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (الکتروتراپی) از الکتریسیته به منظور تحریک عضلات استفاده می کند. برای این کار الکترودها به پوست چسبانده شده و الکتریسیته جاری با قدرت ناچیز به مسیر عصبی بیمار هدایت می شود. الکتروتراپی نقش موثری در درمان دیسک کمر دارد.

این روش درمانی اسپاسم عضله را کاهش می دهد. همچنین باعث آزاد سازی آندروفین به عنوان یک مسکن طبیعی درد در بدن می شود.

ترمیم دیسک کمر

مزایای الکتروتراپی شامل موارد زیر است :

**تسریع روند بهبودی عضلات و مفاصل آسیب دیده
**مسدود کردن مسیر پیام های درد به سمت مغز
**افزایش گردش خون
**بهبودی روند ترمیم
**الکتروتراپی یکی از درمان های توانبخشی در درمان دیسک کمر است.

**استفاده از کمربند طبی برای ترمیم دیسک کمر

ترمیم دیسک کمر 4

برای حمایت از عضلات کمر، تسکین درد و یا ثابت نگه داشتن ستون فقرات، پزشک متخصص استفاده از کمر بند را تجویز می نماید. پزشک متخصص بر اساس تشخیص خود و نیز برنامه درمانی اقدام به تجویز کمر بند خاصی می نماید. باید گفت  که استفاده از کمر بند در بیماران مبتلا به دیسک کمر فقط باید بر اساس دستور پزشک متخصص و زمان استفاده از آن نیز محدود و آن هم بر اساس صلاحدید پزشک متخصص انجام شود چرا که استفاده بیش از حد از کمر بندهای طبی نیز عوارض خاص خود را دارد و باعث تنبلی عضلات مربوطه می شود.

**درمان دستی ستون فقرات

این نوع درمان که  از سوی یک متخصص استخوان‌درمانی یا کایروپراکتیک انجام می‌شود. اقدامات درمانی با این روش هم به کاهش درد و ایجاد شرایط بهتری برای درمان کمک می‌کند.

**ماساژدرمانی برای ترمیم دیسک کمر

ماساژدرمانی هم با افزایش گردش خون باعث کاهش کمردرد و آرامش ماهیچه‌ها می‌شود. ضمن اینکه ماساژ به ترشح مسکن طبیعی بدن یعنی اندروفین هم می‌انجامد.

انتخاب درمان مناسب برای پارگی دیسک کمر به شدت و مدت درد و بروز علائم وابسته است. نشانه‌های ویژه‌ای مانند بی‌حسی و ضعف و سن بیمار هم در گزینش فرایند درمان اثرگذار است.

** تکنیک ماساژ بافت عمیق برای ترمیم دیسک کمر

بیش از صد نوع ماساژ و انواع ماساژ درمانی وجود دارد؛ اما در صورتی که شما مبتلا به مشکل فتق دیسک کمر هستید، ماساژ بافت عمیق بهترین گزینه برای شماست چون این روش از فشار خیلی زیاد برای تسکین تنش و اسپاسم های عضلانی استفاده می کند.این فشار از حرکت عضلات در قسمت آسیب دیده جلوگیری می کند.

**آزادسازی مایوفاشیال

این یک تکنیک دستی برای کشش دادن به فاشیا است که با هدف متعادل‌سازی بدن انجام می‌شود.فاشیا که بین پوست و ساختار درونی عضله و استخوان قرار دارد، یک شبکه یکپارچه از بافت همبند است که عضلات، اندام‌ها و ساختارهای اسکلتی موجود در بدن را پوشش داده و آن‌ها را به هم متصل می‌کند.

آسیب‌ها، استرس، ضربات و نادرست بودن وضعیت قرارگیری بدن می‌توانند باعث محدودیت فاشیا شود که به این ترتیب هدف تکنیک آزادسازی مایوفاشیال از بین بردن محدودیت‌های فاشیا و احیای بافت‌ آن خواهد بود.

**آب درمانی برای درمان ترمیم دیسک کمر

همانطور که از نام آن پیداست، آب درمانی شامل استفاده از آب است. به عنوان یک روش درمانی منفعل، آب درمانی به ورزش های مخصوصی در استخر گفته می شود که متناسب با نوع آسیب شما، توسط فیزیوتراپیست به شما آموزش داده می شود.آب درمانی ممکن است به سادگی شامل نشستن در حمام گرداب یا گرفتن دوش آب گرم باشد.آب درمانی به آرامی درد را تسکین می دهد و عضلات را آرام می کند.

مزایای آب درمانی به شرح زیر می باشد :

**کاهش فشار در مفاصل دردناک
**بهبود جریان خون
**افزایش گردش خون و هضم
**آرام سازی عضلات
**کاهش حساسیت بدن نسبت به درد
این روش درمانی غیر فعال از فواید فیزوتراپی و کایروپراکتیک برای درمان و ترمیم دیسک کمر می باشد.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ  چیست

متد سوزن خشک از طریق آزاد سازی اندورفین‌ ها در سیستم عصبی مرکزی به همراه افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی در منطقه تحت درمان موجب کاهش درد و التهاب می شود

در این تکنیک سوزن با هدف درمان موضعی عضله و بافت همبند وارد بدن می شود.فرو بردن سوزن مخصوص در نقاط ماشه ای سبب ترشح برخی مواد شیمیایی میشود که چرخه اسپاسم و درد را متوقف کرده و درد را تسکین می بخشد.