" /> تنگی کانال نخاعی | درمان تنگی کانال نخاعی| دکترسپیده ترامشلوپورکایروپراکتیک 02122643758
دیسک کمر درمان
دسامبر 24, 2019

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی اختلالی می باشد که از تنگی کانال نخاعی  کمر و گردن  ناشی می‌شود. این نوع عارضه بر اثر فرسایش هر دو مفصل فاست و دیسک‌های بین مهره‌ای رخ می‌دهد. خارها یا زائده‌های استخوانی  در این عارضه در کانال نخاعی ایجاد می‌شوند. مفصل‌های فاست نیز در اثر ابتلا به بیماری مفصلی آرتریت بزرگ می‌شوند و فضای در دسترس ریشه‌های عصبی را باریک‌تر می‌شود؛ این عارضه را آرتروپاتی فاست می‌نامند که در هنگام  نیاز به جراحی تنگی کانال کمری است.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی که عوام به آن گرفتگی کانال نخاع هم می‌گویند، بیماری شایعی است که بخصوص در سنین بالا گریبانگیر بسیاری از مردم می‌شود. شیوع این بیماری از ۸ تا ۱۱ درصد جمعیت پیش‌بینی شده است که با افزایش متوسط طول عمر این ارقام بالاتر نیز خواهد رفت.

چه وقتی کانال نخاع دچار تنگی می‌شود

در این بیماری عوامل مختلف باعث می‌شوند که کانال استخوانی که بر اثر در کنار هم قرار گرفتن سوراخ‌های مهره‌ها ایجاد شده و مسیری برای عبور نخاع و ریشه‌های اعصاب نخاعی می‌سازد، تنگ شود که در نتیجه آن نخاع یا اعصاب نخاعی تحت فشار قرار می‌گیرند و بسته به اینکه میزان این تنگی چقدر باشد و در کدام ناحیه از نخاع رخ داده باشد، نشانه ها  و عوارض گوناگونی خواهند داشت.

تنگی کانال نخاعی

شایع‌ترین محل ایجاد تنگی در فقرات ناحیه کمر و خاجی و پس از آن کانال نخاعی ناحیه گردن است. عوامل ایجاد تنگی شامل تغییرات استخوانی ناشی از پیری مانند آرتروز استخوانی، بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای و گاهی ناشی از جابه‌جایی مهره‌ها به روی هم است. بسیار کم ، عوامل دیگری مانند شکستگی‌های حاد و مزمن و یا حتی تومورها می‌توانند باعث شوند علائم تنگی کانال نخاع گردند.

انواع تنگی کانال نخاعی

انواع تنگی کانال نخاعی با توجه به جایی که در ستون فقرات ایجاد می شود، دسته بندی می شوند ؛ امکان دارد بیش از یک نوع داشته باشد.

2 نوع اصلی تنگی کانال نخاعی، شامل موارد زیر می باشد :

**تنگی مهره های کمری:

در تنگی کانال کمری همانطور که در مقالات قبل اشاره کرده ایم، ریشه های اعصاب نخاعی در قسمت پایینی کمر تحت فشار زیادی قرار می گیرند و این وضعیت مخصوصا زمان فعالیت کردن می تواند باعث ایجاد علائم درد سیاتیک مانند (مور مور شدن، حس ضعف یا بی حسی که از قسمت پایین کمر تا به باسن و پاها منتقل می شود) شود.

**تنگی مهره های گردنی و کمری :

در این شرایط، باریک شدن در قسمت ستون فقرات در گردن بیمار رخ می دهد.

علائم تنگی کانال نخاعی

بسیاری ازافراد شواهدی از تنگی نخاع در MRI یا CT اسکن دارند، اما برخی نیز ممکن است علائم این بیماری را نداشته باشند. زمانی که این اتفاق می افتد، اغلب به تدریج شروع می شود و در طول زمان بدتر می شوند.نشانه ها  و علائم بسته به موقعیت تنگی و اعصاب تحت تاثیر و درگیری قرار می گیرند، که این نشانه ها عبارتند از :

**در قسمت گردن (ستون فقرات گردنی) :

*بی حس شدن یا حس گزش در دست، بازو، کف پا یا ساق پا
*ضعف در یک دست،یا پا
*مشکلات راه رفتن و تعادل
*در موارد شدیدتر،ایجاد اختلال روده یا مثانه (ادرار فوری و بی اختیاری)

تنگی کاتال نخاعی

**در قسمت پایین کمر (کمری) :

*بی حسی یا گزش در کف پاها یا ساق های پا
*ضعف در کف پا یا ساق پا
*درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پا وقتی که شما برای مدت زمان طولانی یا زمانی که راه می روید ایجاد می شود، که معمولاً زمانی که خم می شوید یا می نشینید، بهتر می شود.
*درد کمر

***اگر هر یک از علائم بالا را دارید، حتما به پزشک  متخصص مراجعه کنید

درمان تنگی کانال نخاعی چند نوع است

**باید گفت که اکثر بیماران با درمانهای غیرجراحی بهبود پیدا می کنند. اولین کار کاهش وزن است. هرچقدر شکم ما جلوتر باشد قوس در کمر و علائم تنگی بیشتر خواهدشد.

**ورزش فوق العاده خوب است به خصوص ورزش هایی مانند شنا از نوع کرال به بیمار کمک می کند. ورزش های دیگری هم وجود دارد به نام ویلیامز که در کلینیک ها به بیماران آموزش داده می شود. بیماران حتما باید به فیزیوتراپی ارجاع داده شوند. فیزیوتراپیست ها باید زمان بیشتری را هدف این بیماران کنند تا قدم به قدم این ورزش را به آنها آموزش دهند.

تنگی کانال نخاعی

**مورد بعدی که باید به آن اشاره کنیم ، دادن داروهای ضدالتهاب به بیماران می باشد.داروهایی مانند ایندومتاسین، دیکلوفناک و… التهاب را کاهش می دهند و فضا را برای ریشه های عصبی انتهایی ناحیه کمری بازتر می کنند.

**اگر بیمار سیگاری باشد باید حتما کشیدن سیگار را ترک کند،و اگر بیمار تمامی موارد گفته شده را دقیقا  اجرا کند به احتمال زیاد بهبود خواهد یافت.

**روش دیگری هم وجود دارد که تزریق کورتون در فضای نخاعی می باشد. کورتون همانند مسکن ها عمل می کنند که با تزریق آن می توان علائم تنگی کانال را تا مدت محدودی بهبود بخشید. در بیمارانی که به دلیل بیماری زمینه ای قلبی و… تحت هیچ شرایطی امکان جراحی نیست بهتر است هرازگاهی تزریق کورتون را انجام داد تا مدتی درد کاهش پیدا کند.

دیگر درمان تنگی کانال نخاعی

**درمان‌های غیرجراحی :

در مواجهه با درد ملایم تا متوسط بیشتر به روش‌های درمانی محافظه کارانه و نگهدارنده، مانند مصرف دارو، فیزیوتراپی، تزریق استروئید، کشش ستون فقرات، لیزردرمانی و ماساژ، برای درمان تنگی کانال نخاعی روی آورده می‌شود.

**جراحی بسته :

جراحی بسته در صورت شدید و مزمن بودن درد ناشی از عارضه و مقاوم بودن درد در برابر درمان‌های غیرجراحی انجام می‌شود.

**جراحی کمر با حداقل تهاجم :

در صورت متوسط تا شدید بودن درد، برای از بین بردن فشار روی ریشه‌های عصبی عمل‌های جراحی با حداقل تهاجم مانند عمل ایجاد فاصله بین خاری انجام می‌شود.

**جراحی باز کمر (روش قدیمی) :

چنانچه درد متوسط تا شدید باشد و درمان‌های غیرجراحی نتواند درد را تسکین بدهد، به ناچار برای از بین بردن فشار جراحی باز انجام می‌شود یا عمل خشک کردن  مهره‌ها صورت می‌گیرد.

تنگی کاتال نخاعی

برای پیشگیری از عارضه تنگی کانال نخاعی چه باید کرد

اصلی‌ترین عامل ایجاد شدن این نوعبیماری افزایش بافتن سن و فرسوده شدن تدریجی دستگاه اسکلتی بدن فرد است. در میان عوامل دیگر که در ایجاد این بیماری نقش دارند نقش وراثت تا حدودی تأیید شده که بخصوص در بیماری‌های دیسک بین مهره‌ای مطرح است، اما عوامل زمینه‌ای دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با دانستن آنها و تلاش برای تغییرشان ظهور این بیماری را به تأخیر انداخت.

در آن میان می‌توان به سبک زندگی بدون فعالیت های بدنی و ورزش و قرار دادن ستون فقرات در وضعیتی غیرطبیعی در زمان طولانی اشاره کرد. البته خم کردن طولانی گردن به پایین در فعالیت‌هایی مثل کار باموبایل و رایانه، مطالعه، خیاطی و غیره نیز از عوامل ایجاد بیماری‌های ستون فقرات گردن هستند و همین اختلال و وضعیت قرارگیری ستون فقرات، زمینه ساز بیماری‌های سایر قسمت‌های ستون فقرات می‌شود.

بنابراین پرهیز از قرارگیری طولانی مدت در وضعیت‌های غیرطبیعی و انجام فعالیت‌های سنگین و در مقابل انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب و مداوم جهت تقویت عضلات اطراف ستون فقرات می‌تواند ایجاد این بیماری را به تعویق اندازد.