" /> درد دیسک کمر | بهترین راه درمان دیسک کمر| دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
آب درمانی دیسک کمر
جولای 20, 2019
بهترین دکتر دیسک کمر در تهران
جولای 22, 2019

درد دیسک کمر

درد دیسک کمر :یکی از شایع‌ترین بیماری‌هايي که بسياري از افراد جامعه با آن دست به گریبانند، درد دیسک کمر است.عوارض درد دیسک کمر بسیار گسترده است، شامل دردهای ملایم پشت و باسن تا بی‌حسی و ضعف شدید در اکثر موارد درد ناشی از دیسک کمر بعد از ۶ هفته آرام می‌شود. با این همه، این درد می‌تواند به شدت مانع انجام فعالیت‌های عادی گردد و حتی در بعضی افراد ممکن است مزمن شود.

علائم درد  فتق دیسک کمر

1-درد پا :

درد در پا معمولا از درد کمر شدیدتر است.

2-درد عصب :

قابل توجه‌ترین عارضه دیسک کمر تحت عنوان درد عصب در پا شناخته شده است. این عارضه بصورت خواب رفتگی، تیر کشیدن یا سوزن شدن بیان می‌شود. بی‌حسی، ضعف و مورمور شدن از جمله عوارض نورولوژیکی دیگر است.

3-متغیر بودن محل عوارض :

بر حسب اینکه فتق دیسک در چه ناحیه‌ای از کمر ایجاد شده باشد و بر حسب میزان پارگی دیسک، عوارض و درد ممکن است در نواحی پایین کمر، باسن، جلو یا عقب ران، ساق، پا یا انگشتان و بطور خاص فقط در یک سمت بدن ایجاد شود.

4-افتادگی پا :

عوارض نورولوژیک ناشی از فتق دیسک کمر ممکن است باعث عدم توان بلند کردن پا حین راه رفتن یا ایستادن روی پا شود.

5-درد نواحی پایین کمر :

درد کمر ممکن است همیشگی نباشد. این درد که کسل کننده است ممکن است همراه با گرفتگی و سفتی باشد. چنانچه فتق دیسک سبب اسپاسم عضلات شود، درد ممکن است پس از یک یا دو روز، با استفاده از کمپرس سرد و گرم، نشستن روی صندلی مناسب یا خوابیدن در ناحیه صاف و قرار دادن بالش در گودی کمر مقداری تسکین یابد.

6-دردی که در اثر حرکت تشدید می‌شود :

درد ناشی از دیسک کمر در اثر ایستادن، نشستن یا حتی یک پیاده روی کوتاه نیز تشدید می‌شود. حتی خندیدن و عطسه کردن یا هر نوع حرکت ناگهانی می‌تواند درد آن را تشدید کند.

بهترین راه درمان دیسک کمر

درد دیسک کمر

در ابتدا علت کمر درد بیمار باید مشخص شود. معمولا کمردردهایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشند، باید توسط متخصص بررسی شوند و درمان خاص آن تجویز شود. درمان‌ها به صورت دارویی، جراحی باز یا بسته هستند. درصد بسیاری کمی کمتر از ۱۰درصد از کمر دردها نیاز به عمل جراحی باز دارند. بخش عمده کمردردها با درمان‌های اولیه غیرتهاجمی وکم‌تهاجمی یا روش‌های بسته درمان می‌شوند.

درباره درمان دردهای عضلانی باید گفت که : دردهای عضلانی با مصرف مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی درمان می‌شوند. اما باید توجه داشت انتخاب نوع دارو بسیار مهم است چرا که نباید برای بیمار تداخلات دارویی رخ دهد. هر فردی نباید سر خود شروع به مصرف این مسکن‌ها کند. درمان بعدی دردهای عضلانی، روش فیزیوتراپی اعم از روش‌های فیزیکی، گرم نگهداشتن عضله، تحریکات الکتریکی و یا استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند لیزر کم‌توان یا پرتوان است.

چه عاملي باعث دررفتگي ديسك كمر مي‌شود

درد دیسک کمر

سن كه بالا مي‌رود، ديسك هم مثل نقاط ديگر بدن تغییرات تحليل رونده  پيدا مي‌كنند که به آن «دژنر تيو» مي‌گویند. ديسكي كه دژنره مي‌شود ممکن است در اثر فشار يك چيز سنگين، خم و راست زياد یا تصادف ناگهاني پاره شود، اين پارگي، ممكن است به طرف پشت شكم در برود و یک درد نامشخص بوجود ‌آورد كه به مرور زمان خوب مي‌شود.

وقتي ديسك پاره مي‌شود آن موقع مهم است که به كانال مهره بياید، حال اگر «تكه» بزرگي در برود ممکن است تمام رشته‌هاي عصبي ،شاخه‌هاي دم اسبي و هرچه عصب آنجا هست تحت فشار قرار بگیرند. درنتيجه ‌دو پا ممكن است حالت فلج پیدا کند و یا ممكن است اختلال، مثانه مریض را از نظر كنترل به هم بزند، چون آنها هم به‌وسيله همين عصب‌ها كنترل مي‌شود ولی این خيلي نادر است. اگر چنين اتفاقي بي افتد باید در اسرع وقت  ديسك را درآورد و فشار را از روي آن برداشته شود .

فیزیوتراپی برای درد دیسک کمر

روشهای فیزیوتراپی همچون انقباض ها و تحریک های الکتریکی و ماوراء صوتی ، متحرک سازی مفاصل ، و ماساژدرمانی میتوانند تسکین موقتی برای درد شدیدکمر  باشند. لازم بذکر است که کمر درد شدید معمولا با گذشت مدتی  خود به خود از بین می رود و در این شرایط، دیگر نیازی به درمان خاصی  نخواهد بود . اگر شدت دردکمر  بیشتر شود ، یا اختلالاتی در انجام فعالیتها و حرکت مشاهده شود ، توصیهها و آموزشهای روش های فیزیوتراپی برای بازگشت به وضعیت  عادی و درمان دردکمر  با ورزش بسیار کارساز خواهند بود.

درد دیسک کمر

انجام معاینات  و یا مراجعه به  متخصص فیزیوتراپ در افرادی که دچار درد شدیدکمر   و طولانی مدتی هستند، امری الزامی است. هدف اصلی  ار در تمرینات  فیزیوتراپی باید در جهت آموزش و نهادینه کردن روش ها و حرکات ورزشی باشد. از اینرو، ایجاد سلامت فیزیکی، تقویت ساختارهای  بدن ی و ارتقا انعطافپذیری در شخص  و افزایش عملکرد قلبی عروقی بدن از جمله الزاماتی  است که در برنامهها بر آن تأکید می شود. برای اطلاع از ورزش مخصوص  مناسب دیسک کمر، کمردرد و… باید به پزشک متخصص در این رشته  مراجعه نمایید.

آيا نوع ديسك كمر ،و  كمر در د در خانمها و آقايان متفاوت‌ است؟

در خود ديسك متفاوت نیستند ولی ، زنان مزیتشان اين است كه وقت زيادتري دارند تا به ورزش بپردازند.اگر ورزشهایی مثل شنا،راهپيمايي در سطح صاف،دوچرخه ثابت و حتي نرمش‌ و… براي عضلات كمر آگاهانه انجام شود، باعث تقويت عضلات كمر شده در نتيجه شانس دررفتگي ديسك در خانمها كمتر خواهد شد.از نظر تنگي كانال هم مردها به علت كار فيزيكي سختی كه انجام مي‌دهند احتمال بیشتری برای ابتلا به  آرتروز دارند.

عوارض خطرناک اما نادر فتق دیسک کمر

عدم توان کنترل مثانه و روده، بی‌حسی کمر و ضعف هر دو پا از جمله نشانه‌های جدی دیسک است. فشار و تورم اعصاب در ریشه ستون فقرات می‌تواند منجر به رعشه یا سایر اختلالات دائمی نیز شود. در چنین شرایطی انجام درمان، آزمایش یا جراحی ضروری است.

ماساژ درماني وطب سوزني چقدر دركاهش دردکمر نقش دارد

درد دیسک کمر

طب سوزني يك جنبه  هم رواني دارد و ديسك و درد كمر  هم يك جنبه روانی ديگر حساس . خيلي ساده است. من می‌توانم بگويم كمرم درد می‌کند و از يك سری فعاليت‌ها معذور شوم، نمي‌تواني ثابت كني كه من كمردرد دارم يا نه. بنابراين اگر مريض فكر مي‌كند كه با طب سوزني بهتر مي‌شود برود انجام دهد. ما با طب امروز نمي‌توانيم به او قول بدهيم هر كمردردي را بهبود مي‌بخشیم، ما تعداد زيادي‌ را با این امكانات درماني، دارويي، جراحي و… مي‌توانيم تسكين دهيم، ولي عده‌اي مي‌مانند كه درد دارند. اگر اين فرد فكر مي‌كند طب سوزني در او اثر دارد، برود انجام دهد. از نظر روحي رواني به او كمك مي‌كند و هيچ بحثي در آن نيست.

ماساژ درماني هم در واقع همان فيزيوتراپي و کایروپراکتیک است، ماهيچه‌اي كه به اسپاسم رفته، روي آن كار مي‌شود و اسپاسم از بين مي‌رود. بقيه فيزيوتراپي اين است كه به فرد ورزش‌هايي بدهند كه عضلات قوي شوند، ولی در مورد اسپاسم بدون شک نقش دارد.

نحوه صحیح خوابیدن برای دیسک کمر

درد دیسک کمر

نحوه استراحت برای دیسک کمر بهتر است تخت خواب شما از جنس سفت باشد. از خوابیدن روی تخت نرم و غیر طبی خود داری کنید. خوابیدن روی زمین اگرچه از جنس سفت است ولی بدلیل تکرار نشستن و برخواستن توصیه نمیشود. در هنگام خوابیدن بهتر است به یک پهلو خوابیده و کمی پاها در شکم جمع شود. بهتر است یک بالش بین پاها قرار گیرد.

آیا بارداری می تواند باعث دیسک کمر شود

اولین و  یکی از مهمترین دلیل مستقیم دیسک کمر، بارداری است. به استثنای اینکه بیمار از یک مورد شدید پوکی استخوان رنج ببرد یا اخیرا آسیب شدید دیده باشد، بعید به نظر می رسد دیسک کمر در بارداری ایجاد شود.باید گفت از دیگر عوامل کاهش دهنده ممکن است در دوران بارداری به دیسک کمر کمک کنند، مانند یک مشکل اساسی، آسیب پیش از جراحی است . با این وجود، درد کمر و درد ناشی از تغییرات در بدن و اطراف ستون فقرات امری رایج در بارداری است.

درد کمر در مردان بین 30 تا 50 سال امری رایج است. با این حال، این بدان معنا نیست که زنان از این شرایط معاف هستند. دیسک کمر در زنان در سن نوجوانی رایج است. در واقع، 90٪ افراد بین 25 تا 55 سال به طور معمول دیسک کمر را در ستون فقرات تجربه می کنند.

انواع کمر درد در دوران بارداری

شایع ترین انواع کمر درد بارداری عبارتند از :

*درد کمر یا درد در پایین کمر
*درد بخش خلفی لگن

به دلایلی  مشخص دانستن تفاوت میان دو نوع کمر درد بالا در زمان بارداری و درد زایمان که آن هم در دوران بارداری در ناحیه کمر شدیدا احساس ، میشود سودمند خواهد  یود .

درمان درد کمر در بارداری

برای زنانی که در دوران بارداری درد ناخوشایند دیسک کمر را تجربه می کنند، باید خوش بین باشید و به پزشک مراجعه کنید. موارد خفیف تا متوسط دیسک کمر مشکلاتی از نظر سلامتی و ایمنی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. با این وجود، موارد شدید ممکن است نیاز به نوعی درمان داشته باشد.

بیماران باید آگاه باشند که درد کمرو درد لگن در دوران بارداری، بخصوص در سه ماهه سوم، شایع است. طرز فکر مثبت و آموزش های لازم در خصوص دیسک کمر امری حیاتی در بارداری است. اگر درد دارید، با پزشک یا متخصص زنان در مورد گزینه های درمان صحبت کنید تا از آسیب یا درد بیشتر جلوگیری شود.

پزشک می تواند با جراح ستون فقرات هماهنگی کند تا بعد از زایمان کودک، گزینه های درمان تهاجمی یا جراحی ستون فقرات را مورد بحث قرار دهید. در حال حاضر، این گزینه های درمان محافظه کارانه ممکن است باعث کاهش درد دیسک کمر شود

درد دیسک کمر

قبل از اینکه هر کدام از این گزینه ها را با پزشک خود مورد بررسی قرار دهید، با پزشک مشورت کنید:

*درمان فیزیکی با ورزش های ایمن در بارداری و کشش های مناسب

*طب سوزنی