" /> درمان بدون جراحی دیسک کمر | درمان کمر درد برای همیشه | سپیده ترامشلوپور کایروپراکتیک
بهترین متخصص کایروپراکتیک در تهران
دسامبر 1, 2019
دیسک کمر درمان
دسامبر 24, 2019

درمان بدون جراحی دیسک کمر

درمان بدون جراحی دیسک کمر :آنچه مسلم است این است که تمام کمر دردها و دردهای ناحیه ستون فقرات دیسک نیست و با استفاده از یک روش درمان نمی شود.قبل از هر چیز لازم است معاینات لازم توسط پزشک متخصص صورت پذیر تا مشخص شود که علت درد چه بوده و در صورت وجود علت اسکلتی و عضلانی در درد کمر یا دیسک کمر، درمان های بدون جراحی و غیر تهاجمی آن باید در پیش گرفته شود.

عوارض درمان نکردن دیسک کمر بیرون زده چیست

نخاع شما تا قسمت انتهایی کانال نخاعی، امتداد ندارد. دقیقا زیر کمرتان، به گروهی از ریشه‌های عصبی بلند که شبیه دم اسب است، تقسیم می‌شود. فتق دیسک کمر بسیار کم می‌تواند کل کودااکویینا را زیر فشار قراردهد. کودااکویینا متشکل از اعصاب حرکتی میباشد که تحریکات عضلات ارادی را از مغز و تحرکات عضلات غیرارادی یا خودمختار را از نخاع بدن تامین می‌کند.

زمانی که فشار ناشی از فتق دیسک کمری، اعصاب حرکتی کودااکویینا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تحریکات عصبی که به عضلات ناحیه ران، ساق و پا می‌روند، قطع می‌شود. نتیجه آن می‌تواند ضعف عضلات باشد. اگر مورد درمان واقع نشود، فشار مداوم برروی اعصاب کودااکویینا می‌تواند منجر به فلجی دائم شود. به منشور کمک به پیشگیری از فتق دیسک از فیزیوتراپی، ورزش و جراحی استفاده خواهدکرد تا ضعف دائمی یا فلجی جلوگیری شود.

استفاده از فیزیوتراپی در درمان بدون جراحی دیسک کمر

درمان بدون جراحی دیسک کمر

طب فیزیکی و  نیز فیزیوتراپی توانبخشی  در بهبود یافتن  دیسک کمر بسیار موثر است. احتمال دارد در هنگام  معالجه و درمان بدون جراحی دیسک کمر پزشک متخصص جلساتی از فیزیوتراپی برای بیمار راهم در نظر بگیرد.

پس از معرفی شدن بیماران برای درمان غیر جراحی دیسک کمر به فیزیوتراپیست، او بر اساس دستورات پزشک معالج، برنامه خاص درمان دیسک کمر را برای بیمار آغاز می نماید. در این برنامه درمانی، اهداف درمان و شرایط کنونی بیمار تحت معالجه نیز در نظر گرفته می شود. در اساس افزایش آمادگی جسمی فرد آسیب دیده و نیازهای وی، برنامه درمانی نیز تغییر پیدا میکند.

برنامه فیزیوتراپی به منظور درمان دیسک بدون جراحی احتمالا یک یا تمامی درمانهای زیر را در بر می گیرد:

**درمان غیر فعال

در این مرحله بیمار در درمان بدون مشارکت یا با مشارکت اندک است. در این بازه زمانی کارشناس فیزیوتراپیست اقدام به ماساژ درمانی دیسک کمر، کشش و … برای بیمار در جهت درمان دیسک شخص  می نماید.

**درمان فعال

در این مرحله از بیمار خواسته می شود که تمرینات درمانی خاصی جهت افزایش انعطاف، قدرت، هماهنگی و تعادل را انجام دهد تا بتواند در درمان بدون جراحی خود موثر واقع شود.

**زیست مکانیک

در این مرحله به بیمار اصلاح وضعیت اندامی و نیز آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکت دادن بدن انجام می شود تا او بتواند در درمان دیسک خود کمک کننده باشد.

تزریق دیسکوژل جهت درمان بدون جراحی دیسک کمر دیسک

درمان بدون جراحی دیسک کمر

یکی از آخرین پیشرفت های ایجاد شده در درمان دیسک کمر بدون جراحی روش درمانی مشخصی است که در آن از تزریق دیسکوژل به داخل دیسک برای درمان بیمار استفاده می شود. این روش درمانی، از ترکیب الکل با یک ماده ای مخصوص و تزریق کردن آن بصورت مستقیم از طریق یک لوله کوچک به دیسک های بین مهره های بدن استفاده می کند. نتایج ترکیبی در این روش درمانی باعث از بین رفتن فضای ذخیره آب در دیسک های بین مهره ای یا تغییر حالت الکلی ساختار پروتو گلیکان هسته پولپی آن ها می شود. انجام دادن این کار می تواند باعث شود شرایط کاهش فشار بر اعصاب آسیب دیده ستون فقرات در ظرف چند ساعت تا چند روز در بدن  شود.

روش درمان بدون جراحی دیسک کمر بین مهره ای را می توان به صورت سر پایی انجام داد و یا با استفاده از بی حسی موضعی و بدون درد بر روی بیمار انجام داد. نسبت موفقیت این روش درمانی بین 80 تا 90% در بین تمامی بیماران می باشد و در این حالت عوارضی برای بیمار ایجاد نخواهد شد و بدون ایجاد مشکل نتایج درمان تا سه ماه ماندگاری دارد.

لیزر درمانی دیسک کمر

درمان بدون جراحی دیسک کمر

درمان دیسک کمر با استفاده کردن  از امواج مادون قرمز و نور، سرعت بهبودی بدن را تحریک کرده و تسریع می نماید. منبع نوری باعث نفوذ انرژی نورانی به عمق پوست شده و افزایش جریان خون را سبب می شود که این عمل از آن جهت در درمان غیر جراحی دیسک کمر مفید است که باعث بازگشت عملکرد طبیعی سلولهای بدن می شود.

لیزر درمانی دیسک کمر، بر اساس شرایط بیمار و هدف درمان دیسک بدون جراحی، پالس های انرژی با شدت های مختلف و عمق ها متفاوت به بافت آسیب دیده فرستاده می شود. انرژی های نورانی تابیده شده بر روی کمر دردناک باعث جذب شدن این انرژی ها توسط بافت آسیب دیده می شود کخ افزایش جریان خون و تحریک بافتهای آسیب دیده را موجب می شود.

پژوهش ها نشان می دهند که لیزر درمانی برای درمان بدون جراحی دیسک کمر چه مزمن باشند و چه خفیف بسیار کاربرد دارد. لیزر درمانی باعث درمان شدن جراحات و درمان انواع آسیب های وارد شده به ماهیچه ها می شود و در درمان دیسک نقش زیادی دارد.

روش درمان کمردرد برای همیشه چگونه است

درمان بدون جراحی دیسک کمر

روش مانیپولاسیون یک نوع درمان دستی است که برای درمان بیماری های ستون فقرات و مفاصل محیطی کاربرد فراوانی دارد. روش مانیولاسیون یک نوع روش غیر جراحی است و نقش موثری در درمان اکثر بیماری های مرتبط با ستون فقرات و مفاصل محیطی دارد.

هدف اصلی در درمان های دستی برگرداندن ستون فقرات به وضعیت ساختاری و عملکردی طبیعی است که ممکن است بعلت فتق دیسک یا بیماری دیگری از دست رفته باشد. البته در نتیجه ی این اصلاح وضعیت، درد بیمار نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد حتی با یک جلسه درمان.

اگرچه دیسک بیرون زده با درمان های مختلف کمی جمع می شود و اغلب در اولین جلسه درمان، بیمار بهبود قابل توجهی را تجربه می کند اما اصطلاح جااندازی دیسک را نمی توان به کار برد؛ جااندازی غالبا برای مفاصل محیطی بکار می رود. مانند هر روش درمانی دیگر، برای درمان های دستی، عوارض، موارد ممنوعیت یا احتیاط وجود دارد که پزشک  متخصص معالج باید به آنها توجه کند تا این درمان عوارضی را بدنبال نداشته باشد.

با داشتن کمردرد همراه این علائم با یک متخصص درباره درمان مشورت کنید :

متخصص ستون فقرات و گردن

**احساس کرختی در بدنتان دارید یا به سختی دست و پایتان را تکان می دهید
در کنترل ادرار خود مشکل دارید
**کمردردتان همراه با تب و سر درد است
**بیشتر از 60 سال سن دارید و به مدت طولانی استروید مصرف کرده باشید
اگر در دست چپ یا سینه احساس درد دارید.
**باردار هستید
**پس از 72 ساعت و انجام خود درمانی کمردردتان خوب نشد
**اگر کمر دردتان بسیار شدید و حاد باشد و بعد از کمی تسکین دوباره عود می کند

اوزون تراپی برای درمان دیسک کمر

اوزون گاز اکسیژنی است که از سه ملکول اکسیژن تشکیل شده است. این گاز خاصیت ترکیبی شدیدی با مواد داخل بخش ژلاتینی دیسک دارد. در روشی مشابه موارد فوق و از طریق یک سوزن بلند، این گاز به داخل دیسک تزریق می شود. این امر باعث تبخیر مایعات داخل دیسک، جمع شدن و به داخل کشیده شدن دیسک و برداشته شدن فشار از روی نخاع می گردد.

تمرینات مکنزی برای درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر

تمرینات مکنزی  موجب می‌شود که درد ناشی از دیسک کمر که تا پاها منتشر می‌شود، متمرکز شود و این درد از پاها بیرون بیاید و به کمر بازگردد. این تمرینات به طور کلی برای بهبود دردهای حاد یا مزمن کمر است که ناشی از بیرون‌زدگی دیسک کمر می‌باشد و لازم است این تمرینات به صورت روزانه انجام شوند.

تمرینات مکنزی شما را برای انجام تمرینات چالش‌برانگیز دیگر مانند تمرینت ثبات کمر آماده می‌کند. تمرینات ثبات کمر موجب می‌شوند که عضلات میانی بدن قوی شوند و این موضوع موجب می‌شود ستون فقرات شما در تمامی‌ حالت‌ها، از خوابیدن گرفته تا پریدن و جهش کردن، دارای وضعیتی صحیح و طبیعی باشد و هیچ قوس یا برآمدگی غیرطبیعی نداشته باشد.

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) برای درمان کمر درد

دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست از الکتریسیته جاری به منظور تحریک عضلات استفاده می کند. در ظاهر این روش درمانی ترسناک است، اما واقعاً دردی را برای بیمار به همراه ندارد. برای این کار الکترودها به پوست چسبانده شده و الکتریسیته جاری با قدرت ناچیز به مسیر عصبی بیمار هدایت می شود. این روش درمانی می تواند اسپاسم عضله را کاهش داده و باعث آزاد سازی اندورفین به عنوان یک مسکن طبیعی درد در بدن انسان شود.

درمان کمر درد با کایروپراکتیک چگونه انجام می‌شود؟

ممکن است متخصص از شما بخواهد که روی تخت مخصوصی دراز بکشید تا او وضعیت ستون فقرات شما را ارزیابی کند و درمان دستی را انجام دهد.

پرکاربردترین روش درمانی در کایروپراکتیک (درمان دستی)، روش مانیپولاسیون یا جااندازی مفاصل است. در این روش مفاصل ستون فقرات شما تا حد نهایی دامنه‌ی حرکتی که دارند، حرکت داده می‌شوند. این کار معمولا با یک فشار محکم انجام می‌شود که به این کار “جااندازی مفصل” گفته می‌شود. این کار موجب می‌شود که مفصل مجددا در راستای صحیح قرار بگیرد.

متخصص طب فیزیکی ممکن است روش‌های درمان دستی دیگری مانند ماساژ و کشش بافت‌های نرم را انجام دهد.برخی از بیماران تا چند روز بعد از انجام درمان دستی، احساس درد، خستگی و خشکی در مفاصل خود می‌کنند. این حالت به خاطر این است که مفاصل بدن آن‌ها در راستای جدیدی قرار گرفته است. شما نباید در هنگام جااندازی مفاصل درد شدیدی حس کنید.

برای انجام دادن مانورهای کایروپرکتیک ممکن است فقط از دست درمانگر و یا از وسایلی استفاده بشود. ممکن است در حین انجام حرکات توسط درمانگر، صداهایی در ستون مهره شنیده شود که به علت حرکت سطوح مفصلی و آزاد شدن حباب های گاز در مفاصل ستون مهره است. درست مانند وقتی که با فشار دادن به مفاصل انگشت از آنها صدا خارج میشود.

مانورهای کایروپرکتیک معمولا دردناک نیست با این حال ممکن است بعد از بعضی حرکات آن، بیمار تا چند ساعت دردی موضعی در محل داشته باشد.