" /> درمان بیرون زدگی دیسک کمر |جاانداختن دیسک کمر|بیرون زدگی دیسک کمر |
ماساژ دیسک کمر
جولای 29, 2019

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

درمان بیرون زدگی دیسک کمر :دیسک ها بالشتک هایی هستند که در بین مهره های ستون فقرات قرار گرفتند . این بالشتک ها موجب جذب نیروهای وارده به ستون فقرات و همچنین بهبود حرکت در ستون فقرات می شوند و بین مهره ها فاصله ایجاد می کنند. علت بیرون زدگی وضعیت های نامناسب بدنی در زمان های طولانی ، فعالیت بدنی سنگین و ضربه است .

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

در این حالت فرد علائمی همانند درد های ستون فقرات ، گرگر ، مور مور و بی حسی در دست ها و یا پاها و همچنین ضعف عضلانی را ممکن است تجربه کند . درمان بیرون زدگی دیسک ، استراحت ، دارو درمانی ، فیزیوتراپی و در موارد بسیار شدید جراحی می باشد. با توجه به شدت بیرون زدگی و علائم بیمار درمان مناسب بیمار انتخاب می شود.

نشانه های بیرون زدگی دیسک کمر چیست

از نشانه های بیرون زدگی دیسک کمر در مواردی علاوه بر درد کمر و پاها به دلیل فشار دیسک پاره شده به اعصاب ،عملکرد عصب درگیر مختل می شود. نتیجه این اتفاق ناتوانی فرد  بیمار در حرکت دادن مچ پا ، زانو یا تمام پا می شود وحتی در مواردی منجر به بی اختیار ی ادراری – مدفوعی می گردد.
کمردرد یکی از شایعترین مشکلات انسان می باشد.تعدادی از افرادی که دچار کمردرد می شوند ومتعاقب آن درد تیرکشنده به پا پیدا می کنند دچار بیماری بیرون زدگی دیسک کمر شده اند.در صورتیکه :

1- درد شدید باشد وبه درمان های دارویی پاسخ ندهد
2- همراه با ضعف پا یا بی اختیاری ادراری-مدفوعی باشد

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

بیمار تحت عمل جراحی دیسک کمر با عنوان تخلیه دیسک به روش میکروسکوپی قرار می گیرد.طول برش در این عمل3-4سانتی مترومدت این عمل کمتر از 2ساعت است.درد بیمار بعد از عمل برطرف می شودوبیمارمعمولا روزبعد از عمل می تواند راه برود و2 -3 هفته بعد از عمل به زندگی طبیعی برگردد. رعایت مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر، بسیار مهم است. این جراحی توسط جراح دیسک کمر یا جراح ستون فقرات صورت میگیرد.

فتق دیسک چطور درمان می شود

اکثرا وقتی که از یک نوع آزمایش مثل ام آر آی برای تشخیص  انواع بیماری ها  استفاده می شود، فتق دیسک مشخص می شود.بسته به شدت نشانه  فتق دیسک، درمانهایی که برایش به کار میروند، عبارتند از :

1-فیزیوتراپی، داروهای شل کننده عضله، داروهای ضددرد، داروهای ضدالتهاب، تزریق کورتون در محل فتق و انجام عمل جراحی.

در هر موردی، بیماران مبتلا به  دیسک بایستی استراحت کنند و از آسیب مجدد دیسک جلوگیری نمایند.گاهی اوقات حتی بیمارانی که درد نسبتا شدیدی دارند، به روش های درمانی غیرتهاجمی جواب می دهند و حالشان بهبود می یابد. در این حالت نیازی به عمل جراحی نیست.

روشهای درمانی غیرتهاجمی شامل فیزیوتراپی همراه با برنامه ورزشی و مصرف داروهای کورتونی یا تزریق   است.در حال حاضر انواع مختلفی از روش های جراحی برای درمان فتق دیسک وجود داشته که پزشک  معالج بنا بر تشخیص حرفه ای  خود ، از یکی از آنها استفاده  خواهد مرد

درمان دستی فتق دیسک چگونه است

درمان های دستی یک روش درمان دیسک کمر بدون جراحی برای مشکل  دیسک هاست. درمان های دستی می تواند به کاهش درد کمر و سایر نشانه های مزمن دیسک کمک کند. در جلسه اول، متخصص درمان دستی سابقه بیماری فرد را بررسی کرده و از معاینات فیزیکی استفاده می کند. در اینزمان از آزمایشهای ارتوپدی و عصبی برای بیماران استفاده خواهد شد

چه مواردی از بیرون زدگی دیسک کمر نیاز به جراحی دیسک کمر دارد

موارد زیر، معمولا برای درمان به جراحی دیسک کمر نیاز دارند و توسط جراح دیسک کمر انجام میگردد
1 ) درد شدید ومقاوم به درمان های طبی باشد.
2) همراه با ضعف عملکرد پا ، بی اختیاری ادراری – مدفوعی باشد
جراحی ضروری ویگانه درمان صحیح واستاندارد است .بدیهی است تاخیر در درمان در موارد ضعف پاها و بی اختیاری ادراری –مدفوعی می تواند منجر به پیشرفت علائم وعدم بهبود حتی با جراحی بیرون زدگی دیسک کمر شود.

فتق دیسک چطوری معلوم می شود

زمانیکه علائم بالا در فرد وجود داشته باشند، پزشک به فتق دیسک شک  میکند

1-معاینه عصب شناسی بیمار توسط متخصص می تواند واکنش های غیرطبیعی او را معلوم کند. در این معاینه، بیماران  دراز می کشند و یا می نشینند. سپس متخصص پای او را در حالیکه راست است یعنی خم نیست بلند می کند در این حالت درد ایجاد می شود.

2-اگر علائم التهاب و یا عفونت در فرد وجود داشته باشد، انواع مختلفی از آزمایشات خونی از او گرفته می شود.

3-عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات می تواند فرسایش و سایش آن را نشان دهد. اما وضعیت دیسکها را معلوم نمی کند.

4-لذا برای تشخیص فتق دیسک از روش ام آر آی (MRI) و یا سی تی اسکن استفاده می شود.

5-گاهی اوقات از روش میلوگرام برای تعیین دقیق تر ساختمان دیسک استفاده می شود.

6-روش الکترومیوگرام برای اثبات دقیق آسیب اعصاب در اثر فتق دیسک به کار می رود.

طب فیزیکی برای جاانداختن دیسک کمر چگونه است

طب فیزیکی غالبا نقش مهمی در بهبود فتق دیسک دارد. مدالیته‌های طب فیزیکی علاوه بر تسکین درد، به بیمار یاد می‌دهد که چطور با بدن خود رفتار کند که در آینده دچار آسیب‌دیدگی نشود. تکنیک‌های طب فیزیکی مختلفی برای درمان بیرون‌زدگی دیسک به کار برده می‌شود. درمان‌های پسیو (غیرفعال)، شامل ماساژ بافت‌های عمقی، گرما و سرما درمانی، تحریک الکتریکی (مانند TENS) و هیدروتراپی  بدن را شل می‌کند.

مراقبت های بیرون زدگی دیسک کمر

در صورتی که دچار دیسک کمر هستید با انجام این مراقبت های ساده می توانید از بدتر شدن علائم خود پیشگیری کنید:حین بلند کردن اجسام از عضلات پا به جای عضلات کمری استفاده کنید و از چرخش حین بلند کردن اجسام پرهیز کنید.از ماندن در وضعیت خم شده کمر به صورت طولانی مدت پرهیز کنید.وزن خود را کنترل کنید.داشتن اضافه وزن می تواند موجب افزایش فشار بر ستون فقرات کمری شود.از انجام فعالیت های تکراری که بر روی کمر فشار وارد می کنند پرهیز کنید. برخی مشاغل نیازمند بلند کردن ، هل دادن ، کشیدن و یا چرخش های متوالی کمر هستند . کاهش این حرکات و استفاده از تکنیک های صحیح حرکتی می تواند در کاهش درد شما موثر باشد.نشستن های طولانی مدت و رانندگی به مدت طولانی نیز از جمله مواردی هستند که موجب افزایش درد و بیرون زدگی دیسک می شود.

عوارض بیرون زدگی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر علائم و عوارض مختلفی برای بیمار ایجاد می کند  از جمله علائم و عوارض بیرون زدگی دیسک کمر احساس گزگز و مورمور در پاها ، بی حسی ، ضعف شدید در پاها ، درد در ناحیه کمری با و یا بدون انتشار به پاها و در موارد شدید کمر عوارضی همانند بی اختیاری شدید ادراری و ضعف شدید و فلجی پاها ممکن است رخ دهد .

در این مرحله بیمار باید به صورت اورژانسی تحت درمان قرار گیر و فشار از روی نخاع و اعصاب وی برداشته شود . در غیر این صورت ممکن است این وضعیت برای او ماندگار و دائمی شود . سندروم پیریفورمیس ، فشار بر روی عصب سیاتیک در ناحیه لگنی ،ممکن است علائمی مشابه بیرون زدگی دیسک کمری داشته باشد .

تاثیر طب سوزنی در درمان دیسک کمر

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

متخصص طب سوزنی سوزن‌های بسیار ظریفی را در نقاط معینی از سطح بدن فرو می‌کند. طب سوزنی نقاطی را تحریک می‌کند که در امتداد مریدین‌های (معادل گذرگاه‌های عصبی) آسیب دیده در اثر فتق دیسک قرار دارند؛ در نتیجه فرایند التیام با افزایش یافتن جریان خون تسهیل می‌شود. همچنین طب سوزنی بدن را تحریک به تولید اندورفین، یعنی مسکن طبیعی بدن می‌کند. سوزن‌های طب سوزنی ۲۰ ـ ۴۰ دقیقه در بدن باقی می‌ماند. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن توصیه می‌شود که درمان چند بار تکرار شود.

ارتباط دیسک با درد پاها

گاهی بدلیل فشاری ناگهانی که به ستون فقرات وارد می شود، دیسک از جای خود خارج شده و باعث اعمال فشار بر ریشه های عصبی که از ش خارج  شده میشود.فشار دیسک با احساس درد کمرو سوزش در دو  پا ممکن است همراه باشد. علاوه بر آن باید گفت  ممکن است آن احساس درد دیسک کمر با احساس بی حسی  و گزگز  در پاها و درد پا و ساق یا رانیز همراه باشد.

در برخی مواقع فتق دیسک کمر دردی در کمر ایجاد نمیکند ولی در کل  دیسک باعث ایجاد درد پا ، ساق پا و درد در ناحیه  ران فرد شود . پس   دیسک ها عامل ایجاد درد پا و درد در ران و ساق پا و باسن باشد ولی منشا ء اولیه درد ، در کمر باشد.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

درمان بیرون زدگی دیسک کمر با کایروپراکتیک چگونه انجام می‌شود ؟

ممکن است متخصص کایروپراکتیک از بیمار  بخواهد که روی تخت مخصوصی دراز بکشید تا او وضعیت ستون فقرات فرد را ارزیابی کند و درمان دستی را انجام دهد.پرکاربردترین روش درمانی در کایروپراکتیک یا همان درمان دستی ، روش مانیپولاسیون یا جااندازی مفاصل است. در این روش مفاصل ستون فقرات شما تا حد نهایی دامنه‌ی حرکتی که دارند، حرکت داده می‌شوند. این کار معمولا با یک فشار محکم انجام می‌شود که به این کار “جااندازی مفصل” گفته می‌شود. این کار موجب می‌شود که مفصل مجددا در راستای صحیح قرار بگیرد.

متخصص کایروپراکتیک ممکن است روش‌های درمان دستی دیگری مانند ماساژ و کشش بافت‌های نرم را انجام دهد.برخی از بیماران تا چند روز بعد از انجام درمان دستی، احساس درد، خستگی و خشکی در مفاصل خود می‌کنند. این حالت به خاطر این است که مفاصل بدن آن‌ها در راستای جدیدی قرار گرفته است. شما نباید در هنگام جااندازی مفاصل درد شدیدی حس کنید.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

برای انجام مانورهای کایروپراکتیک ممکن است فقط از دست متخصص و یا از وسایل ها ی مخصوصی  استفاده شود. ممکن است در حین انجام حرکات توسط درمانگر، صداهایی در ستون مهره شنیده شود که به علت حرکت سطوح مفصلی و آزاد شدن حباب های گاز در مفاصل ستون مهره است. درست مانند وقتی که با فشار دادن به مفاصل انگشت از آنها صدا خارج میشود.

مانورهای کایروپراکتیک معمولا دردناک نیست با این حال ممکن است بعد از بعضی تمریتات  آن ، بیمار تا چند ساعتی دردی موضعی در محل داشته باشد.

تلفیق کایروپراکتیک و فیزیوتراپی

**سرما و گرما

**ماساژ

**اولتراسوند

**دیاترمی

**تحریک الکتریکی عضلات

**تحریک الکتریکی اعصاب

**کشش

**اشعه مادون قرمز

فرآیند درمان کایروپراکتیک از سه جزء اصلی به شرح زیر تشکیل می‌شود:

درمان دستی

*استفاده از تکنیک‌های دستکاری ستون فقرات و حرکت دادن مفاصلحرکت‌های انبساطی و انقباضی برای ایجاد انعطاف‌پذیری

*کار کردن با بافت نرم

*الکترودرمانی مثل امواج مافوق صوت، تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) و مگنت‌درمانی

*تمرین‌های حرکتی

*حرکت‌های پیشگیرانه

*توان‌بخشی و اصلاح وضعیت بدن

*توان‌بخشی برای انجام فعالیت‌های ورزشی خاص

توصیه‌های ارائه شده به بیماران

**اصلاح نحوه قرار گرفتن بدن در شرایط مختلف

**انتخاب رژیم غذایی مناسب

**اصلاح سبک زندگی

روش B.E.S.T دردرمان بیرون زدگی دیسک کمر

روش ایست  که اختصاراً به نام B.E.S.T نامیده می شود، تکنیکی بدون درد است که با استفاده از فشار دستان متخصص بر نقاط مورد معالجه انسداد انرژی در عصب مربوطه می شود.ده ها روش برای تنظیم مهره ها مورد استفاده واقع می شود و متخصص با توجه به سن، وضعیت بیماری و شرایط بیمار مبتلا به کمردرد یک یا چند مورد را به کار می گیرد.