" /> درمان دیسک کمر بدون جراحی | درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی | سپیده ترامشلوپور
درمان دیسک گردن
آگوست 19, 2019
درمان دردهای عصبی عضلانی
آگوست 26, 2019

درمان دیسک کمر بدون جراحی

درمان دیسک کمر بدون جراحی : آنچه مسلم است این است که تمام کمر دردها و دردهای ناحیه ستون فقرات دیسک نیست و با استفاده از یک روش درمان نمی شود.قبل از هر چیز لازم است معاینات لازم توسط دکتر متخصص صورت پذیر تا مشخص شود که علت درد چه بوده و در صورت وجود علت اسکلتی و عضلانی در درد کمر یا دیسک کمر، درمان هایی که بدون جراحی و غیر تهاجمی آن در پیش گرفته میشود.

انواع درمان دیسک کمر بدون جراحی

استفاده از کمربند طبی

برای حمایت از عضلات کمر، تسکین درد و یا ثابت نگه داشتن ستون فقرات، دکتر متخصص استفاده از کمر بند را تجویز می نماید. متخصص بر اساس تشخیص خود و نیز برنامه درمانی اقدام به تجویز کمر بند خاصی می نماید. باید اشاره کرد که استفاده از کمر بند در بیماران مبتلا به دیسک کمر فقط باید بر اساس دستور  دکتر متخصص و زمان استفاده از آن نیز محدود و آن هم بر اساس صلاح دید دکتر معالج انجام شود چرا که استفاده بیش از حد از کمر بندهای طبی نیز عوارض خاص خود را دارد و باعث تنبلی عضلات مربوطه می شود.

درمان دیسک کمر بدون جراحی با پیاده روی

برای افرادی که مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر هستند بهتر می باشد رد بازه های زمانی هر دو تا سه ساعت یک مرتبه برای 10 تا 20 دقیقه روی سطح همواری که فاقد شیب و فاقد چاله و پله و یا برآمدگی باشد پیاده روی کنید. راه رفتن خود را تنها تا زمانی که احساس دردکمر نداشته باشید ادامه دهید. برای همین دلیل از طی کردن مسافتهای طولانی که باعث  بروز کمردرد در افراد مبتلا به دیسک کمر می شود پرهیز نمایید.

شاکویوتراپی

درمان دیسک کمر بدون جراحی

شاکویوتراپی یک روش درمانی غیرجراحی محسوب میشود که به بافت های آسیب دیده، تکانه‌های انرژی ارسال میکند و موجب افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود که تسریع در روند بازسازی سلولی و بهبودی را سبب می‌شود. همچنین افزایش جریان خون موجب کاهش عوامل درد و التهاب میگردد. تکمیل فرایند بهبودی، چند هفته یا چند ماه زمان می‌برد، هر چند تسکین درد معمولا پیش از تکمیل فرایند التیام اتفاق می افتد.

کمپرس گرم

برای درمان بیرون زدگی دیسک استفاده کردن از گرما برای کاهش گرفتگی عضلانی و نقاط درد ناشی از فتق دیسک کمر توصیه می شود. علاوه بر آن گرما باعث می شود افزایش جریان خون و نیز اکسیژن سلولی  شود و به درمان درد کمر شما کمک می نماید.استفاده از حوله های گرم شده، کیسه آب گرم و نیز سایر گرما درمانی ها برای مراحل ابتدایی درمان در منزل به منظور التیام درد توصیه می شود.

کمپرس سرد

استفاده از قالب های یخ درن کیسه فیریزر و یا بسته های ژل یخ در درمان خانگی و بدون جراحی دیسک کمر موثر است.کمپرس یخ می تواند باعث کاهش التهابات ناشی از بیرون زدگی دیسک در اطراف عصب های ستون فقرات دیسک بیرون زده باشد.

ورزش های دیسک کمر

در درمان دیسک کمر بدون جراحی، استفاده کردن از برخی حرکت های اصلاحی به بیماران کمک می کند که به آسانی حرکت کرده و حس بهتری داشته باشد. شایان ذکر است در زمان شروع این حرکات اصلاحی و ورزش های دیسک کمر امکان دارد درد کمر بیشتری احساس شود. این امر تا حدودی طبیعی است اما بهتر است از بیمار این موضوع را با دکتر معالج خود درمیان بگذارد.

در دید اول ممکن است انجام تمرینات و ورزش های دیسک کمر به نظر مشکل بیاید. اما تحقیقات نشان می دهند که هرچه توانایی انجام دادن این ورزشها افزایش پیدا کند، دردها و علامت های مربوط به بیرون زدگی دیسک کمر نیز سریعتر بهبود خواهد یافت.

تزریق روشی برای درمان دیسک کمر بدون جراحی

پزشک متخصص بر اساس معاینات انجام شده و عصب شناختی و نیز بررسی آزمایشهای و تصویرهای گرفته شده از بیمار نسبت به تشخیص محل فشار ریشه عصب مهره های کمری اقدام می نماید. فشار وارد شده به عصب در دیسک بیرون زده باعث ایجاد التهاب می شود پیرو  آن بروز کمردرد در بیمار می شود. تزریق انجام شده در راستای کاهش درد کمر و پا  صورت گرفته و علاوه بر آن اطلاعات تشخیص مهمی را در اختیار دکتر معالج قرار می دهد و بر اساس آن مشخص می شود که ریشه عصبی که به كمر درد دامن می زند کدام است.

طب سوزنی روشی برای درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی

امروزه درمان دیسک کمر با طب سوزنی به صورت جدی به عنوان یکی از درمان های جایگزین عمل جراحی تجویز می شود. این روش  با قرار دادن سوزن های ظریف و کوچک در نقاط مختلف بدن انجام می گیرد.

از فواید طب سوزنی ، ایجاد انرژی در بدن است که با بازگرداندن تعادل در عضلات همراه است. استفاده از روش های طب سوزنی همراه با تحریک الکتریکی هم معجزهای در درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی با علایم انتشاری و سیاتیک می باشد .

در صورتیکه نقاط کلیدی که در حد میلیمتر از نظر سایز هستند توسط متخصص و با حوصله پیدا شوند و تحت این درمان قرار گیرند به طوربسیار موثری علایم دیسک کمر به خصوص علایم انتشاری و دردهای سیاتیکی به طور موثری کنترل می شود.

در روش های  طب سوزنی، در ابتدای قرار گرفتن سوزنها در داخل بدن، سوزش بسیار ریزی ایجاد می شود و بعد از آن حرارت در آن منطقه افزایش یافته و بیمار با احساس آرامش مواجه می شود. این نوع درمان غیرجراحی باعث ایجاد تحریک اندورفین و کاهش درد و علائم مربوط به فتق دیسک می شود.

ماساژ برای دیسک کمر

ماساژ با کاهش تنش در عضلات اطراف ستون فقرات به تسکین درد دیسک برآمده کمک می کند. همچنین با کاهش کشش عضلانی، فشار بر روی دیسک کمر کاهش یافته و در نتیجه باعث فشرده سازی دیسک می‌شود. برخورداری منظم از ماساژ درمانی حتی ممکن است به جلوگیری از فتق دیسک کمر در آینده کمک کند. با استفاده از ماساژ برای دیسک کمر در مدت کوتاهی دردهای ناحیه دیسک کمر تسکین خواهد یافت.

پس از ماساژ با متخصص  حتما مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که شرایط موجود را با این ماساژ بدتر نمی‌کنید. در صورت کسب موافقت از سوی متخصص در مورد تایید ماساژ برای ماساژ لحظه‌ای درنگ نکنید.

احتمالا  بیمار تمایل دارد با ماساژ آرام و ملایمی نظیرِ ماساژ سوئدی شروع کند. در طول ماساژ به طور دائم با ماساژ دهنده ارتباط داشته باشید و اگر درمانگر با اجرای تکنیکی باعث درد شد، سریعا به او اطلاع دهید تا درمانگر تکنیک خود را برای جلوگیری از تشدید دیسک، نرم‌تر کند.

رژیم غذایی آبگوشت استخوان برای درمان دیسک کمر

رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن، اولین قدم برای ایجاد روند بهبود خود به خود مشکل بیرون زدگی دیسک یا برآمدگی دیسک است. برای انجام این کار، باید یک رژیم غذایی حاوی کلاژن را دنبال کنید که موجب بهبود روند ترمیم دیسک‌ها یا بافت‌های آسیب دیده می‌گردد. کلاژن در پروتئین‌های آبگوشت استخوان یا مایع آن یافت می‌شود.

رژیم غذایی حاوی کلاژن به معنای مصرف منظم آبگوشت استخوان است. آبگوشت استخوان را می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید. مصرف کردن  آبگوشت یخ زده بهتر است و به عنوان یک شرط برای بهبود دادن دیسک، مصرف دو وعده از آبگوشت استخوان در طول روز ضروری است.

توصیه مهم

به عنوان یکی از درمان‌های خانگی، شما می‌توانید جوجه، هویج، پیاز و سایر مواد را با آبگوشت استخوان ترکیب کنید و این به شما کمک می‌کند بدون هیچ مشکلی کلاژن را مصرف نمایید.

آبگوشت مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می‌کند و به تدریج سبب کاهش و از بین بردن درد در پشت، سفتی گردن و سایر مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک می‌شود

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک کمک می‌کند تا بدن قوی شود. این رژیم غذایی خطر بیرون زدگی دیسک و همچنین سایر اختلالات ستون فقرات و مفاصل را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی ضدالتهابی همچنین می‌تواند وزن شما را مدیریت کند و قادر به کاهش سایش و فرسایش ساختار نخاعی است. غذاهای ایجاد کننده‌ی التهاب که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید

عبارتند از :

**کلیه فست فود ها و غذاهایی که سرخ شده

**تلاش کنید حتی المقدور، تا حد امکان از مصرف گوشت گاو یا گوشت خوک در رژیم غذایی خود بپرهیزید. به جای این نوع گوشت‌ها می‌توانید از مواد غذایی حاوی پروتئین‌های سبک و در عین حال سالم مانند ماهی، بوقلمون یا مرغ بدون پوست، آجیل، حبوبات و لوبیا استفاده نمایید.

**کلیه میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر

**کلیه‌ی غذاهای فرآوری شده

سعی کنید تقریباً از مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی که روی بیرون زدگی دیسک تاثیر منفی دارد اجتناب کنید:

** نان سفید، آرد سفید، برنج سفید، پاستای سفید و همچنین شکر سفید.

**از مصرف محصولات لبنیاتی با درصد چربی بالا در رژیم غذایی اجتناب شود شیر، ماست و پنیر کم چرب یا بدون چربی جایگزین‌های مناسبی هستند.

**روغن‌های نسبتاً هیدروژنه

**هر نوع کافئین

نکته مهم

توصیه میشود سعی کنید گام‌های کوچک را به آرامی و مرحله به مرحله در جهت بهبود عادات غذایی خود با حذف مصرف مواد غذایی التهابی توصیه شده برای درمان بیرون زدگی دیسک بردارید. این روند ممکن است به افزایش شانس شما برای ایجاد یک رژیم غذایی مخصوص درمان بیرون زدگی دیسک و سلامت ستون فقرات کمک نماید.

گلوکوزامین سولفات مفید بر

**حتما تلاش  کنید تا حد امکان از مصرف کردن گوشت گاو یا گوشت خوک در رژیم غذایی خودتان بپرهیزید.

ای دیسک کمر

این ماده‌ی مغذی به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و برای ترمیم و نگهداری کلاژن که جزء اصلی دیسک‌ها می‌باشد، مهم است. بدن گلوکوزامین سولفات را برای ایجاد مواد شیمیایی که در ترمیم غضروف، رباط‌ها، تاندون‌ها و مایع سینوویال دخیل هستند، احتیاج دارد.مایع سینوویال مفاصل نخاع را دربر گرفته است و به طور طبیعی در بدن ایجاد می‌شود.