" /> درمان دیسک کمر خفیف |درمان دیسک خفیف کمر|  دکتر سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
روش درمان دیسک کمر
آگوست 3, 2019
ترمیم دیسک کمر
آگوست 5, 2019

درمان دیسک کمر خفیف

درمان دیسک کمر خفیف : کمر انسان دارای ۵ مهره کمر است که در پایین آنها نیز استخوان مثلثی‌ شکلی به نام استخوان خاجی قرار گرفته است. بنابراین در ناحیه کمر تعداد دیسک های بین مهره ای ۵عدد می باشد. وظیفه اصلی دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گیر بودن آن است.در ستون فقرات بدن انسان بين مهره های کمری استخوانی بالشتک ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها ديسک گفته مي‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود.

دیسک کمر خفیف چیست

مرحله‌ی اول دیسک کمر خفیف دژنرانسیون دیسک می‌باشد، در این مرحله با توجه به فرآیند پیری مواد شیمیایی دیسک تغییر می‌یابند و باعث ضعف دیواره‌ی دیسک می‌شوند، اما در این شرایط مواد داخلی دیسک بیرون نمی‌زنند.

هنگامی که دیسک کمی به مرحله‌ی بیرون زدگی پیشرفت می‌کند، در این حالت موقعیت یا شکل دیسک تغییر می‌کند و به همراه آن تغییرات جزئی در کانال نخاعی و یا اعصاب نخاعی نیز ایجاد می‌شود. به این مرحله بیرون زدگی دیسک یا برآمدگی دیسک نیز می گویند. برای  درمان دیسک کمر خفیف، روش‌های درمانی محافظه کارانه تر می‌توانند شامل تجویز داروهای ضد التهابی، درمان فیزیوتراپی و مراقبت‌های کایروپراکتیک باشند.

ارتباط  درد دیسک با درد  ناحیه ی پاها و علائم دیسک کمر در  قسمت پا چیست

در برخی مواقع   به دلیل فشاری ناگهانی که به ستون فقرات وارد می شود،  که دیسک هم  از جای خود خارج شده و باعث اعمال فشار شدید  بر ریشه های عصبی که از آن خارج شده  می شود.

فشار شدید دیسک با احساس دردکمر و سوزش در قسمت پاها ممکن است همراه باشد.  به علاوه ممکن است آن احساس درد دیسک کمر با احساس بی حسی و گزگز  شدن  در پاها و درد پا و ساق یا رانیز همراه باشد.تاکید می کنم گاهی مواقع فتق دیسک کمر  احساس دردی در کمر ایجاد نمی شو ولی دیسک باعث ایجاد درد پا و درد در ناحیه ساق پا و یا ران فرد خواهد کرد  . بنابراین  همین امر ممکن است باعث شود که دیسک عامل ایجاد درد پا و درد در ساق پا و باسن و ران  باشد ولی منشا اولیه درد ، در کمر باشد.

روش های درمان دیسک خفیف کمر

درمان دیسک کمر خفیف

۹۰%درمان غیر جراحی دیسک کمر، درمان های توانبخشی است. درمان هایی که برای این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

**اوزون درمانی یا ازن تراپی

**لیزردرمانی

**طب سوزنی

**فیزیوتراپی

**ورزش

**ماساژ

**تزریق اپیدورال

**تریگرپوینت تراپی

**کمربندهای طبی

**رفلکسولوژی

**  درمان دستی   و جا اندازی ستون فقرات

**RF یا رادیوفرکوانسی

مشکلات دیسک کمر چگونه و به چه علتی بروز می‌کنند

در سنین بزرگسالی دیسک بین مهره‌ها در فرایندی که به آن دیژنراسیون دیسک گفته می‌شود رو به زوال می‌رود و باعث باریک شدن فضای بین مهره‌ها شده و احتمال فتق دیسک افزایش می‌یابد. برخی از عواملی که باعث به وجود آمدن فتق دیسک می‌شوند عبارتند از :

**آسیب دیدگی کمر یا گردن
**کشیدگی
**بلند کردن اشیا به طرز غلط
**چاقی و اضافه وزن
**استعمال دخانیات

طب فشاری وطب سوزنی برای درمان دیسک کمر خفیف

هر دو ططب سوزنی و طب فشاری و  فنون باستانی نسبتا مشابهی هستند برای کاهش درد. در مورد اول (طب فشاری)، دستان و آرنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ در حالی که در روش دیگر (طب سوزنی) از یک سری سوزن برای درمان درد استفاده می‌شود. برای انجام این فنون به یک متخصص با تجربه نیاز دارید.

درمان‌های بدون جراحی برای دیسک کمر خفیف

** استفاده از داروها

ممکن است پزشک داروی دیسک کمر مسکن، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDها)، شل کننده‌های عضلات و استروئیدها را تجویز کند.

* داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی :

از جمله آسپرین، ناپروکسن (آلوِ، ناپروسین)، ایبوپروفن (مورتین، نوپرین، آدویل) و سلکوکسیب (سلبرکس)، که از آن‌ها برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده می‌شود.

* مسکن‌ها :

مثل استامینوفن (تایلنول)، که می‌توانند درد را تسکین بدهند اما تأثیرات ضدالتهابی NSIADها را ندارند. استفاده طولانی مدت از مسکن‌ها و NSIADها می‌تواند باعث بروز انواع زخم معده و همچنین مشکلات کبدی و کلیوی شود.

* شل کننده‌های عضلات :

مثل مکاریسوپرودول (سوما) ، توکاربامول (روباکسین)،  و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل)، که برای کنترل اسپاسم عضلات تجویز می‌شوند.

درمان دیسک خفیف  کمر با تزریق استروئید

درمان دیسک کمر خفیف

استروئیدها که برای کاهش تورم و التهاب عصب‌ها تجویز می‌شوند. این داروها به صورت خوراکی (تحت نام متیل پردنیزولون) در یک دوره ۵ روزه، با کاهش متوالی دوز، مصرف شوند. مزیت این داروها سرعت بالای تسکین درد آن‌ها است به طوری که در کمتر از ۲۴ ساعت درد را از بین می‌برند.

این تزریق در موارد شدید بودن درد ناشی از بیرون‌زدگی دیسک تجویز می‌شود . در این روش که با استفاده از فلوروسکوپی انجام می‌شود، داروی استروئید و یک داروی بی‌حسی به منظور کاهش التهاب و تورم عصب‌ها به فضای اپیدورال ستون مهره تزریق می‌شوند. درد حدود ۵۰% از بیماران پس از تزریق اپیدورال تکسین می‌یابد، هر چند که نتایج این تزریق موقتی هستند. ممکن است برای به دست آمدن بهترین نتیجه در کوتاه‌ترین زمان نیاز باشد که تزریق به فواصل دو هفته‌ای تکرار شود. اگر تزریق‌ها مفید باشند می‌توان آن‌ها را تا سه بار در سال انجام داد

تحریکات عصبی الکتریکی زیرپوستی برای درمان دیسک کمر خفیف

تحریکات عصبی الکتریکی زیر پوستی شکل بی‌نظیری از درمان خانگی برای دیسک کمر است. یک جریان الکتریکی با ولتاژ پایین در نواحی آسیب دیده استفاده می‌شود که به بدن کمک می‌کند مایعی به نام اندروفین ترشح کند و یک مسکن و ضد درد طبیعی

فیزیوتراپی روشی موثردردرمان دیسک کمر خفیف

درمان دیسک کمرخفیف

هدف از فیزیوتراپی برای درد دیسک کمر  آن است که بیمار بتواند در سریعترین زمان ممکن به طور کامل به فعالیت‌های خود برگشته و از بروز مجدد آسیب‌دیدگی نیز پیشگیری شود. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به بیمار وضعیت مناسب قرارگیری بدن و تکنیک‌های مناسب بلند کردن اجسام و راه‌رفتن را آموزش داده و همچنین به فرد کمک کند عضلات کمر، پاها و شکم شان را تقویت کنند. او همچنین بیمار را تشویق خواهد کرد که با انجام حرکات کششی انعطاف‌پذیری ستون فقرات و پاهایتان را افزایش دهید.ورزش و تمرینات تقویتی عناصر اصلی درمان هستند و باید به بخشی از برنامه مادام‌العمر آمادگی جسمانی‌تان تبدیل شوند.

وارونه درمانی چیست

وارونه درمانی یک راهی بی‌نظیر  است برای کم کردن فشار از روی ریشه‌های عصبی که با کمک جاذبه انجام میشود . این یک فن کشش ستون فقرات است که فضای بین مهره‌ای را افزایش می‌دهد. برای اجرا این نحوه از درمان باید یک میز وارونه خریداری کنید. یا می‌توانید از یک قاب نگهدارنده استفاده کنید.

نکته مهم : اگر ناراحتی قلبی، آب سیاه، فشار خون بالا دارید و اگر باردار هستید از میز وارونه استفاده نکنید.

تشک مناسب برای درمان دیسک کمر

بسیاری از  مشکلات مربوط به کمر به خاطر خوابیدن روی تشک‌های سفت یا قدیمی  ایجاد می‌شوند. برای رها شدن  از درد کمر، باید روی تشکی  یاید بخوابید که بتواند کل بدن بیمار  را پوشش دهد، به خصوص باسن، شانه‌ها و پایتان را. در صورتیکه روی یک تخت فنری می‌خوابید، برای استحکام باید یک تخته‌ ی محکم ،و سفت بین تشکهای تخت قرار دهید.

لیزر درمانی برای درمان دیسک خفیف کمر

لیزر درمانی یک روش درمانی مؤثر و ایمن برای درمان دیسک کمر و کمر درد در سنین مختلف است. لیزر درمانی یک روش درمانی بدون درد، غیر تهاجمی، غیر جراحی بوده که هیچ گونه عوارض جانبی هم ندارد.لیزر درمانی یک روش پزشکی است که از انرژی نور لیزر متمرکز شده برای درمان درد و تورم استفاده می‌شود.

توصیه های متخصص در مورد ملاحظات لازم در حین درمان دیسک کمر خفیف

**پله یکی  دیگر از تحریک کننده ترین مسایل برای شعله ور شدن و عود کمر درد است. تا حد امکان از پله دوری کنید.

** همیشه سعی کنید برای مدت شش تاهشت هفته ای از جارو کردن بپرهیزید این حالت به علت خم شدن های مکرر شدت  دیسک کمر را تحریک خواهد کرد

**مهمترین عامل تحریک دیسک کمر خم شدن و چرخش از کمر است که ما در طول روز زیاد آن را اجام میدهیم، از این حرکت اجتناب کنید و  همیشه تلاش کنید که شما  از زانو خم شوید تا دیسک کمر مشکل دار مجددا تحریک نشود

** طولانی یکجا نشستن به شدت دیسک کمر را تحریک می کند. برا ی بیمارانی که تحت درمان حداکثر مدت مجاز برای نشستن 2 0  تا 3 0 ، دقیقه و برای اشخاص  سالم 60 دقیقه ،  می باشد.

درمان دیسک کمر خفیف

از دیگر توصیه هایی که باید به آن توجه  کرد :

**در طول  دوره درمان دیسک کمر و 8 هفته ، بعد از آن سعی کنید تا حد امکان از  مسافرت های زمینی بپرهیزید.

** استفاده از دستشویی های  فرنگی به جای دستشویی ایرانی در پیشگیری و درمان درد  کمر یک اصل است.

**پیادهروی بیش از 15 0 متر برای بیماران ،  مبتلا به دیسک کمر ممنوع میبا شد. بهتدریج با پایش درمان و بعد از کاهش التهاب دیسک کمر پیادو روی درآب شروع میشود ، و بعد ان پیاده روی در خشکی شروع و بتدر ،یج در طی چندین  ماه افرایش می یابد.

** از نظر تاثیرات غذایی در درمان درد کمر سعی کنید خصوصا در شب ،از غذاهای سرد مانند:

ماست و خیار و… کمتر استفاده نکنید و بر عکس غذاهای گرم را ،  در وعدههای غذایی خود بگنجانید:

مانند خرما.

توجه داشته باشید که :

** لطفا برای شروع تمرینات  ورزشهای دیسک کمر و همچنین آب درمانی برای،  دیسک کمر از متحصصین حرفه ای  طب فیزیکی و توانبخشی راهنمایی بگیرید. توجه  داشته باشید  که به عنوان قانون کلی ورزش های تقویتی کمر،  در مرحله درد ممنوع هستند.

درمان دیسک کمر خفیف

**نشستن روی زمین برای درد  کمر خوب نیست و آن را تحریک میکند. بهتر است بر روی صندلی (نه مبل خیلی نرم ) بنشینید . زاویه پشت ی مبل و صندلی  و  همچنین جای نشیمنگاه آن نباید  بیشتر از 110 و کمتر از 95،  درجه ، نشود.

** در زمان خواب بهتر است ، نحوه خوابیدن شما یه  به پهلو و یا پشت بخوابید و خوابیدن بر روی دشک یا  تخت  نسبتا سفت بهتر از خوابیدن بر روی زمین است.

** تنها حالتی که فشار دیسک کمر پایین می آید خوابیدن است . نشستن راه رفتن و ایستادن فشار دیسک را بالا می برند، بنابراین هر گاه داخل منزل هستید و می توانید خصوصا در 4 هفته اول تحریک دیسک کمر سعی کنید در منزل دراز بکشید.