" /> درمان دیسک گردن بدون جراحی | درمان دیسک گردن | سپیده ترامشلوپور - متخصص کایروپراکتیک
درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی
سپتامبر 2, 2019
بهترین متخصص کایروپراکتیک در تهران
دسامبر 1, 2019

درمان دیسک گردن بدون جراحی

Cervical disc surgery without surgery

درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان دیسک گردن بدون جراحی :ماده غضروفی بین مهره های گردن را دیسک می نامند اگر دیسک های گردنی از بین مهره ها گردن بیرون زده شوند موجب التهاب شدید و آسیب به عصب های گردنی می شوند. زمانی که گردن حرکت می کند و یا در موقعیت های خاصی قرار میگیرد احساس درد را در بیمار ایجاد می کند.

درمان دیسک گردن بدون جراحی

تقریبا یکی از سخت ترین بیماری گردن دیسک گردن می باشد. ماده ای غضروفی که بین مهره های گردنی جلو می اید و موجب فشار روی اعصاب گردنی می شود و همچنین یک واکنش التهابی بسیار شدیدی را در محل ایجاد می شود.اغلب بی حسی یا درد یا  یا گزگز کردن ، مورمور به دست ها تیر می کشد . علی الخصوص  زمانی که این درد به دست چپ تیر میکشد بعضی افراد ان را با درد قلبی اشتباه می گیرند و به دنبال درمان ان می روند. دردها گاهی فقط در دستتان احساس می شود بدون انکه فرد دردی را در قسمت گردن خود به یاد اورد. درمان دیسک گردن بسیار سخت می باشد و اغلب همکاری زیاد بیمار ان را  می طلبد.

درمان دیسک گردن

روش‌های سنتی و نوین بسیاری برای درمان قطعی دیسک گردن بدون جراحی وجود دارد که طی چهار تا شش هفته، درد و دیگر علائم دیسک گردن را از بین می‌برد. بیشتر متخصصان این  رشته  ابتدا استراحت، داروهای مُسکن و ضد التهاب، درمان فیزیکی و سایر روش‌های درمانی را تجویز می‌کنند و در صورت اثربخش نبودن این موارد، به سراغ عمل جراحی می‌روند. اغلب این بیماران بدون انجام عمل جراحی بهبود می‌یابند. هدف  از روشهای درمانی اولیه، کاهش تحریک عصب‌ها، التیام درد و بهبود شرایط فیزیکی فرد  بیمار است.

درمان دیسک گردن بدون جراحی

به پیشنهاد پزشک متخصص به محض  ‌احساس درد در ناحیۀ گردن، یک استراحت یکی دو روزه می‌تواند اثربخش باشد. پس از این استراحت کوتاه مدت، بهتر است حرکت کنید تا مفاصل و عضلاتتان ضعیف نشوند. طی مدت استراحت‌، گردنتان را در حالت طبیعی قرار دهید تا فشاری به آن وارد نشود. حتماً چند حوله یا متکا زیر سرتان قرار دهید، تا به گردنتان فشاری وارد نشود.

علائم دیسک گردن

**احساس درد در گردن و انتشار آن به دست ها
**بی حسی و ضعف اندام های فوقانی
**گزگز کردن و سوزن سوزن شدن اندام ها
**ناتوانی در خم و راست کردن و چرخش گردن به طرفین
**كاهش قدرت دست ها

راه ها و روش های درمان

حرارت درمانی جهت کاهش اسپاسم دیسک گردن

حرارت درمانی در التیام درد و کاهش اسپاسم حاصل از دیسک گردن بسیار موثر است. یک بسته یخ یا یک حولۀ گرم و نمناک را روی آن قسمتی از گردن‌تان که درد می‌کند قرار دهید. هر دو روش اثر بخش است، اما شاید یکی از آن‌ها احساس بهتری به شما بدهد و به کاهش دردتان کمک بیشتری کند، از این‌رو، می‌توانید هر دو گزینه یا گزینۀ بهتر را انتخاب کنید. در روند حرارت درمانی، جسم گرم یا سرد را تنها 20 دقیقه روی گردن‌تان قرار دهید، سپس آن را بردارید، حداقل 40 دقیقه به گردن‌تان استراحت دهید، دوباره آن را در محل مورد نظر قرار دهید.

جا اندازی یا مانیپولاسیون

به دلیل اینکه برطرف شدن وضعیت مشکل دار مهره علی الخصوص در بیمارانی که دارای فتق دیسک کمر یا دیسک گردن معمولا با یک صدای پاپ مانند  همراه می باشد بسیاری به آن جا انداختن یا جا اندازی دیسک کمر یا جا اندازی کردن دیسک گردن می گویند . اما در واقع جا اندازی به آن مفهومی که در ذهن ماست صورت نمی گیرد و وضعیت مهره مختصرا از یک وضعیت فیکس به یک وضعیت متحرک و مانند بقیه مهره ها باز می گردد و به این طریق دیسک کمر و دیسک گردن در یک شرایط و وضعیت بهتری قرار می گیرند که باعث تاثیر بهتر سایر درمان ها میشود.

نکته مهم این است که  آیا به اصطلاح این جا اندازی دیسک کمر و دیسک گردن موجب صدمه به خود دیسک هم می شود یا نه ؟

معمولا اگر این تکنیک ها که با هدف تصحیح راستای مهره و متحرک سازی انجام می شود اگر توسط پزشک متخصص ماهر  انجام شود کاملا کمک کننده است و نمی تواند به صورت مستقیم صدمه جدی ایجاد کند هر چند معمولا بیماران در حدیک تا دو روز ممکن است در منطقه ای که  حرکت داده شده درد داشته باشند.

جا انداختن دیسک  یا اصطلاح علمی آن مانیپولاسیون ستون فقرات اگر در جای مناسب و درجای مناسب خود به کار برده شود بسیار موثر و کمک کننده است اما نباید به عنوان تنهاراه درمان دیسک کمر و همچنین دیسک گردن و یا معجزه ای منحصربفرد در درمان دیسک کمر و دیسک گردن به ان نگریست.

فیزیوتراپی و کار درمانی

درمان دیسک گردن بدون جراحی

کاردرمانی و فیزیوتراپی   از روش های درمان بدون جراحی کردن دیسک گردن نقش مهمی را در بهبود بیمار ایفاء می‌کند. پزشک یا پزشک متخصص پس از کاهش یافتن درد حاد، برنامه توانبخشی را جلوگیری از بروز مجدد علائم دیسک گردن در نظر گرفته می شود .

برنامه جهت درمان درد گردن با فیزیوتراپی، اغلب شامل استفاده از کمپرس گرم و همچنین کمپرس سرد و برق درمانی را برای تسکین درد، کاهش تورم، افزایش قدرت و تحریک فرایند التیام می باشد. حرکت‌های اصلاحی و ورزش گردن، درمان با دست، آموزش عملکرد و استفاده از ابزار کمکی و تجهیزات انطباق‌ پذیر به منظور افزایش قدرت، دامنه حرکت، استقامت، التیام زخم و استقلال عملکرد از روش‌های متداول محسوب می‌شوند. البته ورزش یکی از راه‌های پیشگیری از گردن درد هم هست.

اثرات و مکانیسم لیزر درمانی در گردن درد

لیزر خصوصا لیزر های درارای توان بالا اگر به صورت صحیح و در منطقه درارای مشکل مانند محل هرنی دیسک گردن و یا دیسک کمر به کار برده شوند تاثیرات بسیار مثبتی دارند و بتعث می شوند بسیاری از التهابات در ناحیه درارای ضایعه را بکاهند.

همچنین لیزر در گردن درد و اصولا صدمات عضلانی -اسکلتی با بالا بردن ماده تغذیه ای داخل سلولها می تواند باعث ترمیم سلول صدمه درد شده و به فرایند بازسازی کردن بدن در ترمیم کمک کند.

لیزر همچنین قدرت انعطاف پذیری بافت های عضلانی -اسکلتی را بالا میبرد و بتعث کاهش اسپاسم در عضله های سر و گردن می شود و از این طریق به درمان درد کمک می کند.

لیزر همچنین تاثیرات بسیار مثبتی بر روی عصب هایی که صدمه دیده اند که بر  اثر فتق دیسک گردن یا عصب های تحریک شده در اثر ارتروز گردن دارد. به گونه ای که لیزر می تواند تحریک عصب را کاهش داده  و ترمیم انرا به شدت تسریع کند.

لیزر نه تنها در درمان درد گردن باید در نقاط مناسب بدن استفاده  بشود بلکه باید دوز آن هم مناسب و کارامد باشد.اگر لیزر درست استفاده نشود هیچ تاثیری جز هدر رفتن هزینه و زمان برای بیمار ندارد.

البته تاکید میکنیم لیزر بسیار موثر می باشد ولی به عنوان تنها درمان برای بیمار نباید به کار رود و باید توجه داشت که ورزش و رعایت ارگونومی دو رکن اساسی درمان درد گردن با هر علتی می تواند باشد.

بریس برای درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان دیسک گردن بدون جراحی

استفاده از گردنبند طبی یا بریس در برخی موارد، امکان استراحت بیشتر مهره‌های گردنی را فراهم می‌کند.

تراکشن (کشش) گردن

کشش سر فشار روی ریشه عصب را کاهش می‌دهد. البته این روش به رغم ساده بودنش برای رفع گردن درد در تمام بیماران مناسب نیست؛ اما اگر پزشک متخصص انجام آن را مجاز بداند، بیمار می‌تواند وسیله کشش را تهیه کند و با استفاده از آن در منزل علائم دیسک گردن ناشی از فتق دیسک گردن را آرام کند.