" /> 02122643758 | درمان دیسک گردن | راههای درمان دیسک گردن
درمان دیسک کمر بدون جراحی
آگوست 25, 2019

درمان دیسک گردن

درمان دیسک گردن :چندین روش مختلف جراحی وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند که انتخاب از بین آن روش ها بر اساس شدت بیماری متغیر ‏است. بی ثباتی ستون فقرات در درصد کمی از بیماران ممکن است نیازمند انجام عمل فیوژن  ستون فقرات باشد، این تصمیم عموماً ‏قبل از عمل اتخاذ می شود. فیوژن ستون فقرات نوعی جراحی است که اتصال محکمی بین دو یا چند مهره ایجاد می کند. ابزارهای مختلفی مانند پیچ و یا صفحه ممکن است به منظور افزایش هم جوشی و تقویت مناطق بی ثبات ستون فقرات گردنی مورد استفاده قرار گیرند. این ‏روش ممکن است به تقویت و تثبیت ستون فقرات کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش درد شدید و مزمن گردن شود.

درمان دیسک گردن

بیماری دیسک گردن چیست

ممکن است به دلیل مشکلات موجود در گردن، شانه ها، بازوها و یا دست به یک جراح متخصص مراجعه کنید. ممکن است در کل یا ‏قسمتی از این مناطق احساس درد، بی حسی ، سوزن سوزن شدن و یا ضعف را تجربه کنید.
درد گردن ممکن است به دلیل انحطاط دیسک، تنگی کانال نخاعی ، ورم مفاصل ، و در موارد نادر سرطان یا مننژیت ایجاد شود. به ‏منظور رفع مشکلات جدی گردن، باید با یک پزشک مراقبت های اولیه و اغلب یک متخصص، مانند جراح مغز و اعصاب، مشورت کرد تا به ‏تشخیص دقیقی دست یافته و روش های درمانی تجویز شوند.

راههای درمان دیسک گردن

درمان دیسک گردن با جراحی دیسککتومی قدامی :

این روش متداول ترین تکنیک برای رفع درد ناشی از فشرده شدن عصب توسط فتق دیسک به شمار می رود. جراح با ایجاد یک برش در قسمت قدامی گردن نزدیک به نای به ستون فقرات دسترسی پیدا می کند.از طریق این برش اجزای دیسک و زوائد استخوانی که ممکن است در ایجاد درد نقش داشته باشند خارج می شوند. سپس فضای خالی شده بین دو مهره به وسیله ی استخوان از بدن فرد که از استخوان ران برداشته می شود یا استخوان اهدایی یا مواد دیگر پُر شده و دو مهره به هم جوش داده می شوند.

درمان دیسک گردن به روش لامینکتومی :

این روش برای برداشتن فشار از روی اعصاب انجام می شود. لامینا دو صفحه ی استخوانی است که در دیواره های خلفی مهره قرار گرفته اندو نخاع را پوشانده و از ان محافظت می کند. برداشتن لامینا فشار را از روی نخاع واعصاب بر می دارد. در مواردی هم پزشکان با ایجاد سوراخی در مهره بقایای دیسک و زوائد استخوانی را خارج می کند.
لامینوپلاستی: این جراحی برای درمان تنگی کانال انجام می شود. ابتدا جراح در ناحیه ی خلفی گردن یک برش ایجاد کرده سپس از طریق بازسازی لامینا فضای بیشتری برای نخاع فراهم می سازد.

فیوژن گردن  روشی برای درمان دیسک گردن :

در این روش دو مهره ی گردن که به سبب اسیب دیدن دیسک بین آنها به یکدیگر ساییده می شوند به یکدیگر جوش داده می شوند.گرافت استخوانی یا ایمپلنت فلزی برای جوش دادن دو مهره که به تدریج بافت محکمی را تشکیل می دهند به کار می رود.

پس از انجام این جراحی ها ممکن است بیمار تا یک هفته در بیمارستان بستری شود. همچنین، لازمست که بیمار بریس گردن یا وسایل دیگری را که گردن را بی حرکت نگه می دارند بپوشد. دوران نقاهت 5 هفته طول می کشد. بیمار باید تا چند ماه بعد از عمل از بلند کردن اجسام سنگین و انجام کارهای سخت خودداری کرده ومراقبت های توصیه شده را به عمل آورد .

درمان دیسک گردن با جراحی میکروسکوپیک

برخلاف انواع دیگر جراحی های کم تهاجمی، میکرودیسککتومی از پشت گردن انجام می شود. در ابتدا جراح شکاف کوچکی روی خط میانی پشت گردن ایجاد می کند و برای دسترسی به مهره ها، ماهیچه ها را در زیر پوست کنار می زند. قبل از برداشتن دیسک، اشعه ایکس برای تعیین محل دقیق جراحی تابانده می شود. قسمتی از مفاصل بین مهره پشت برداشته می شود و عصب شناسایی می شود. جراح با استفاده از میکروسکوپ، دیسک زیر عصب را شناسایی می کند، عصب را حرکت داده و فتق دیسک نمایان می شود. جراح فتق دیسک را بر می دارد و دوباره عصب را در جای خود قرار می دهد و به این ترتیب فشار بر روی عصب کاهش می یابد. در نهایت ماهیچه ها به جای اصلی برگردانده می شوند و شکاف بسته می شود

عوارض جانبی و خطرات ناشی از آن

از آن جا که عمل جراحی گردن در اطراف نای و نخاع انجام می شود ، تا حدودی خطر بروز عوارض جانبی جدی وجود دارد . عوارض جانبی شامل موارد زیر است :

**آسیب دیدن یکی از شریان ها و ورید های بزرگی که از مسیر گردن به مغز می رود .
**آسیب دیدن اعصاب یا نخاع
**عفونت گرافت استخوانی یا نواحی اطراف ستون فقرات
**جا به جا شدن گرافت استخوانی قبل از جوش خوردن آن
**جوش نخوردن دو مهره به یکدیگر
**برخی از عوارض یاد شده قابل درمان است و با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود اما بقیه نیاز به انجام جراحی مجدد دارند . انجام جراحی گردن به ندرت صورت می گیرد اما اگر به شما توصیه شده بهترست که اطلاعات کافی در این باره به دست آورید تا نتیجه بهتری حاصل شود

مراقبت بعد از جراحی دیسک گردن

**متخصص دستور العمل خاص بعد از جراحی را به بیمار  خواهد داد و معمولا داروی مسکن نیز تجویز خواهد نمود.

**پزشک معالج شما  در تعیین زمانی که می ‏توانید فعالیت های عادی زندگی خود مانند بازگشت به کار، رانندگی و ورزش را از سر بگیرید به شما کمک خواهد کرد.

**برخی بیماران ممکن ‏است از توانبخشی نظارتی و فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی بهره مند شوند.

**هنگام بازگشت تدریجی به فعالیت های عادی زندگی، انتظار رنج و ‏احساس درد وجود دارد، اما درد یک سیگنال هشدار دهنده محسوب می شود و به این معناست که باید سرعت فعالیت خود را کاهش دهید.‏

در صورت رخداد موارد زیر، باید با یک جراح متخصص برای درد گردن مشورت کنید:

‏** درد گردن بعد از جراحت یا ضربه به سر رخ دهد
‏** تب و یا سردرد همراه با درد گردن وجود داشته باشد
** خشکی گردن مانع از این شود که شما چانه خود را به قفسه سینه بچسبانید
‏** درد در طول یک بازو
‏** در دست ها یا بازوها حس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف وجود داشته باشد
** علائم درد گردن همراه با ضعف پا و یا از دست دادن هماهنگی در دست ها و پاها باشد.
**درد گردن و یا شانه پس از چهار هفته یا کمتر بهبود نیابد و ضعف گسترده تر شود

درمان دیسک گردن با گردنبند طبی

این گردنبند ها حرکات گردن را قدری محدود می کنند و به عضلات گردن اجازه می دهند مدتی استراحت کنند و این موجب می شود فشار به ریشه های عصبی کمتر شود.نکته مهم این است که این گردنبند ها نباید به مدت طولانی بسته شوند چون موجب ضعیف شدن عضلات گردن و بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک گردن

در این روش ماده ای خاص با روشی مشابه به داخل دیسک تزریق می گردد. این ماده با ژلاتین ترکیب شده و آن را تقریبا از حالت جامد در می آورد. در نتیجه امکان خروج دیسک و عود فتقبه حداقل می رسد. انجام گسترده این روش نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

در پایان باید اشاره کرد که تشخیص این که کدام یک از این روش ها برای بیمار مناسب تر است، باید توسط پزشک جراح اعصاب، ارتوپد یا متخصص درد انجام گردد. با انجام این روش ها، تصحیح قرارگیری وضعیت کمر و گردن و انجام فیزیوتراپی و تمرینات مناسب ورزشی می توان بسیاری از موارد حاد و مزمن دیسک کمر و گردن را درمان کرد و از انجام عمل جراحی باز تا حد امکان اجتناب ورزید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی روشی غیرتهاجمی برای درمان دیسک گردن  می‌تواند با انجام دادن نرمش‌های طبی مخصوص برای افزایش قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن به رفع علائم دیسک گردن کمک کند. گاهی اوقات از کشش سر و گردن هم برای کاهش علائم استفاده می‌شود.

درمان دیسک با لیزر

در این روش  ،در شرایطی مشابه درمان سرپایی و با بی حسی موضعی، جراح از دستگاه فلوروسکوپی استفاده کرده، از طریق یک سوزن بلند پرتو ظریفی از لیزر را به داخل بخش ژلاتینی دیسک هدایت می نماید. این امر باعث ایجاد یک حرارت کنترل شده در دیسک می شود که باعث تبخیر مایعات داخل دیسک تا حد مورد نیاز می گردد.

تبخیر مایعات،ایجاد خلا در دیسک کرده، باعث جمع شدن و به داخل کشیده شدندیسک و برداشته شدن فشار از روی نخاع می شود. به علاوه اثر حرارتی ممکن است باعث ترمیم و دوخته شدن لایه خارجی دیسک گردد. این عمل نیز در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و کاهش علائم به سرعت اتفاق می افتد. بیشتر افراد در کمتر از چند روز به سرکار خود باز می گردند.

درمان دیسک گردن با دارو

متخصص درمان دیسک گردن از داروهای ضد التهابی مثل پروفن، داروهای شل کننده عضلات و گاهی اوقات از تزریق مستقیم کورتیکوستروئید در اطراف ریشه های عصبی برای کاهش مشکلات مبتلایان به دیسک گردن استفاده می کند.

چند نکته جهت پیشگیری از دیسک گردن

**همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

**هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است.بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

** از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.

** اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آنبر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید. شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید،چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.