" /> درمان کمر درد | درمان کمر درد شدید | دکتر سپیده ترامشلوپور متخصص کایروپراکتیک
آیا دیسک کمر خوب میشود
جولای 14, 2019

درمان کمر درد

درمان کمر درد : کمردرد یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به پزشک در دنیاست،هرچند بسیاری از انسانهای کره زمین از کمر درد رنج میبرند اما بیشتر افراد از شیوه‌ی درمان این درد آگاهی ندارند.

درمان کمر درد

بسیاری فقط با خوردن دارو و امید برای از بین رفتن درد با این مسئله روبه‌رو می‌شوند. اما، همیشه این کار جواب نمیدهد و ادامه دادن به آن می‌تواند بسیار خسته‌کننده و ملال آور باشد برای بیمار .طبق تحقیقات به عمل آمده بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک متخصص، کمر درد است.اغلب کمردرد به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می شود.

کمردرد عصبی چیست

در این حالت اغلب عصبی شدن و ناراحت شدن بیمار موجب اسپاسم عضلانی و ازجمله اسپاسم کمر می‌شود و به همین دلیل پاتولوژی موجود در کمر را تشدید می‌کند.پس بنابراین همه کمر ،دردها با عصبی شدن تشدید میشود و لزوما کمردردی که با عصبی شدت تشدید میشوددرد کمر عصبی نیست .

کمردرد سیاتیکی چیست

شایع ترین نوع کمردرد است. کمردردهایی که فرد را برای چند روز از کار و زندگی می اندازد و می بندد به تخت و نفس آدم را بند می آورد. معمولا از این جنس هستند .

دردهای سیاتیکی از یک جا در کمر یا لگن شروع میشوند و معمولا تا پا تیر میکشند. اغلب موجب درد و خواب رفتگی ، گزگز یا در ساق ها  و ران پا میشوند و با عطسه و سرفه و خنده بیشتر می شوند.

علل درد سیاتیکی چیست

سیاتیک طولانیترین عصب بدن است و اگر هرجایی به آن فشار بیاید، درگیر درد سیاتیکی می شویم. فتق  در دیسک یا هر تغییر دیگری در دیسک ، تنگی کانال ، ضعف عضلات دربر گیرنده رگ های عصبی سیاتیک، گرفتگی عضلات، عفونت و تومورهای کانال نخاعی همگی میتوانند موجب درد سیایتک شوند.

مهمترین عامل کمردرد سیاتیکی در جوان ها ضعف عضلات است که موجب میشود فشار بیشتر روی عصب وارد شود.

از دیگر علل درد

مشکلات مربوط به دیسک و مهره ها ممکن است به خاطر فرسودگی دیسک رخ داده باشد یا در اثر یک ضربه شدید یا تصادف و یا تکان خوردن مهره ها از جای اصلی شان شروع شده باشد.

در قسمت نشینتگاه که عصب سیاتیک از لای عضله ای بهنام  پیریفورمیس ، عبور میکند ، ضعیف و کوتاه شدن این عضله هم موجب درد سیاتیک میشود . که از ناحیه ی باسن به پایین را درگیر می کند. دراین ،حالت  وقتی بخواهیم ران ها را از بدن دور کنیم ، لگن درد می گیرد. اختلال عصبی و گزگز در پا هایتان رخ نمی دهد.

راه درمان کمر درد سیاتیکی

اغلب دردهای سیاتیکی با اندکی استراحت، مسکن، و رعایت سبک زندگی درست درمان می شوند و نیاز به جراحی پیش نمی آبد. استراحت و استفاده از کمپرس سرد به مدت 48 ساعت و بعد از آن ورزش ملایم بدون فشار و گرم نگه داشتن می تواند به درمان کمک کند.

ورزش برای درد سیاتیکی چگونه است

در  تمرینات ورزش نباید هیچ حرکت پیچشی یا کششی یا پرتابی صورت بگیرد و، نرمشها باید بسیار ملایم  و ارام باشند.  پیاده روی و شنا  بهترین ورزش ها برای کمردرد هستند. داروهای ضدرد ساده فقط به مدت 48 ساعت می توانند استفاده شوند. رعایت اصول درست نشستن، خوابیدن و  درست ایستادن،  بیشتر از هرچیزی کمک می کند.

تاثیر تغییرات هورمونی در کمر درد شدید

جالب است بدانید دلایل کمر درد هرچه باشد در خانم‌ها در دوران عادت ماهانه تشدید می‌شود و بسیاری ممکن است علت کمردرد در زنان را پریود بودن بدانند درحالی‌که این عامل تنها تشدیدکننده است.

انواع درمان کمردرد ها

باید در ابتدا علت کمر درد باید مشخص شود. معمولا کمردردهایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشند، باید توسط پزشک  متخصص بررسی شوند و درمان خاص آن تجویز شود.

درمان دارویی

درمان‌ها معمولا  به صورت دارویی، جراحی باز یا بسته هستند. درصد بسیاری کمی کمتر از ۱۰درصد از کمر دردها نیاز به عمل جراحی باز دارند. بخش عمده کمردردها با درمان‌های اولیه غیرتهاجمی وکم‌تهاجمی روش‌های بسته درمان می‌شوند.

دردهای عضلانی با مصرف مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی درمان می‌شوند. اما باید توجه داشت انتخاب نوع دارو بسیار مهم است چرا که نباید برای بیمار تداخلات دارویی رخ دهد. نکته مهم در درمان کمر درد این است که نباید سر خود شروع به مصرف این مسکن‌ها کند.

درمان به روش فیزیوتراپی

درمان بعدی دردهای عضلانی، روش فیزیوتراپی اعم از روش‌های فیزیکی، کایروپراکتیک ، گرم نگهداشتن عضله، تحریکات الکتریکی و یا استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند لیزر کم‌توان یا پرتوان است.

درمان کمر درد بدون جراحی

1-شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی برای درمان اختلال‌های مزمن تاندون‌هاو عضله‌ها، تسکین درد گردن و کمر و نقاط ماشه‌ای به کار برده می‌شود.شاک ویو تراپی کارآمد و سریع‌ بوده و نتایج آن در دراز مدت چشمگیر است.التیام یافتن آسیب ها چند روز زمان می‌برد و بسیاری از بیماران پیش از پایان یافتن هفته دوم متوجه بهبودی قابل ملاحظه می‌شوند

2-مانیپولاسیون ستون فقرات

درمان های دستی،  كه  نسبتاً زيادي هم از گسترش آن نمی‌گذرد يكي از راه‌های درمان کمر دردهای  بدون جراحی بسيار مؤثر در عمده علت‌های کمردرد خصوصاً در  سندرم F a ce t  می‌باشد.

زیرا با تنظيم و تطبيق ستون فقرات،  بسياري از مشکلات ستون فقرات برطرف شده و بیمار به‌صورت  ، دراماتيك احساس  بهبودي نسبی  خواهد كرد. با توجه به موارد ممنوعيت و موارد مناسب براي انجام اين تکنیک‌ها لزوماً بايد توسط پزشكان متخصص کمر درد و کارشناسان کایروپراکتیک  صورت بگيرد.

3-فیزیوتراپی کمر

از فیزیوتراپی جهت بهبود درد و حفظ با بازگرداندن قدرت عضلات و حرکات مفاصل بین ستون مهره‌ها استفاده می‌شود .

در فیزیوتراپی درمان هایی مانند ماساژ، کشش و اولتراسوند استفاده می‌شود علاوه بر آنها تمرین‌های درمانی جهت افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت، تعادل، هماهنگی هماهنگی عضلات برای بیمار تجویز می‌شوند.

علاوه بر آنها توصیه‌هایی برای اصلاح وضعیت اندام ها و آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکات اندام‌ها و از خوابیدن نشستن و ایستادن به بیمار داده می‌شود .

درمان کمر درد

برنامه فیزیوتراپی به منظور درمان غیر جراحی دیسک کمر احتمالا یک یا تمامی درمانهای زیر را در بر می گیرد:

درمان غیر فعال

در این مرحله بیمار در درمان بدون مشارکت یا با مشارکت اندک است. در این مرحله کارشناس فیزیوتراپی و  متخصصین کایروپراکتیک اقدام به ماساژ درمانی دیسک کمر، کشش و اولتراسوند برای بیمار در جهت درمان دیسک فرد می نماید.

درمان فعال

در این مرحله از بیمار خواسته می شود که تمرینات درمانی خاصی جهت افزایش انعطاف، قدرت، هماهنگی و تعادل را انجام دهد تا بتواند در درمان بدون جراحی خود موثر واقع شود.

زیست مکانیک

در این مرحله به بیمار اصلاح وضعیت اندامی و نیز آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکت دادن بدن انجام می شود تا او بتواند در درمان دیسک خود کمک کننده باشد.

4-طب سوزني و تحريك الكتريكي با طب سوزنی برای درمان کمر درد شدید

يك روش بسيار مؤثر و بی‌خطر در كنترل در درمان كمردرد شدید خصوصاً درد پایین کمر و اندام‌های تحتانی و خصوصاً دردهاي با منشأ سياتيك می‌باشد. اين تکنیک توسط سازمان غذا و دارو آمريكا (F.D .A )در اين نوع دردها مورد تأیید ، قرارگرفته، است. این تکنیک  خصوصاً در کمردرد سیاتیک بسیار مؤثر خواهد بود

در زنان حامله طب سوزنی چگونه است

همچنین در خانمهای باردار مبتلا به کمردرد نیز می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. تحقیقات نشان داده که طب سوزنی علاوه بر کاهش دردهای کمر در بارداری می‌تواند به کاهش ورم و پادرد در دوران حاملگی نیز کمک کند.

در مادران باردار بین 5 تا 7 جلسه درمان طب سوزنی می‌تواند تأثیرگذار باشد. امااکثر  از بیماران حتی بعد از اولین جلسه نیز کاهش درد و حس بهبود نسبی می‌کنند. با اینوجود لازم است که بیمار دوره درمانی را کامل کنید تا درد دوباره عود نکند.

ورزشهای اکتسانسیونی مکنزی، در درمان غیرجراحی درد کمر

این ورزش دیسک کمر برای بازگرداندن هسته هزینه شده دیسک کمر به محل خود بکار می روند. فیزیوتراپیست ها و متخصصین کایروپراکتیک  معتقدند که در صورت تاثیر مناسب ورزش های اکستانسیونی، درد سنتزالیزه شده و از آن پس می توان ورزش های ویلیامز را برای از بی ن  بردن،  این درد سنتزالیزه در  قسمت پایین کمر مورد استفاده قرار داد.

ورزشهای ویلیامز بیشتر برای بهبود درد  کمر که با راه رفتن ، یا  ایستادن  و …تشدید میشوند موثرند. اما ورزشهای مکنزی به دردهای دیسک کمر اثر میکنندکه با پا تیر می کشند، و با نشستن بدتر میشوند.

5 نشانه از کمر درد خطرناک

اگر درد شما به تازگی شروع شده نیازی به مراجعه به متخصص یا حتی مصرف قرص ندارید. برخی روش های درمانی ساده و غیرتهاجمی مانند ماساژ، ورزش و یوگا معمولا به رفع درد کمک می کند.گاهی کمر درد نشانه این است که  مشکلی در بدن  فرد  به وجود آمده است و باید بلافاصله به پزشک متخصص  مراجعه کند.

درمان کمر درد

ازجمله علائمی که نشان می دهند کمر درد شما خطرناک است عبارتند از :

1- کمر درد که با از دست دادن کنترل روده و مثانه همراه است

این مشکل ممکن است نشانه سندروم دم اسب ، یک اختلال نادر، باشد. این سندروم از هر 33 هزار نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در سندروم دم اسب ریشه های عصبی در ستون فقرات فشرده شده و احساسات و حرکات قطع می شوند. اگر برای درمان این بیماری جراحی انجام نشود، ممکن است منجر به فلج کامل شود، کنترل مثانه و روده به طور کامل از دست می رود و اختلال در عملکرد جنسی بروز می کند.

2-کمر درد که در شب رخ می دهد

بسیاری از مبتلایان به کمر درد می توانند با تغییر وضعیت خواب خود و انتخاب یک وضعیت مناسب کمر درد خود را بهبود بخشند. اما اگر یافتن یک وضعیت مناسب برای کاهش درد سخت است یا درد تا زمان دراز کشیدن در تخت شروع نشود، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.باید بدانید که  این درد ممکن است نشانه تومور نخاعی باشد. علت دیگر این نوع درد عفونت استخوان ستون فقرات است. به هرحال در صورت بروز این نوع درد زودتر به پزشک متخصص  مراجعه کنید.

3-کمر درد که مشخص کردن محل درد سخت است

درمان کمر درد

کمر درد در قسمت بالا یا پایین کمر که به مفصل یا عضله خاصی مربوط نمی شود، ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد، به ویژه اگر درد در قسمت قفسه سینه شروع شده و پخش شود.

کمر درد شدیدی که به طور ناگهانی بروز می کند، نیاز به معاینات پزشکی حرفه ای  دارد. اگر علاوه بر کمر درد دچار درد در ناحیه فک هستید، حالت تهوع دارید، دچار خستگی شدید هستید یا احساس تنگی نفس می کنید، لازم است  سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

4-کمر درد با سفتی شدید صبحگاهی همراه است

اینکه صبح ها کمی دچار درد و سفتی در عضلات کمر خود باشید، طبیعی است؛ اما اگر این درد و سفتی بیشتر از 30 دقیقه طول کشید و در زمان حرکت بدتر شد ممکن است دچار نوعی آرتریت التهابی به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان یا رماتیسم ستون فقرات  باشید که حدود 1.4 جمعیت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان :

اگر این شرایط درمان نشود، ممکن است مهره های کمرتان با یکدیگر درگیر شوند و حرکت کردن برای شما سخت می شود. به علاوه اسپوندیلیت آنکیلوزان خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش می دهد بنابراین به هیچ عنوان این کمر درد را نادیده نگیرید.درمان این کمر درد معمولا شامل مصرف داروهای بدون نسخه و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی  و همچنین داروهای بیولوژیک می شود

5- کمر درد که با خطر شکستگی همراه است

اگر اخیرا دچار تصادف شده اید، داروهای استروئید خوراکی مصرف می کنید که باعث ضعیف شدن استخوان ها می شوند و  یا مبتلا به پوکی استخوان هستید، هر نوع کمر دردی را باید جدی گرفته و به پزشک  متخصص مراجعه کنید.

درمان

در این شرایط ممکن است دچار شکستگی ستون فقرات باشید که منجر به کوتاه شدن قد، خراب شدن وضعیت بدن و حتی بروز مشکلات تنفسی و گوارشی می شود. شاید به آتل برای کمر، داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی نیاز داشته باشید.