" /> دیسک کمر درمان | رااههای درمان دیسک کمر خفیف | دکتر سپیده ترامشلوپور - کایروپراکتیک
درمان بدون جراحی دیسک کمر
دسامبر 18, 2019
تنگی کانال نخاعی
دسامبر 31, 2019

دیسک کمر درمان

دیسک کمر درمان :کمردرد به‌عنوان دومین درد شایع در انسان بعد از سردرد است که علل بسیار متنوعی دارد و باید بدانید که هر برجستگی دیسکی عامل اصلی کمردرد نبوده  به همین دلیل نا اگاهی بیماران اغلب برای دیسک کمر درمان آن به دنبال روشهای غلطی مانند بادکش کردن-زالو انداختن-جا انداختن دیسک و… هستند که این کار اشتباه است  چون غیر از اتلاف وقت و پول هیچ تاثیری ندارد پس بهتر است  به دنبال حرفهای عامیانه وخرافاتی نروید چون فقط تشخیص را به عقب می اندازد

علت شیوع کمردرد در جوامع امروزی چیست

گرچه این عارضه ممکن است درهرسنی اتفاق بیفتد، اما بیشتردر افراد بالای 45 سال دیده می‌شود. بسیاری از اوقات یک حرکت اشتباه و ناگهانی باعث التهاب کمر شده و درد آن زندگی ما را مختل می‌کند. اسپاسم در عضلات،تنگی کانال ستون مهره کمری ، دیسک کمرو…ازجمله بیماری‌هاي شايع در ناحيه كمر است.

شيوع كمردرد به اين علت می باشد كه افراد به دنبال اين نيستند كه ورزش رو در برنامه های خودشون جا بدهند ، براي حفظ عضلات اطراف ستون فقرات، (عضلاتي هستند كه باعث تحرك ستون فقرات در جهات مختلف جلو، عقب، طرفين و… مي‌شوند)، اين عضلات را بايد تقويت كرد. ورزشهايي که معمولاً اين عضلات را تقويت مي‌كند، شنا، راهپيمايي در سطح صاف و دوچرخه ثابت هستند. این ورزش‌ها كمك مي‌كنند عضلات بازسازي شده و قوي ‌بمانند. در نتيجه تحرك زياد، بار و فشاري كه روي كمر مي‌آيد، دردي ايجاد نمي‌كند.

تشخیص کمر درد

دیسک کمر درمان

در گام اول تشخیص کمر درد، باید جراح ستون فقرات بیمار را معاینه کند و بیشترین توجه متخصص به کمر درد باید به فتق دیسک کمر باشد. در صورت نیاز باید نوار عصب و عضله که التهاب عصب سیاتیک و نیز MRI که بیرون زدگی دیسک را نشان می دهد از بیمار به عمل آید.

درد دیسک کمر با سرفه و عطسه به علت فشار روی نخاع افزایش می یابد . بیرون زدگی دیسک و افزايش فشار مايع نخاعي و پیشرفت درد به سمت یک پا و در برخی موارد به سمت هر دو پا، درد سیاتیک و مور مور شدن انگشتان پا و در موارد شدیدتر بی حسی اندام تحتانی و بی اختیاری ادرار و حتی فلجی از نشانه های بیرون زدگی دیسک به شمار می آیند. در خصوص کمر درد در خانم هایی که کفش پاشنه بلند می پوشند بایدگفت کفش پاشنه بلند، درد دیسک کمر را افزایش می دهد چرا که قوس کمر را زیاد می کند و این مورد سبب کمر درد می شود. بنابراین توصیه می شود این افراد به جای کفش های پاشنه بلند از کفش لژ دار مخصوص پیاده روی استفاده کنند.

درمان دیسک کمر خفیف

درمان جراحی باز دیسک کمر یا درمان با لیزر یا تزریقات درون کمر هرکدام اندیکاسیون‌ های خاص خود را دارند و نمی‌توان یک روش درمانی را برای  درمان دیسک کمر خفیف تمام بیماران توصیه کرد. هر بیمار نیاز به درمان مخصوص خودش دارد که توسط دکتر متخصص  ماهر و مورد اعتماد تعیین می‌شود.

دیسک کمردرمان

دیسک کمر درمان آن با اوزون تراپی

اوزون یا ازن تراپی روشی می باشد که تزریق اوزون صورت می پذیرد و با افزایش پیدا کردن جریان خون درمفصل ومهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان در ناحیه درد می شود.. اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه دقیق روی بیمار صورت بگیرد و انجام شود .اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می شود. هزینه و قیمت ازن تراپی به مواردی از جمله تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد.اوزون درمانی در برخی از بیماران میتواند مفید باشد ولی در بعضی بیماران موثر نیست.

سوزنی که برای تزریق ترکیب اوزون-اکسیژن استفاده می‌شود، به کمک تصاویر رایانه‌ای به محل دیسک بیرون‌زده هدایت می‌شود و گاز ازون-اکسیژن در این ناحیه تزریق می‌شود. این گاز مستقیماً به وسیله سوزن به دیسک می‌رسد و باعث کاهش حجم درون دیسک می‌شود. کاهش حجم ديسک به خاطر اکسید شدن پروتئوگلیکان‌های موجود در آن صورت می‌گیرد. پروتئوگلیکان‌ها پروتئین‌هایی هستند که در قسمت مرکز دیسک که حالت ژله‌ای دارد وجود دارند. وقتی که حجم دیسک کم می‌شود، فشار وارد بر عصب نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش احساس درد می‌شود. در این روش، بیمار فقط به یک بی حسی موضعی نیاز دارد. علائم .و نشانه های درد در بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند، ظرف ۴۸ ساعت پس از انجام درمان بهبود جشمگیری پیدا کرده است.

دیسک کمر درمان آن به روش جراحی

دیسک کمر درمان

در موارد زیر افراد نیاز به جراحی دارد :

الف – درد کمر وسیاتیکی مقاوم به درمان طبی

ب – نقص عصبی حرکتی پیش رونده

ج – علائم عصبی حرکتی- حسی- ادراری (احتباس ادراری) حاد بنام سندرم دم اسب این مورد فوری نیاز به جراحی دیسک کمر در ریشه های نخاع درکانال نخاع))می باشد.

د – درد سیاتیکی مکرر عود کننده

درجراحی دیسک کمری تمام دیسک برداشته نمیشود و فقط قسمت خراب شده وبیرون زده دیسک برداشته می شودجراحی در طرفی که بیمار درد دارد انجام می شود و در موارد کمی دو طرفه انجام می گردد

به طور معمول از فردای عمل جراحی بیمار راه می افتد.رانندگی کردن وفعالیت کاری بهتر است بعد از4 هفته بعد از جراحی شروع شوددر کمتر از ده درصد موارد احتمال عود دیسک وجود دارد.با رعایت اصول بهداشت فیزیکی ستون فقرات ونرمش روزانه وشنا درآب و…میتوان احتمال عود را کم کرد.

آيا نوع ديسك كمر، تنگي كانال درستون مهره کمری و كمردردها درآقايان وبانوان متفاوت‌ میباشد؟

در خود ديسك نه، خانم‌ها حسن‌شان اين است كه وقت زيادتري دارند تا به ورزش بپردازند. اگر ورزش‌هایی مثل شنا، راهپيمايي در سطح صاف، دوچرخه ثابت و حتي نرمش‌ و… براي عضلات كمر آگاهانه انجام شود، باعث تقويت عضلات كمر شده در نتيجه شانس دررفتگي ديسك در خانم‌ها كمتر خواهد شد.از نظر تنگي كانال هم مردها به علت كار فيزيكي سنگينی كه انجام مي‌دهند احتمال بیشتری برای ابتلا به آرتروز كمر دارند.

علت درد پا پس از عمل دیسک کمر چیست؟

پس از عمل جراحی دیسک کمر ، گاهی اوقات درد عصب سیاتیک پا دچار درد شدیدی می شود. درد عصبی در پا اغلب به علت مشکلات مربوط به پا است، اما در بعضی موارد ممکن است با مشکلات ستون فقرات کمری و عمل دیسک کمر ایجاد شود.درد پا پس از عمل جراحی دیسک کمر ناشی از فشرده سازی اعصاب ستون فقرات کمری است که عصب سیاتیک شما را تشکیل می دهد.

راههای درمان دیسک کمر خفیف با ماساژ درماني و طب سوزني و کایروپراکتیک

در طب سوزنی از سوزن‌های باریک در نواحی درد استفاده می‌شود. سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا هم، طب سوزنی را روش مناسبی برای درمان کمر درد معرفی کرده است..

ماساژ درمانی :

ماساژدرمانی هم با افزایش گردش خون باعث کاهش کمردرد و آرامش ماهیچه‌ها می‌شود. ضمن اینکه ماساژ به ترشح مسکن طبیعی بدن یعنی اندروفین هم می‌انجامد.

دیسک کمر درمان

انتخاب درمان مناسب برای پارگی دیسک کمر به شدت و مدت درد و بروز علائم وابسته است. نشانه‌های ویژه‌ای مانند بی‌حسی و ضعف و سن بیمار هم در گزینش فرایند درمان اثرگذار است.

درمان دستی :

این نوع درمان که پیش‌تر هم عنوان شد از سوی یک متخصص استخوان‌درمانی یا کایروپراکتیک انجام می‌شود. اقدامات درمانی با این روش هم به کاهش درد و ایجاد شرایط بهتری برای درمان کمک می‌کند

جراحی به روش  میکروسکوپی چگونه است

در روش میکروسکوپیک جراحی دیسک کمر برش بسیار کوچکتر بوده و با کمک میکروسکوپ و معمولابدون برداشتن زوائد خلفی، دیسک خارج مي‌شود.مزيت اين روش علاوه بر كوچكتر بودن برش جراحي و عدم آسيب به عناصر استخواني است كه با بزرگنمايي حاصل از ميكروسكوپ احتمال آسيب به ريشه عصبي بسيار پايين است.بیمار سریعتر به زندگی عادی برمیگردد.روش بسیار استاندارد و مفیدی است و امروزه پر اهمیت ترین روش جراحی انواع بیماری دیسک است.

عمل جراحی بسته دکمپرسور دیسک کمر

این روش نیز یکی از روش های عمل بسته دیسک کمر است که در آن شیوه انجام شدن کار و مدل وسیله انتخابی به شدت بیرون زدگی دیسک کمر  بستگی دارد.

دستگاه دکمپرسور مانند سوزن بسیار نازکی است که بعد از انجام بی حسی داخل دیسک فرستاده شده و از طریق یک میکروموتور قسمت داخلی دیسک خرد شده و از طریق این لوله به بیرون بدن فرستاده می شوند.

جراحی فورامینکتومی چگونه است

در این روش بافت هایی که اعصاب را تحت فشار قرار می دهند برداشته می شوند در حین عمل ، بخش های استخوانی مهره که بر اعصاب نخاعی فشار وارد می کند برداشته می شود .به منظور ثابت نگه داشتن ستون فقرات ، در مواردی که لازم باشد فیوژن کمر هم انجام می گیرد .

جراحی دیسک تعویض دیسک

اگر چه این روش جراحی متداول نیست ولی یکی از روش های جدید در درمان کمر درد محسوب می شود . دیسک مصنوعی در جای دیسک آسیب دیده و در بین دو مهره قرار داده می شود . این جراحی محدودیت حرکتی به دنبال نداشته و بدون فیوژن انجام می شود .

عمل جراحی بسته دیسک کمر با دستگاه کوبلیشن

نوکلئوپلاستی دیسک کمر یا روش کوبلیشن روش جدید درمانی دیسک کمر به حساب می اید  که به جای جراحی معمولی دیسک کمر   معمولا استفاده می شود. در این روش درمان دیسک کمر سوزن نازکی از کنار ستون فقرات وارد دیسک می گردد و به وسیله ی امواج رادیو فرکانسی RF تبخیر می شود و به این صورت فشار داخلی دیسک و همچنین ورم دیسک کم می شود.

استفاده از این روش هنگامی که دیسک ورم کرده باشد موثر و مفید می باشد و نباید برای افرادی که دچار پارگی دیسک کمر می باشند از این روش استفاده کرد این روش درمانی دیسک کمر بدون صورت گرفتن  بیهوشی فرد انجام می شود.

تزریق فاست برای دیسک کمر درمان

تزریق فاست یک روش درمانی با سطح تهاجم کم است و یکی از روش های درمان بسته دیسک کمر محسوب می شود که می تواند به صورت موقت باعث کاهش درد گردن یا کمر در نتیجه التهاب مفاصل فاست شود. دلیل درد مفصل فاست (آرتروز، آسیب دیدگی، فرسایش) بطور دقیق مشخص نیست و از نظر ماهیت این درد می تواند شبیه درد ناشی از دیسک باشد.

این روش درمانی دارای دو هدف مشخص است. اول اینکه، می توان از آن به عنوان یک آزمایش برای تشخیص اینکه آیا درد واقعاً از مفاصل فاست ناشی شده است، استفاده کرد. دوم اینکه، این تزریق می تواند به عنوان یک روش درمانی برای کاهش التهاب و درد ایجاد شده به خاطر مشکلات مختلف ستون فقرات استفاده شود. تاثیرات ناشی از تزریق فاست موقت است و باعث کاهش درد برای چند روز یا حتی چند سال می شود. هدف این روش درمانی کاهش درد به صورتی است که بیمار بتواند فعالیت های عادی و برنامه های فیزیوتراپی مورد نیاز را شروع کند.