" /> دیسک کمر | درمان دیسک کمر| دکتر سپیده ترامشلوپور- متخصص کایروپراکتیک 02122643758
درمان دردهای عصبی عضلانی
آگوست 26, 2019
درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی
سپتامبر 2, 2019

دیسک کمر

دیسک کمر :در ستون فقرات بدن انسان بين مهره های کمری استخوانی بالشتک ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها ديسک گفته مي‌شود و واضحا در کمر که به آن ها دیسک ستون فقرات گفته می شود. كمر انسان دارای 5 مهره کمر می باشد كه در پايين آنها نیز استخوان مثلثي‌ شكل به نام استخوان خاجي قرار گرفته است.

دیسک کمر

بنابراین در قسمت كمر تعداد دیسک های بین مهره ای 5تا می باشد. وظيفه اصلي دیسک ها در ستون فقرات در بدن انسان خاصیت ضربه‌گير بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشار احتمالی  را كه به ستون فقرات وارد مي‌شود را به خود جذب مي‌كند و همچنين کمک در بهبود حركت بين مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افراد دیسک ستون فقرات دارند و منظور از دیسک کمر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می باشد که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد.

علل درد دیسک ستون فقرات چیست

**اضافه وزن

باعث می‌شود فشار روی دیسک‌های بین مهره‌ای افزایش یابد

**شغل

مشاغلی که با بلند کردن و حمل اجسام سنگین، نشستن‌های طولانی پشت میز، هل دادن و کشیدن اجسام سنگین و به طور کلی فعالیت‌هایی که با خم شدن و یا چرخش‌های تنه همراه هستند، خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می‌دهند.

**نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی مدت

هیچ گاه به مدت طولانی در یک وضعیت نباشید، اگر نشسته‌اید بلند شده و کمی راه بروید و اگر مدت طولانی سرپا ایستاده‌اید، بنشینید و کمی استراحت کنید.

**سبک زندگی

سبک زندگی شما نیز تأثیر گذار است، سعی کنید ورزش را حتماً در برنامه خود داشته باشد.

دیسک ستون فقرات از چه جنسی ساخته شده است

در کمر افراد ساختار ژله ای شکلی وجو دارد که عمدتا از آب و کمی پروتئین و دیسک ستون فقرات را تشکیل می دهد. معمولا افراد دیسک را کمردرد هایی می دانند که بسیار دردناک بوده و مانع فعایت های روزانه می شود. بنابراین همانطور که بیان شد بیماری دیسک کمر در حقیقت به وضعی فتق دیسک کمر گفته می شود.

تفاوت دیسک ستون فقرات در مردان و زنان

بیماری دیسک ستون فقرات هم در مردان و هم زنان تقریبا با شدت مساوی مشاهده می شود . بعضی از منابع معتقدند در مردان 30تا 50ساله فتق دیسک ستون فقرات کمی بیشتر دیده می شود. متاسفانه ما روز به روز در جامعه  با سونامی افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به کمر درد به علت دیسک کمر مواجه هستیم.به گونه ای که حتی در مراکزهای درمانی  جوانانی در رده سنی ۱۶ تا ۲۰ سال با کمردردهای که به علت فتق دیسکستون فقرات روی داده روزانه مراجعه می کنند.

علایم دیسک در ناحیه کمر چیست

در تشخیص پزشک معالج از بیمار مبتلا به كمر درد می خواهد که دراز کشیده و پای خود را به صورت عمودی بالا ببرد.تست SLR و معاینه انگشت شست و

دیسک کمر

**درد های انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهم ترین نشانه های دیسک کمر مطرح می باشد
**احساس ناتوانی یا احساس گرفتگی در پاها و علی الخصوص درد پشت زانوها
**بی حسی و ضعف عضلانی
**احساس گزگز کردن  و یا مور مور و خواب رفتگی در پاها
**احساس سوزش عضلانی

**قابل توجه ذکر است علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. پیرو این بحث دیسک دچار ضعف شده و بدنبال یک حادثه جابجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران و … شوند.

**بسیاری از بیمارانی که دچار مور مور و یا گزگز  در پا ها می باشند ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالی که حس خواب رفتگی پا بیشتر به علت تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری ام اس. در ام اس بیشتر  علایم همانند ضعف و دو بینی و… بسیار نمایانتر می باشد.

دیسک کمر

**دیسک  در ناحیه کمر ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پا ایجاد کند.بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک  در ناحیه کمر و درد ساق و کف پا خود ارتباط دهند.

راه های تشخیص دیسک ستون فقرات

از جمله راه های تشخیص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در تشخیص پزشک متخصص از شخص بیمار مبتلا به كمر درد می خواهد که دراز کشیده و پای خود را به صورت عمودی بالا ببرد.تست SLR و معاینه انگشت شست و توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه از مهمترین معاینات در تشخیص دیسک کمر می باشد.

**تست MRI

**تست نوار عصب و عضله در تشخیص دیسک کمر

**برای تشخیص دیسک ستون فقرات از میلوگرام ،پرتونگاری نیز استفاده می شود که چندان رایج نیست.

عوارض ناشی از دیسک ستون فقرات

**افزایش درد مفصل کمروساق پا

**عوارض جانبی شدید که به ندرت اتفاق می افتد :

** عفونت والتهاب درعصب ستون مهره ها وبافت های دیگر

** ازبین رفتن وآسیب دیدگی بافت ها براثرتزریقات متعدد

** آسیب دیدگی ریشه عصب ها

درمان‌ دیسک کمر به روش های کانسرواتیو

برای کاهش درد ناشی از پارگی دیسک کمر می‌توان از درمان‌های کانسرواتیو زیر به‌صورت تکی یا تلفیقی در طول ۴ تا ۶ هفته بهره برد:

**فیزیوتراپی :ورزش و حرکات کششی ملایم برای کاهش فشار از روی ریشه عصب

**استفاده از گرما یا یخ برای کاهش درد

**درمان‌های دستی یا مانیپولاسیون مانند: طب سوزنی

**استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسِن یا مهارکننده انتخابی کوکس۲ برای کاهش درد

**استفاده از مُسکن‌ها برای کاهش درد

**مصرف استروئیدهای خوراکی برای کاهش التهاب ناشی از درد

**تزریق استروئید اپیدورال که دارویی برای کاهش دردهای موضعی است و از آن برای کاهش التهاب ناشی از درد استفاده می‌شود.

چه موقع بیمار نیاز به جراحی دارد

**اگر دیسک فقط درد داشته باشد، ابتدا باید درمان طبی شود.

**اگر بیمار درد کمر و درد سیاتیکی دارد، ولی نقص عصبی به‌وجود نیامده است، باز هم باید درمان طبی شود.درمان طبی هم شامل استراحت، مصرف داروی ضد التهاب، ضد درد و همچنین صبر کردن است.

ممکن است فرد یک هفته بخوابد و ببیند ۸۰ درصد دردش از بین رفته، بعد از آن باید احتیاط کند که خم نشود و وسیله سنگین بلند نکند تا درد دوباره تشدید نشود.سپس با ورزشی مثل شنا باید عضلات را تقویت کنند تا ستون فقرات را محکم نگه دارد.

اما زمانی که پارگی دیسک کمر باعث شود که در اندام‌های تحتانی، گزگز و کرختی و بعد بی‌حسی ایجاد گردد و قدرت عضله کاهش پیدا کند، بیمار باید سریعا تحت عمل جراحی قرار بگیرد و تکه دیسک را دربیاورند.

خوشبختانه سلول‌های دیسکی که باقی می‌مانند قدرت بازسازی دارند، در نتیجه اگر دیسک تخلیه شود و مقداری سلول باقی بماند، مقداری از دیسک را باز‌سازی می‌کند، ولی ارتفاع دیسک بازسازی شده کمتر از دیسک‌های بالا و پایین خواهد شد.

نکات پایانی

دیسک ستون فقرات شوخی‌بردار نیست و خیلی دردناک است. پس همین حالا سعی در پیشگیری یا درمان آن داشته باشید. نکاتی مهم درباره پیشگیری از درد کمرومبتلا شدن به دیسک عبارتند از :

**در رژیم غذایی خود از میوه‌جات و سبزی‌ها و لبنیات استفاده کنید. هنگام تلویزیون نگاه کردن لم ندهید و یا کج ننشینید.

**بهترین حالت خواب، استفاده از بالشتی است که ارتفاعی تا شانه‌های شما دارد و تشکی که نه خیلی نرم باشد نه خیلی سفت! همیشه به کمر بخوابید و روی شکم و پهلو نخوابید!

**میزان نشستن پشت میز برای افراد مبتلابه دیسک کمر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و برای افراد سالم ۶۰ دقیقه است. بعدازاین مقدار ننشینید و یا استراحت کرده و دوباره شروع کنید.

**اگر مبتلا هستید، ورزش‌های ملایم روزانه انجام دهید، از پله استفاده نکنید و استراحت خود را افزایش دهید. به ستون فقرات خود فشار وارد نکرده و تغذیه خوبی تنظیم کنید.

**اگر مبتلا نیستید، عوامل پیشگیری‌کننده را یاد بگیرید. داشتن کمردرد صرفاً بیرون زدگی دیسک کمر نیست و ممکن است بیماری‌هایی نظیر: بیماری‌های التهابی، نقرس، دیابت و یا بیماری‌های بدخیم و عفونی باشد.

انواع جراحی دیسک کمر چیست

چه مواردی از بیرون زدگی دیسک کمر نیاز به جراحی دیسک کمر دارد
موارد زیر، معمولا برای درمان به جراحی دیسک کمر نیاز دارند و توسط جراح  و متخصص دیسک کمر انجام می گردد

** درد شدید ومقاوم به درمان های طبی باشد.

**همراه با ضعف عملکرد پا ، بی اختیاری ادراری _ مدفوعی باشد

جراحی ضروری و تنها  درمان صحیح واستاندارد است .بدیهی است تاخیر در درمان در موارد ضعف پاها و بی اختیاری ادراری _مدفوعی می تواند منجر به پیشرفت علائم وعدم بهبود حتی با جراحی بیرون زدگی دیسک کمر شود.

جراحی لامینکتومی دیسک کمر چگونه است

قدیمی ترین روش جراحی دیسک کمر روشی است که اصطلاحاً لامینکتومی نامیده می شود. در این روش جراح ابتدا کانال نخاعی را که توسط استخوان هایی به نام لامینا پوشانده شده است باز می کند به همین جهت قسمتی از لامینا و قسمتی از لیگامان فلاوم را برمی‌دارد تا به ریشه عصبی برسد. سپس ریشه عصبی را به کناری می زند و دیسک را از پشت آن خارج می‌کند. این روش سالها بدون استفاده از میکروسکوپ انجام‌ می شد.

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر چگونه است

در این روش که روش بسیار آسان تر بقیه روش هاست در واقع کانال نخاعی دستکاری نمی‌شود و از راه سوراخ بین مهره ای سوزنی وارد دیسک می شود و سپس لوله‌های که به تدریج قطر آنها افزایش پیدا می کند وارد فضای دیسک شده و سپس لوله باریکی که لنزهم به آن متصل است و آندوسکوپ نامیده می شود وارد فضای دیسکی می شود و دیسک خارج می شود. در این روش احتمال چسبندگی کمتر است. و در واقع کمترین دستکاری در کانال نخاعی انجام می شود.

تزریق های اپیدورال یا تزریق فاست به چه صورت است

روش بعدی که دیگر  عمل جراحی محسوب نمی شود در واقع تزریق هایی است که در روی ریشه عصبی یا مفاصل ستون مهره ها که اصطلاحاً فاست facet نامیده می‌شود انجام می‌گیرد. این روشها به نام تزریق های اپیدورال یا تزریق فاست نامیده می شود. لازم به ذکر است که هر کدام از این موارد کاربرد خاص خودش را دارد و مثلاً به کار بردن لیزر در بیماری که نیاز به عمل جراحی باز دارد صحیح نیست.

گاهی از روش های کم تهاجمی مانند تزریق لیزر یا تزریق اپیدورال یا تزریق فاست در موارد استفاده می‌شود که جراح می خواهد بداند که آیا نتیجه عمل جراحی دیسک  بزای بیمار خوب است یا خیر؟ قاعدتا اگر کسی با این روشهای کم تهاجمی برای مدتی دردش خوب شود نتیجه عمل جراحی وی بهتر خواهد بود.