" /> روش درمان دیسک کمر |روش های درمان دیسک کمر | دکتر سپیده ترامشلوپور
درمان دیسک کمر خفیف
آگوست 4, 2019

روش درمان دیسک کمر

روش درمان دیسک کمر :در ستون فقرات بدن انسان بين مهره های کمری استخوانی بالشتک ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها ديسک گفته مي‌شوددیسک های کمری در واقع لایه‌های بین مهره‌های کمر هستند که فشار بین مهره‌ها را جذب و حرکت بدن در جهات مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند.

روش درمان دیسک کمر

این در حالی است که آسیب یا پارگی دیسک کمری موجب ناراحتی و تحریک اعصاب در قسمت پایینی پا می‌شود. روش درمان دیسک کمر بسته به نوع و میزان آسیب و همین‌طور ناحیه آسیب دیده متفاوت است.

بیماری دیسک کمر در مردان و هم زنان چگونه است

در کمر انسانها ساختار ژله ای شکلی وجو دارد که عمدتا از کمی پروتئین و آب دیسک کمر را تشکیل می دهد. معمولا  بیماران دیسک را  به کمر درد هایی مبگویند  که بسیار دردناک و شدید  بوده و مانع فعایت های روزمره  می شود.  همانطور که گفته  شد بیماری دیسک کمر در واقعیت  به وضعیت فتق دیسک کمر گفته  می شود.

این بیماری  هم در مردان و هم زنان تقریبا با شدت مساوی دیده  می شود . بعضی از کارشناسان معتقدند در مردان  در سن سی سالگی به بعد  فتق دیسک کمر بیتر  دیده می شود.

متاسفانه ما روز به روز با سونامی افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به کمر درد به علت دیسک کمر مواجه هستیم.به گونه ای که حتی در کلینیک ها جوانانی بین سنین  شانزده سالگی تا ۲۰ سالگی با کمردردهای که به علت دیسک کمر روی داده روزانه مراجعه می کنند.

علل کمردرد در کودکان

عارضه کمردرد در کودکان متفاوت از بزرگسالان است و به همین خاطر حتما در صورت بروز این عارضه در کودک، والدین باید فرزندشان را نزد یک متخصص اطفال ببرند. علت کمردرد در بچه ها در غالب اوقات، به علت کشیدگی و اسپاسم عضلات کمر است که آن هم به دنبال انجام فعالیت های ورزشی است. این دردها در غالب اوقات با کمی استراحت و بعد از یک تا دو هفته از بین می رود. دچار شدن کودکان به  کمردرد طبیعی نبوده و باید انرا جدیتر گرفته شود. بخصوص اگر دردکمر کودک با نشانه های  خاصی همراه باشد .

کودکان هم همانند بزرگسالان به کمر درد مبتلا می شوند اما این مشکل در کودکان به مراتب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لازم است علل آن مورد بررسی قرار بگیرد.

علل دردکمر در کودکان با بزرگ سالان تفاوت دارد چرا که کمردرد بیشتر به دلیل بروز آرتروز و سختی کار است اما در کودکان شایع ترین علت ایجاد کمردرد ضربه های ورزشی است.

علائمی در کمر درد کودکان که باید جدی گرفته شود

اگر کمردرد کودک با علائم زیر همراه باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کرد:

* سن بچه کمتر از چهار سال باشد

* تب

* سرفه

* مشکلات گوارشی

* مشکلات ادراری

* کاهش وزن

* ضعف و بی‌حسی و گزگز پاها

* مشکل در راه رفتن

* انتشار درد کمر به پا

* درد بقدری شدید باشد که مانع خوابیدن بچه شود

* سابقه ضربه شدید به ستون مهره (ستون فقرات)

روش درمان دیسک کمر

اگر کمردرد بچه ویژگی های زیر را داشت، حتما با پزشک مشورت کنید:

** کمردردی که علائم آن  بیش از یک ماه طول بکشد

**کمردردی که انجام فعالیت های روزانه بچه را دچار مشکل کند

** کمردرد شبانه

ديسك كمر چه روش‌های درماني دارد

در مرحله اول، كلينيكي است. پزشك، مریض را معاينه مي‌كند اگر بیمار نقص عصبي نداشته باشد و حركات پا، حس و رفلكس خوب باشد عجله ای در انجام عمل جراحي نيست، مي‌توان مريض را استراحت داد.

در زمانیكه ديسك درميرود و یک تکه آن به كانال مي‌رود، نسوج نرمي كه در اطراف كيسه نخاعي هستند ملتهب میشود  و فشار ايجاد مي‌كنند. در این زمان از داروهايي مثل «ژلوفن» استفاده مي‌شود كه هم ‌خاصيت ضددرد و هم ضد التهابي دارد، بعد اگر درد از بين رفت بايد مريض ازطریق فيزيوتراپي باز‌سازي شود که بهترين آن ورزش شناس است، البته كارهايي كه فيزیوتراپ‌ها مي‌كنند برای این است که بهبودي سريع‌تر انجام شود.

درمان پارگی دیسک کمر چگونه است

روش درمان دیسک کمر

نخستین هدف برای درمان دیسک کمر در هر فرد، رهایی او از درد و علائمی است که به‌واسطه پارگی یا فتق دیسک رخ می‌دهد. روند درمان برای هر فرد باید به‌طور شخصی تعیین شود. یعنی باید معلوم شود که منبع درد در هر فرد کجا است. ضمن اینکه شدت و علائم درد هم باید بررسی دقیق شود. به‌طور کلی، در ابتدا به بیماران توصیه می‌شود تا سراغ جراحی کمر و ستون فقرات و… نروند.

البته درمان هر فرد متفاوت است و بعضی از افراد باید از همان شروع درمان جراحی شوند. مثلا اگر اعصاب فردی در اثر پارگی دیسک کمر آسیب دیده باشد و در ناحیه دست‌ها و پاها ضعف و ناراحتی احساس کند، امکان بهبود عصب با جراحی بیشتر می‌شود و از وقوع مشکلات بیشتر برای اعصاب این ناحیه جلوگیری به عمل خواهد آمد. در چنین وضعیت‌هایی عصب از بین می‌رود و آسیب‌هایی همیشگی و جدی فرد را تهدید خواهد کرد. پس اقدامات سریع ضروری است.

در چه صورتی نیاز به جراحی فوری است

در بعضی موارد هم نیاز به جراحی فوری وجود دارد. برای مثال، سندرم یا نشانگان دم اسب از جمله مشکلاتی است که در آن، فرد دچار ضعف دست و پا می‌شود و عملکرد روده و مثانه او نیز با اختلال مواجهه می‌شود. در چنین وضعیتی نیاز فوری به جراحی و درمان به‌وجود می‌آید.

روشهای غیر تهاجمی در درمان دیسک

روش درمان دیسک کمر

**تزریق کورتیکوستروئید در نخاع :

دلیل اصلی درد دیسک فقط فشار وارده بر نخاع نیست، بلکه این فشار ایجاد التهاب شدیدی در اطراف عصب می کند که باعث ایجاد درد می گردد. اگر داروهای کورتیکوستروئید در اطراف عصب تحت فشار تزریق شوند، می توانند باعث کاهش التهاب در ناحیه مبتلا و در نتیجه کاهش محسوس درد گردند. با کاهش درد، انجام حرکات فیزیوتراپی ممکن می گردد و با انجام این تمرینات و تصحیح وضعیت قرارگیری کمر و گردن بیمار، ممکن است دیسکی که بیرون زده تا حدی به جای خود برگردد و بدن فرصت ترمیم دیسک را پیدا نماید.

برای انجام این تزریق بدون برش دادن پوست و رسیدن به نخاع، لازم است که پزشک متخصص از ابزاری استفاده نماید که از روی پوست، نخاع را مشاهده نماید.خوشبختانه تکنولوژی این امر را میسر کرده است.

روش تزریق به چه صورت است

با استفاده از نوعی ابزار تصویربرداری به نام فلوروسکوپی، جراح می تواند ستون فقرات بیمار و بافت های اطرافش را به خوبی مشاهده نماید. در یک عمل کوتاه سرپایی و با استفاده از بیحسی موضعی، جراح داروی کورتیکوستروئید را در بخشی از نخاع موسوم به فضای Epidural تزریق می نماید. درد این روش بسیار کم وقابل تحمل بوده و کل عمل در کمتر از ده دقیقه انجام می پذیرد. بیمار نیز پس از کنترل علائم حیاتی مرخص می شود. بهبود درد معمولا به سرعت اتفاق می افتد و بسیاری از بیماران ظرف یکی دو روز به سرکار خود بازمی گردند.

اگر درد و سایر علائم بیمار کاهش یابند، ممکن است تزریق یک یا دو بار دیگر به فواصل دو هفته ای تکرار گردند. ترزیق بیش از سه بار توصیه نمی شود. در بیمارانی که هیچ گونه تخفیفی در درد نداشته اند نیز تزریق دوم توصیه نمی گردد.

درمان دیسک با لیزر

این عمل روشی شناخته شده در درمان دیسک است که اولین بار حدود سی سال پیش انجام گردید. اساس درمان بر کاهش فشار  دیسک بیرون زده بر روی نخاع و برگرداندن آن به جای خود است. در شرایطی مشابه روش قبلی (درمان سرپایی و با بی حسی موضعی)، جراح از دستگاه فلوروسکوپی استفاده کرده، از طریق یک سوزن بلند پرتو ظریفی از لیزر را به داخل بخش ژلاتینی دیسک هدایت می نماید. این امر باعث ایجاد یک حرارت کنترل شده در دیسک می شود که باعث تبخیر مایعات داخل دیسک تا حد مورد نیاز می گردد.

تبخیر مایعات،ایجاد خلا در دیسک کرده، باعث جمع شدن و به داخل کشیده شدندیسک و برداشته شدن فشار از روی نخاع می شود. به علاوه اثر حرارتی ممکن است باعث ترمیم و دوخته شدن لایه خارجی دیسک گردد. این عمل نیز در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و کاهش علائم به سرعت اتفاق می افتد. بیشتر افراد در کمتر از چند روز به سرکار خود باز می گردند.

روش های درمان دیسک کمر به روش تزریق به چه صورت است

تزریق دیسکوژل :

در این روش ماده ای خاص با روشی مشابه به داخل دیسک تزریق می گردد. این ماده با ژلاتین ترکیب شده و آن را تقریبا از حالت جامد در می آورد. در نتیجه امکان خروج دیسک و عود فتقبه حداقل می رسد. انجام گسترده این روش نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

اوزون تراپی :

اوزون گاز اکسیژنی است که از سه ملکول اکسیژن تشکیل شده است. این گاز خاصیت ترکیبی شدیدی با مواد داخل بخش ژلاتینی دیسک دارد. در روشی مشابه موارد فوق و از طریق یک سوزن بلند، این گاز به داخل دیسک تزریق می شود. این امر باعث تبخیر مایعات داخل دیسک، جمع شدن و به داخل کشیده شدن دیسک و برداشته شدن فشار از روی نخاع می گردد.

روش درمان دیسک کمر

ماساژ دادن عمیق بافتها باعث شل شدن عضلاتی که دچارگرفتگی شده اند می شود.انجام تمریناتی که برای درمان درد کمر و بهبود بیمار  بسیار موثرو  بسیارمهم است.استفاده ازکمپرس های گرم وسرد،استفاده ازکمپرس های گرم برای رقیق شدن خون ،اکسیژن وموادمغزی درون دیسک موثراست واستفاده از کمپرس های سردباعث کاهش درد دیسک گردن و کمر ،التهاب وشل شدن عضلات میشود.

**آب درمانی(نشستن درحوض های آب گرم )

**استفاده  بهینه از اشعه های فراوادرمانی،برای تحریک ماهیچه های کمر وشل شدگی  آن ها

**استفاده از شوک های الکتریکی عصب یا تی ان این اس :

دراین تکنیک  با فرستادن اشعه های الکترونیکی ضعیف به اکترودهای پوست باعث شل شدن ماهیچه ها میشوند.